ید یکی از عناصر نادر در طبیعت است که بدن انسان روزانه به میزان کمی به آن نیاز دارد. مهم ترین کارکرد ید در بدن شرکت در ساختمان هورمون های تیروئیدی است که نقش مهمی در رشد و تکامل اندام های حرکتی و سیستم عصبی، عملکرد طبیعی مغز، حفظ دمای بدن، تولید انرژی و سوخت و ساز ایفا می کند.

سنگ نمک بهتر است مصرف کنیم یا نمک تصفیه شده؟

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از بهداشت نیوز، غذاهای دریایی مانند ماهی و میگوی آب شور سرشار از منابع غذایی ید هستند؛ همچنین مقدار ید موجود در شیر، لبنیات و تخم مرغ با توجه به میزان ید خاکی که حیوان در آن پرورش یافته، متغیر است. از آنجایی که خاک بسیاری از مناطق جهان از جمله ایران میزان ید کافی ندارد و همچنین سرانه مصرف غذاهای دریایی در ایران پایین است، مصرف نمک یددار برای پیشگیری و کنترل اختلالات ناشی از کمبود ید، ضرورت دارد.

عوارض کمبود ید

کمبود ید در سنین مختلف عوارض گوناگونی دارد؛ از اختلالات ناشی از کمبود ید می توان به گواتر، عقب افتادگی جسمی و ذهنی، اختلالات عصبی و روانی، مرده زایی، لوچی چشم، کر و لالی، سقط جنین و ناهنجاری های مادرزادی و کاهش ضریب هوشی در کودکان اشاره کرد. 

سنگ نمک یا نمک تصفیه شده؟

در اکثر جوامع، روزانه به میزان معینی نمک مصرف می شود، در نتیجه خانواده با مصرف آن به آسانی ید موردنیاز خود را دریافت می کند؛ از طرفی اضافه کردن ید به نمک تاثیری بر بو یا طعم آن نداشته و اثر سوء نیز برای مصرف کننده ندارد.

همچنین در طی فرآیند تصفیه، ناخالصی های محلول و نامحلول نمک و فلزات سنگین از آن حذف می شود؛ نمک های غیر تصفیه علاوه بر نداشتن ید، حاوی ناخالصی های نامحلول نظیر شن، ماسه، گچ و ناخالصی های محلول، از جمله عناصر سمی سرب، کادمیم و آرسنیک هستند که در درازمدت می تواند باعث ایجاد بیماری های کلیوی، گوارشی، مسمومیت، کم خونی و حتی سرطان شود، بنابراین باید در هنگام خرید به درج عنوان «نمک تصفیه شده یددار» روی بسته بندی توجه کرد.

 نحوه نگهداری نمک یددار تصفیه شده

نمک یددار تصفیه شده باید دور از نور، رطوبت و در ظروف درب بسته از جنس پلاستیک، چوب، سفال و شیشه های تیره رنگ نگهداری شود؛ همچنین لازم است به توصیه های زیر در خصوص مصرف نمک یددار تصفیه شده توجه کنیم:

·         میزان مورد نیاز نمک روزانه هر فرد بالغ معادل سه تا پنج گرم است.

·         برای حفظ بیشترین میزان ید در نمک، بهتر است در انتهای زمان طبخ غذا نمک به آن اضافه شود.

·         برای پرهیز از مصرف بیش از حد نمک، نمکدان را سر سفره نیاوریم.

·         از مصرف غذاهای آماده، کنسروها، آجیل های شور، پفک، چیپس، سوسیس و کالباس که میزان نمک آنها بالاست، پرهیز کنیم.

«محسن کیالی»، کارشناس واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهدای انقلاب

 

ارسال نظر

آخرین اخبار