فرماندار شهرستان بندرترکمن درخصوص خشک شدن خلیج گرگان گفت: برای برون‌رفت از مشکل خشک شدن خلیج گرگان نیاز به اعتبار ملی داریم.

خشک شدن خلیج گرگان و تهدید خطر ریزگردهای نمکی/ اعتبار ملی علاج برون‌رفت این بحران

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گرگان، موضوع خشک شدن خلیج گرگان و عدم لای‌روبی چند دهه رودخانه‌های منتهی به دریای خزر باعث ایجاد یک فاجعه زیست‌محیطی بوده و به گفته مسوولان اکنون نزدیک به ۳۰ درصد از خلیج گرگان خشک شده است و مردم از منابع سرشار دریای خزر محروم ماندند چون قایق‌های ساده‌ای دارند امکان تردد برای آنها فرهم نیست.

رفع خشک شدن خلیج گرگان همانند دریاچه ارومیه نیازمند عزم ملی است و استان گلستان به تنهایی از عهده این چالش برنمی‌آید.

*با ادامه خشکی و پس‌روی خلیج گرگان شاهد وقوع ریزگردهای نمکی خواهیم بود

سیدصادق شیرنگی فرماندار شهرستان بندرترکمن تصریح کرد: چندسالی است شاهد مرگ تدریجی خلیج گرگان به دلیل پس‌روی آب خلیج گرگان و آب دریا هستیم؛ دریاچه خزر یکی از بزرگترین دریاچه جهان است و به آب‌های آزاد راه ندارد که این بخشی از مشکل ماست که با آن درگیر هستیم.

وی ابراز کرد: برخی از کشورها سدهایی ایجاد کردند این سدها جلوی ورود آب به خلیج و دریای خزر را می‌گیرد، از طرفی چند سالی است که شاهد کاهش بارش باران و خشکسالی در منطقه هستیم که روی محیط زیست بسیار تاثیرگذار است.

فرماندار شهرستان بندرترکمن خاطرنشان کرد: اگر خشکی و پسروی خلیج گرگان را همچنان شاهد باشیم در آینده‌ای نه چندان دور شاهد وقوع ریزگردهای نمکی خواهیم بود که این ریزگردها بسیار خطرناک است.

*خلیج گرگان باید احیاء شود

شیرنگی افزود: برای برون‌رفت از این مشکل چاره‌ای جز احیای خلیج گرگان نداریم و احیای خلیج گرگان میسر نمی‌شود مگر اینکه در سطح ملی اعتبار فراهم کنیم.

وی ابراز کرد: برای کانال‌های چاپاقلی، خوزین و آشوراده باید اعتبار در نظر گرفته شود و با توجه به پیگیری‌هایی که از سوی استاندار گلستان انجام گرفت امیدواریم مبلغی برای برون‌رفت این موضوع در نظر گرفته شود.

فرماندار شهرستان بندرترکمن در ادامه تصریح کرد: با لایروبی این کانال‌ها می‌توان امیدوار بود که شرایط را از این وضعیت نجات دهیم و سامان ببخشیم.

* افتتاح ۶۷ پروژه عمرانی و اقتصادی در بندرترکمن/ افتتاح ۵۰ پروژه عمرانی در بندرترکمن

شیرنگی از افتتاح ۶۷ پروژه عمرانی و اقتصادی در شهرستان بندرترکمن خبر داد و افزود: در سال جاری ۶۷ پروژه عمرانی و اقتصادی در بندرترکمن افتتاح می‌شود.

وی با بیان اینکه ۵۰ پروژه شهرستان بندرترکمن جزو پروژه‌های عمرانی است، عنون کرد: مجموع اعتبارات پروژه‌های عمرانی در این شهرستان ۴۹ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان است.

فرماندار شهرستان بندرترکمن با اشاره به اینکه ۱۷ پروژه اقتصادی در ایام‌الله دهه فجر در بندرترکمن افتتاح می‌شود، اظهار کرد: اعتباری بالغ بر ۲۹ میلیارد و ۶۴۰ میلیون تومان و اشتغالزایی ۱۱۷ نفر برای ۱۷ پروژه اقتصادی و اشتغال‌زا درنظر گرفته شد.

* خرید و نصب سی‌تی‌اسکن در بیمارستان امام خمینی/ افتتاح ۲ استخر دومنظوره پرورش ماهیان گرمابی در بندرترکمن

شیرنگی از احداث مسکن مددجویان خبر داد و گفت: در ایام‌الله مبارک دهه فجر شاهد افتتاح سه مورد طرح هادی روستایی در ایند شهرستان هستیم همچنین شاهد کلنگ‌زنی پنج مورد طرح هادی در این شهرستان خواهیم بود.

وی از خرید و نصب سی‌تی‌اسکن در بیمارستان امام خمینی(ره) در این شهرستان خبر داد و افزود: بهسازی معابر روستا و خرید و نصب دستگاه سنگ‌شکن و حفر چهار حلقه چاه آب برای مشکل کم‌آبی از دیگر فعالیت‌های ما در این ایام است.

فرماندار شهرستان بندرترکمن از افتتاح دو استخر دو منظوره پرورش ماهیان گرمابی در این شهرستان خبر داد و اظهار کرد: پرورش ماهی در قفس جزو پروژه‌های شاخص اقتصادی و اشتغالزایی است.

* برگزاری بیش از ۳۵۰ برنامه فرهنگی، هنری، ورزشی، اجتماعی و اقتصادی در بندرترکمن

شیرنگی با اشاره به برگزاری بیش از ۳۵۰ برنامه فرهنگی، هنری، ورزشی، اجتماعی و اقتصادی در بندرترکمن افزود: از جمله برنامه‌های شاخص ما در دهه فجر نواختن زنگ انقلاب، دیدار با خانواده معزز شهدا، دیدار با ائمین جمعه، رژه موتوری، نمایشگاه کتاب، کارگاه نقاشی کودک، برگزاری جشن‌های انقلاب در سطح روستاها و شهرستان می‌توان نام برد.

وی ابراز کرد: برگزاری جشنواره قرآنی، پیاده‌روی خانوادگی، نورافشانی در روز پیروزی انقلاب، شرکت در راهپیمایی ۲۲ بهمن از دیگر برنامه‌های ما در ایام مبارک دهه فجر این شهرستان است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار