حضور ۱۵ دقیقه‌ای هادیه کر مدافع ترکمن اهل گمیشان در جام ملت‌های آسیای هندوستان، دستاورد مهم ورزش گلستان همزمان با اولین تجربه آسیایی تیم ملی فوتبال زنان ایران بود که سنگینی ۲ شکست دختران سرزمین پارس را برای ورزش‌دوستان هیرکانی قابل تحمل‌تر کرد.

ملکه گلستانی در تاج‌محل؛ سوغات ۱۵ دقیقه‌ای هادیه از هندوستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، ورود دیرهنگام مدافع گلستانی در بازی آخر تیم ملی ایران مقابل چین تایپه در جام ملت های آسیا، جایی برای خودنمایی "کر" باقی نگذاشت و در شرایطی که پذیرفتن پنج گل حذف شاگردان مریم ایراندوست را  قطعی کرده بود، قابلیت های دختر روستای دهنه گمیشان به چشم نیامد.

اضافه شدن دیر هنگام هادیه کر به اردوی آخر تیم ملی چند روز مانده به اعزام، به احتمال فراوان یکی از دلایل اصلی کنار گذاشتن او از ترکیب اصلی تیم ملی بود.

در  بازی مقابل چین‌تایپه سرمربی تیم ملی پس از دریافت گل پنجم تصمیم گرفت هادیه کر را وارد زمین کند که دفاع با برنامه کر در دقایق باقیمانده، چند حمله مهاجمان حریف را خنثی کرد و حسرت حضور زودتر این مدافع گلستانی را به دل هواداران فوتبال گذاشت.

این مدافع گلستانی به ایرنا گفت: یکی از دلایل اصلی حذف ایران از جام ملت های آسیا، قرعه سخت و جدوال با تیم های مطرح و مدعی فوتبال زنان آسیا بود.

کر اظهار داشت: چین همیشه یکی از قطب های فوتبال زنان آسیا است و همان طور که انتظار میرفت بازی سختی مقابل این تیم داشتیم.

وی به شکست ایران مقابل چین تایپه اشاره کرد و افزود: این تیم پس از بازی دوم شش روز استراحت کرد اما ما فقط یک روز فرصت استراحت و ریکاوری داشتیم و به همین دلیل نتوانستیم بازی مورد نظر کادر فنی را که ماه‌ها برای انجام آن تمرین کرده بودیم به نمایش بگذاریم .

کر با تقدیر از کادر فنی و سرمربی تیم ملی گفت: مریم ایراندوست نقشی فراتر از سرمربی برای بازیکنان دارد و از عوامل اصلی رشد و اعتلای فوتبال زنان ایران است.

مدافع ترکمن فوتبال زنان ایران گفت: تصور نمی کردم به عنوان یک دختر ترکمن جایی در تیم ملی داشته باشم اما پس از ورود به جمع بازیکنان متوجه شدم که ملاک اصلی برای رشد و پیشرفت در ورزش زنان ایران، اتکا به توانایی‌های فردی و فنی است و ارتباطی با قومیت و مذهب ندارد.

مدافع تیم فوتبال ملوان بندرانزلی به قرارداد یکساله خود با این تیم لیگ برتری اشاره کرد و گفت: در بازی های جام ملت های آسیا به این باور رسیدم که به همراه دیگر ملی پوشان ایران از قابلیت عضویت در لیگ های خارجی برخوردارم و تلاش می کنم که با نمایش قابلیت های فردی و فنی به این هدف دست پیدا کنم.

کر به روزهای سخت فوتبال زنان گلستان اشاره کرد و گفت: این استان سابقه طولانی و بازیکنان شایسته زیادی در فوتبال زنان داشت اما کم توجهی سال های اخیر چراغ فوتبال زنان را خاموش کرد و انگیزه عاشقان این رشته را از بین برد.

 تیم ملی فوتبال زنان ایران با قبول شکست پنج بر صفر مقابل چین تایپه و ۶ بر صفر مقابل چین، جام ملتهای ۲۰۲۰ هندوستان را بدون امتیاز به پایان رساند.

دختران فوتبال ایران در اولین بازی مقابل هندوستان با تساوی بدون گل به اولین امتیاز فوتبال زنان ایران در جام ملت های آسیا دست پیدا کردند اما کنفدراسیون فوتبال آسیا به دلیل شیوع گسترده پاندمی کرونا در اردوی هندی‌ها این تیم را از گردونه رقابت‌های جام ملت‌های آسیا کنار گذاشت و تک امتیاز ایران باطل شد.

حضور دختر ترکمن در ترکیب تیم ملی زنان ایران نشان داد که استعداد های ورزشی در گلستان در اقصی نقاط این منطقه پراکنده شده است، گلستانی ها در رشته های مختلف و در بخش زنان و مردان پیراهن تیم های ملی متعددی را برتن کرده اند که آخرین آن‌ها، حضور هادیه کر اولین دختر گلستانی در جام ملت های فوتبال زنان آسیا است.

هرچند کر و دوستانش نتوانستند به مرحله حذفی رقابت‌ها صعود کنند اما تجربه خوبی را برای دیدار ها و رقابت های آتی بدست آوردند.

هادیه که مدافعی سخت کوش در لیگ برتر است و با این ویژگی در میان فوتبالی ها شناخته می شود در مراحل آخر اردوی تیم ملی حضور نداشت اما انگار مریم ایراندوست سرمربی تیم ملی با شناخت دقیق از توانایی های این مدافع ۲۷ ساله و باتجربه گلستانی، جای او را در ترکیب تیم ملی خالی دید و در آخرین مرحله اردو در کیش هادیه کر را به جمع ملی پوشان فراخواند.

رسانه ها پس از دعوت کر به اردوی کیش از او به عنوان " میهمان ناخوانده و " شخص جدید اضافه شده به اردوی تیم ملی فوتبال زنان" یاد کردند اما آن چه موجب اعتماد ایراندوست به هادیه شد، فصل درخشان فوتبالیست گلستانی در لیگ برتر به همراه ملوان بندرانزلی بود که با تکرار درخشش سال های قبل به همراه سپاهان و ذوب آهن، کادر فنی تیم ملی را برای دعوت به تیم ملی مجاب کرد.

هادیه کر یکی از هزاران گلجه(دختر) ترکمن است که هم بافتن قالی را به خوبی بلدند و هم راهی جدید برای رسیدن به موفقیت های بیشتر برای خود پیدا کرده اند.

دکتر، مهندس، وکیل و کارآفرینان زیادی از دختران ترکمن در حال خدمت به خلق در جای جای ایران هستند و در میان آن ها هادیه کر فوتبال را برای افتخار آفرینی برگزید که تا اینجا به خوبی از پس آن برآمد.

هادیه در همه روزهایی که درهای موفقیت به روی او بسته شد با تکرار یک جمله که " تمام سرمایه من شکست ها و اشتباهاتم هستند" به فکر یافتن راه جدیدی برای کسب موفقیت بود و حالا انگار در جای درستی ایستاده است.

تیم ملی فوتبال زنان ایران با گذشتن از سد بنگلادش و اردن برای نخستین‌بار سهمیه حضور در مسابقات جام ملت‌های آسیا را کسب کرد.

استان گلستان ۵۰۰ فوتبالیست زن در رده‌های سنی نونهالان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان در فوتبال چمنی، فوتبال سالنی و فوتبال ساحلی دارد که شمار این جمعیت روز به روز در حال افزایش است.

فاطمه رحیمی و الهام عبدالرحمن در رده بزرگسالان و لیلا نجاتی در رده نونهالان از فوتبالیست‌های ملی پوش گلستان هستند.

تعدادی از دختران فوتبالیست گلستان در تیم‌های لیگ برتری مثل ذوب آهن، سپاهان و ملوان بندرانزلی حضور دارند و مهدیه دهقان، زهرا رحیمی، مهین جعفری، مریم بذر افشان، الهام محبوب از بازیکنان مطرح گلستان در فوتبال هستند که سالهاست در این رشته ورزشی فعالیت دارند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار