معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گلستان:

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت: در سال زراعی جاری و برای اولین بار در ۲۷ هزار و ۳۸۷ هکتار از اراضی آبی استان کشت گندم به صورت کشت قراردادی انجام شد.

کشت قراردادی گندم در ۲۷ هزار هکتار از اراضی آبی گلستان اجرا شد

به گزارش گلستان ۲۴؛ محمدرضا عباسی روز شنبه به خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی بیان کرد: کشت قراردادی گندم طرحی در راستای حمایت از کشاورزان منطقه و رونق تولید است که اجرای آن با استقبال بهره برداران همراه بود.

در این طرح گندم‌کار طرف قرارداد با اداره کل غله و خدمات بازرگانی گلستان، به ازای هر هکتار زیر کشت علاوه بر دریافت کود پایه موردنیاز از پوشش بیمه محصولات کشاورزی تا ۳۰ میلیون ریال برخوردار شده و در زمان تحویل محصول به مراکز خرید تضمینی نیز تسهیلات دریافتی را پرداخت خواهد کرد.

 طرح کشت قراردادی گندم در گلستان به صورت آزمایشی و در راستای حمایت از کشاورزان و رونق تولید صورت گرفته است.
خسارت خشکسالی به گندمزارهای شمال گلستان 

عباسی در ادامه با اشاره به خشکسالی ماه های آذر و دی گفت: در اثر نبود منابع آبی کافی در سال زراعی جاری تاکنون ۸۹ هزار و ۸۴۲ هکتار از اراضی زیر کشت گندم استان سبز نشده است.

وی پیش بینی کرد که بخشی از این اراضی به واسطه بازندگی های اخیر سبز شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی گلستان ادامه داد: امسال برای کشت گندم در ۳۷۵ هزار و ۱۵۳ هکتار از اراضی استان با ۶۴ هزار و ۵۷۸ بهره بردار قرارداد بسته شده که ۲۳۳ هزار و ۸۹۷ هکتار آن در اراضی دیم است.

وی به تاثیر خشکسالی در اراضی گندم گلستان اشاره کرد و گفت: این پدیده بیشتر زمین های زیر کشت گندم شمال استان در گمیشان، بندرترکمن، آق‌قلا، گنبدکاووس و مراوه تپه را که علاوه بر محدودیت خشکی دارای محدودیت شوری نیز هستند تحت تاثیر قرار می دهد.

 معرفی ارقام گندم مقاوم به خشکی

وی گفت: امسال ارقام " آراز" و" تکتاز" مقاوم به خشکی آخر فصل، "آرمان" برای کشت در اراضی آبی نیاز به آبیاری در بهار،" تیرگان" مقاوم به خشکی اول و آخر فصل، " باسیلو" مخصوص اراضی آبی با ظرفیت عملکرد بسیار بالا و " آسمان " رقم بسیار زودرس مخصوص اراضی دیم کم بازده برای کشت به کشاورزان گلستان معرفی شد.

عباسی ادامه داد: در کشت گندم اراضی دیم و آبی گلستان از ارقامی مانند مروارید، احسان، تیرگان، کلاته، آراز، آرمان، تکتاز،  کلکتور، باسیلو و نودل ارقام گندم آبی، کوهدشت، قابوس، قابوس و آسمان، استفاده می شود.

در استان گلستان سالانه ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی به کشت گندم اختصاص می یابد.

استان گلستان از نظر کمیت و میزان تولید گندم، رتبه دوم ایران را دارد و این در حالی است که مساحت آن بسیار کمتر از استان‌های دارای ظرفیت کشاورزی همچون فارس و خوزستان است و علاوه بر این به باور برخی کارشناسان در بحث کیفیت مقام اول کشور را دارد زیرا گلوتن موجود در محصول آن بیشتر از سایر نقاط است.

گلوتن؛ پروتئینی است که باعث کش آمدن خمیر و ترد شدن نان با کیفیت بسیار مناسب می‌شود و از این حیث گندم تولیدی در گلستان یکی از بهترین محصولات کیفی ایران است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار