اهمال پاکستان در انجام توافقات فی ما بین؛

به دام افتادن "ستار ریگی" از سرکردگان گروه تروریستی جیش النصر در کویته پاکستان از جمله خبر هایی بود که هفته قبل از سوی محافل خبری منتشر شد . اکنون با بازداشت این تروریست از سوی مسئولان امنیتی پاکستان ، این سوال مطرح می شود که آیا اسلام آباد باید طبق مقررات و قوانین موجود ، تروریست بازداشتی را به ایران تحویل دهد یا می تواند از انجام این کار خودداری کند؟

ایا ستار ریگی را به ایران تحویل می دهند؟
گلستان 24 ، به دام افتادن "ستار ریگی" از سرکردگان گروه تروریستی جیش النصر در کویته پاکستان از جمله خبر هایی بود که هفته قبل از سوی محافل خبری منتشر شد . او از جمله افرادی است که بعد از اعدام پسر عموی خود عبدالمالک ریگی، حملات مرگبار تروریستی را در سیستان و بلوچستان بوسیله افراد فریب خورده طراحی و به مرحله اجرا گذاشت.
با وجودی که جمهوری اسلامی بارها در خصوص تردد سهل و آسان تروریست ها از مرز سیستان و بلوچستان به مقامات پاکستانی هشدار داده بود ، تروریستها به دفعات از خاک پاکستان وارد حریم ایران شده و پس از انجام عملیات تروریستی بدون هیچگونه مشکل و مانعی  از طریق خاک پاکستان به مخفیگاه های خود می گریختند.
اکنون با بازداشت این تروریست از سوی مسئولان امنیتی پاکستان ، این سوال مطرح می شود که آیا اسلام آباد باید طبق مقررات و قوانین موجود ، تروریست بازداشتی را به ایران تحویل دهد یا می تواند از انجام این کار خودداری کند؟

پنهانکاری اولیه پاکستانی ها

مقامات پاکستان  پس از انتشار خبر دستگیری ریگی ترجیح دادند که در باره این موضوع صحبتی نکنند . از جمله خانم تسنیم اسلم  سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان پنجشنبه گذشته در واکنش به بازداشت او گفت دستگیری او هنوز برای دولت پاکستان قابل تائید نیست .
با این حال او تائید کرد که از طرف کنسولگری ایران در کویته پیغامی مبنی بر امکان دسترسی کارشناسان امنیتی ایرانی به او دریافت کرده اما درخواستی برای استرداد وی مطرح نشده است.
 ادعای این مقام پاکستانی در حالی مطرح شد که یک روز قبل از آن،  وزیر کشور ایران با بیان اینکه خواسته ایران از پاکستان، استرداد حتمی عبدالستار ریگی است، گفته بود که  طبق قانون، پاکستان باید در این زمینه با ما همکاری خوبی داشته باشد.   
رحمانی فضلی حتی تائید کرد که رایزنی هایی لازم با وزارت خارجه پاکستان برای استرداد ریگی انجام شده اما هنوز اتفاقی در انتقال ریگی به ایران نیفتاده و حتی از وزارت خارجه خواسته شده استرداد او را پیگیری کند.
 حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور تائید کرد که پاکستان ابتدا هویت افراد بازداشت شده را تائید نکرد و ایران توانست با اطلاعات دریافتی خود از به دام افتادن او مطلع شود.

عملیات برنامه ریزی شده برای گیر انداختن ریگی

 تعدادی از رسانه های پاکستان طی روزهای بعد، بازداشت عبدالستار را با وجود عدم  تائید منابع رسمی در اسلام آباد تائید کردند .
منابع خبری به نقل از افراد مطلع در ارتش پاکستان می گویند بازداشت ریگی طبق برنامه از قبل طراحی شده صورت گرفته است.
بر اساس این گزارش ستار ریگی هنگامی که در پوشش یک مسافر عادی و با تغییر چهره، با اتوبوس در حال تردد در منطقه بلوچستان پاکستان بود ، از سوی مسئولان امنیتی شناسایی و بازداشت شد.
این گزارش حاکیست ماموران امنیتی برای او کمین گذاشته بودند تا در فرصت مقتضی او را بازداشت کنند و طبق گزارش های موجود حتی همدستان او نیز طی روزهای بعد بازداشت می شوند و در اختیار مقامات اطلاعاتی پاکستان قرار می گیرند.
 
ستارریگی
استرداد ریگی به ایران مطابق توافقنامه رسمی

تحویل دادن مجرمان به کشوری که تابعیت آن را دارند در حقوق بین الملل عمومی امری پذیرفته شده است.  در همین رابطه اگر میان دو کشور قرارداد استرداد مجرمین وجود داشته باشد ، طرفین باید پایبندی خود را به  مفاد توافق در عمل به مرحله اجراء در آورند.
به عنوان مثال وقتی مجرمی بر علیه منافع ملی یک کشور دست به اقدامی توطئه آمیز می زند ، آن کشور می تواند در خواست استرداد  فرد مجرم را حتی در صورتی که تبعه کشور مورد درخواست نباشد مورد بررسی قرار دهد. مثلا اگر یک فرد یمنی عضو القاعده، سفارت امریکا را در اردن منفجر کند و در قطر دستگیر شود ، هر کدام از دو کشور اردن و قطر می توانند پس از تکمیل تحقیقات ، مجرم را به امریکا تحویل دهند که در چند مورد نیز نمونه هایی از این دست اتفاق افتاده است.
در خصوص ایران و پاکستان نیز با توجه به وجود موافقتنامه امنیتی میان دو کشور ، استرداد مجرمان تروریست امری واضح و غیر قابل انکار است. این موضوع مورد اشاره استاندار سیستان و بلوچستان هم قرار گرفته است. اوسط هاشمی گفت که  باتوجه به امضا سند همکاری میان ایران و پاکستان درباره استرداد مجرمین، امکان محاکمه و انتقال ستار ریگی به ایران وجود دارد.
بر اساس این توافقنامه ، در قالب طرح استرداد مجرمین سندی بین دو کشور ایران و پاکستان به امضا رسیده که مقامات جمهوری اسلامی ایران می‎توانند نسبت به انتقال ریگی به کشور و محاکمه وی وارد عمل شوند  .
در همین خصوص " محمد عامر رانا" یک کارشناس مسایل امنیتی پاکستان معتقد است که اسلام آباد برای اثبات حُسن همکاری با تهران به ویژه در زمینه های امنیتی و مبارزه با تروریسم، باید سرکرده دستگیر شده گروهک تروریستی جیش العدل را تحویل ایران دهد.
وی ابراز امیدواری کرده که دولت پاکستان بدون هیچ ابهامی، همکاری های نزدیکی با جمهوری اسلامی ایران در مسیر مقابله با عناصر تروریستی انجام دهد.  
 
 
 
 
 
 
 
 

ارسال نظر

آخرین اخبار