قبل از انقلاب هیچ یک از آثار طبیعی استان گلستان ثبت نشده بود.

بخشی از خدمات۴۰ ساله جمهوری اسلامی در بخش میراث فرهنگی و گردشگری گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از گلستان ما؛ در دوره جمهوری اسلامی توجه به آثار تاریخی در استان گلستان بسیار بیشتر از دوره حکومت پهلوی بوده است.
 به طوری که قبل از انقلاب تنها ۳۷ مورد از آثار تاریخی استان گلستان در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده بود که اکنون این رقم به ۷۸۸ مورد افزایش یافته، یعنی ۲۱ برابر رشد کرده است.

قبل از انقلاب در استان گلستان تنها برای یکی از آثار تاریخی تعیین حریم شده بود ولی اکنون ۱۷ اثر دارای تعیین حریم این آثار حریم لست که نقش مهمی در حفظ  این آثار دارد.

قبل از انقلاب هیچ یک از آثار ناملموس استان گلستان ثبت نشده بود، ولی الآن 67 اثر از میراث ناملموس منطقه ثبت رسمی شده است.

قبل از انقلاب هیچ موزه ای در استان گلستان نداشتیم، ولی الان ۱۳ موزه داریم که در معرض دید مردم است.

قبل از انقلاب هیچ یک از آثار طبیعی استان گلستان ثبت نشده بود، ولی الان ۲۲ اثر از میراث طبیعی منطقه ثبت رسمی شده است. علاوه بر این بعد از پیروزی انقلاب اسلامی کارهای ارزشمند دیگری نیز در این زمینه صورت گرفته که از جمله حفاظت و مرمت بیش از 5 هزار قلم اشیای تاریخی و فرهنگی، ساماندهی بیش از ۸ هزار قلم اشیای تاریخی و فرهنگی، ورود بیش از ۱۱ هزار اشیای تاریخی و فرهنگی به اداره کل میراث فرهنگی استان گلستان، به اضافه اختصاص صدها میلیارد ریال بودجه در این بخش در دوره جمهوری اسلامی می باشد.

از جمله اینکه در سال ۱۳۹۷ حدود ۷۰ میلیارد ریال در بخش موزه ها و اموال منقول فرهنگی منطقه اختصاص یافته است.

تالیف غلامرضا خارکوهی_ فروردین ۹۸

 

ارسال نظر

آخرین اخبار