در کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱، قیمت خرید تضمینی هر کیلو گندم در سال آینده ۹۵۰۰ تومان تعیین شد. این رقم در سال گذشته ۵ هزار تومان تعیین شده بود.

مبلغ خرید تضمینی گندم به ۹۵۰۰ تومان افزایش پیدا کرد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از اتاق بازرگانی ایران؛ در جلسه کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱، قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی آینده ۹۵۰۰ تومان تعیین شد که در مقایسه با سال قبل ۴ هزار و پانصد تومان افزایش قیمت دارد.

نرخ پیشنهادی دولت برای خرید تضمینی گندم برای سال آینده ۷۵۰۰ تومان بود.

به‌گفته ر حیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه، مجلس با هدف حمایت از تولید داخل و کشاورزان و جلوگیری از قاچاق کالا، قیمت خرید تضمینی گندم را از کشاورزان از مبلغ ۵ هزار تومان سال ۱۴۰۰به رقم ۹ هزار و پانصد تومان افزایش داد.

پارسال قیمت خرید تضمینی گندم ۵هزار تومان بود.

گلستان سالانه با تولید بیش از یک میلیون تُن گندم، پس از خوزستان و فارس، رتبه سوم تولید و رتبه نخست کیفیت این محصول راهبردی را دارا است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در دو هفته گذشته شاخص قیمت جهانی گندم با ۲ درصد کاهش به ۲۸۱ دلار برای هر تن رسیده و بالاترین شاخص جهانی قیمت گندم طی یک‌سال گذشته  ۳۰۸ دلار برای هر تن بوده است.

در این میان، قیمت گندم در بازارهایی که ایران نیاز خود را از آنها تامین می‌کند، قدری بالاتر از میانگین جهانی است. مثلا قیمت هر تن گندم روسیه به ۳۳۲ دلار در هر تن رسیده است. یا قیمت گندم B  آلمان به ۳۲۱ دلار در هر تن رسیده و در استرالیا، اتحادیه اروپا(رومانی) و فرانسه نیز قیمت هر تن گندم به ترتیب ۳۰۷، ۳۲۷ و ۳۱۲ دلار در هر تن ثبت شده است. بنا بر این آمار و ارقام، امسال و با نرخ فعلی ارز آزاد، قیمت هر کیلوگرم گندم در بازارهای جهانی حدود ۸۷۰۰ تا ۹۵۰۰ تومان در نوسان بوده و قیمت تعیین شده برای خرید تضمین گندم در سال گذشته، فعلا با سقف قیمت جهانی این محصول برابری می‌کند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار