خواجه، قائم مقام مدیرعامل شرکت گل سم افزایش قیمت تمام شده را حاصل تحریم ها دانست و گفت: تولید برخی محصولات تحت لیسانس کشور ژاپن هم ازسبد تولیدات حذف شد.

افزایش قیمت سموم حاصل تحریم است

به گزارش گلستان ۲۴؛ محمود خواجه در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: به واسطه تحریم ها روابط ما با برخی از شرکت‌ها کمرنگ و کمرنگ تر شد تا جایی که حتی کمپانی بایر در ایران دفاتر خود را تعطیل کرد.

این فعال اقتصادی ادامه داد: متاسفانه پس از اعمال تحریم ها، تولید برخی محصولات تحت لیسانس کشور ژاپن ازسبد تولیدات حذف شد.

وی با بیان این نکته که با تلاش شرکت های داخلی، حجم قابل توجهی از نیاز کشور به سم و آفت کش ها تامین شد، افزود: خوشبختانه کیفیت محصول تولیدی قابلیت رقابت با نوع وارداتی آن را دارد.

خواجه نبود امکان خرید کالا از کمپانی خارجی به صورت مدت دار ر از جمله مشکلات تولیدکنندگان برشمرد و افزود: در حال حاضر شرکت باید پس از تخصیص ارز، ۱۰۰درصد وجه را پرداخت کند که با در نظر گرفتن زمان ارسال، ترخیص، تولید، فروش و برگشت سرمایه در گردش طولانی بوده و می بایست از سیستم بانکی تامین شود که یقینا منجر به افزایش قیمت محصول تولیدی خواهد شد.

وی ضمن انتقاد از عدم ثبات نرخ ارز، اظهار کرد: تغییرات نرخ ارز در سامانه نیما برای خرید مواد اولیه خارجی تاثیر گذار بوده و در تهیه مواد اولیه داخلی متاسفانه این تاثیر بیشتر نمایان می شود.

به گفته او، در گذشته بسیاری از خریدهای شرکت های تولیدکننده داخلی، از کمپانیی اروپایی، هندی یا چینی به صورت ریفاینانس یا یوزانس انجام می‌شد که با توجه به کاهش نوسانات نرخ ارز و نرخ سود اندک بانک های خارجی بسیار مقرون به صرفه بود درحالیکه اکنون برای گرفتن تسهیلات بانکی ناگزیر به اخذ تسهیلات ریالی هستیم .

این فعال اقتصادی ادامه داد: اگر تحریم ها به همین شکل ادامه پیدا کند ما فقط دچار افزایش بهای تمام شده محصولات خود خواهیم بود و تولیدات تحت لیسانس ما نیز همچنان متوقف باقی خواهد ماند.

خواجه نوسانات قیمت مواد اولیه داخلی کشور را از دیگر مشکلات تولیدکنندگان برشمرد و افزود: به عنوان مثال برخی از مواد اولیه ما از شرکت‌های پتروشیمی تهیه می‌شود که این شرکت ها ظاهرا از سیستم فروش به صورت بیشترین قیمت پیشنهادی بهره می برند. چنین روندی هیچگاه شرایط تثبیت قیمت را برایمان ایجاد نخواهد کرد.

وی ادامه داد: بخشنامه های متعدد بانک مرکزی موضوع بعدی است که بسیاری از شرکت ها را درگیر خودش کرده است زیرا مدام رویه تغییر می کند. در چنین شرایطی نظام بانکی نمی داند که به کدام بخشنامه باید رجوع کند.

خواجه معتقد است: مالیات بر ارزش افزوده از دیگر مشکلاتی است که شرکت های واردکننده درگیر آن هستند؛ در گذشته کود بذر و سم از پرداخت ارزش افزوده معاف بودند و این رقم برای مجموعه هایی مانند ما که حجم واردات زیادی داریم، هزینه تمام شده را بیشتر از گذشته می کند و به تبع آن هزینه تولید کشاورزان بالا خواهد رفت.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار