خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی با اشاره به برخی تحولات تازه در مسیر بهبودی روابط بازیگران کلیدی در خاورمیانه نوشت: موفقیت در مذاکرات وین و رسیدن به یک توافق با ایران می تواند، صلح و دوستی را در این منطقه تقویت کند.

موفقیت در مذاکرات وین صلح را در خاورمیانه تقویت می کند

به گزارش گلستان ۲۴؛ بلومبرگ نوشت خاورمیانه ای که از دیرباز به خاطر رقابت های منطقه ای شناخته می‌شود، به چشم اندازی آرام‌تر در آینده نگاه می کند.

 

به گزارش ایرنا، این خبرگزاری آمریکایی در بخشی از گزارش خود آورده است: عربستان سعودی و قطر در ژانویه ۲۰۲۱ (دی ۹۹) نشستی برگزار کردند و ۱۰ ماه بعد وزیر امور خارجه امارات با رئیس جمهوری سوریه دیدار کرد و برخی مقامات عالی آن هم سفری به ترکیه داشتند. به نظر می رسد این روند در سالجاری با بهبود روابط ایران و کشورهای خلیج فارس که به طور بالقوه می تواند در کاهش درگیری های فرقه ای تاثیرگذار باشد، از سر گرفته شود.

به گزارش بلومبرگ، هفته گذشته یک شرکت توسعه‌دهنده انرژی‌های تجدیدپذیر اماراتی با یک شرکت ایرانی در بخش انرژی برای ساخت نیروگاه‌های گازی و خورشیدی در جنوب غربی ایران قراردادی منعقد کرد. این توافق پس از آن صورت گرفت که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه نیز ماه گذشته با ایران برای "همکاری جدی" در روابط اقتصادی و تلاش برای مبارزه با تروریسم گفت‌وگو کرد.

 

بلومبرگ می افزاید از سوی دیگر موفقیت مذاکرات وین و اجرای دوباره توافق هسته ای می تواند خصومت های منطقه ای را بیش از پیش کاهش دهد. همزمان دیپلمات‌های ارشد اتحادیه اروپا و روسیه شانس خوبی برای نجات این توافق می‌بینند؛ توافقی که در ازای لغو تحریم های امریکا علیه ایران، باعث خواهد شد فعالیت های فعالیت‌های هسته‌ای ایران نیز کاهش یابد.

براساس این گزارش، در این میان چین هم در تلاش برای نقشی فعال در مذاکرات است و از آمریکا خواسته مسئولیت خروج خود را از توافق بر عهده بگیرد و اشتباهش را جبران نماید.

بلومبرگ نوشت که به هر حال اسرائیل با ادامه سیاست ضدایرانی خود، خارج از دایره تحولات تازه و مسیرهای جدید بهبودی روابط و تقویت دوستی ها در خاورمیانه است. لذا اینکه آیا رویکردهای ترکیه و امارات متحده عربی در قبال ایران، بر روابط آنها با اسرائیل تاثیر خواهد گذاشت، باید منتظر ماند و دید.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار