مدیرکل هواشناسی گلستان با اشاره به افزایش بیش از هفت برابری مناطق زیرپوشش برف در این استان در ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل گفت: در نتیجه فعالیت چند سامانه بارشی اخیر، چهار هزار و ۹۰۰ هکتار از گستره استان زیر پوش برف است.

چهار هزار و ۹۰۰ کیلومتر مربع مساحت گلستان پوشیده از برف است

به گزارش گلستان ۲۴؛ نوربخش داداشی روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت : سال گذشته مساحت مناطق زیر پوشش برف گلستان ۶۶۰ هکتار بودکه فعالیت ۲ سامانه بارشی اخیر این رقم را تا دیروز یکشنبه به ۴۹۰ هزار هکتار افزایش داد.

 وی افزود: از ابتدای سال زراعی جاری (مهرماه امسال) تاکنون به طور متوسط ۲۳۳ میلیمتر باران در گلستان بارید است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۲۵ درصد بیشتر شد.

داداشی ادامه داد: در این مدت جاری میزان بارش باران در شهرستان رامیان ۴۱۲ ،کردکوی ۳۱۷، بندرگز ۲۹۴، مینودشت ۳۴۸، علی آباد ۳۱۸، گالیکش ۲۲۴ و گرگان ۲۷۲ میلیمتر بود.

به گزارش ایرنا ، گلستان با وجود داشتن هفت اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیا در سال آبی گذشته شدیدترین خشکسالی ۴۵ سال اخیر را تجربه کرده که به گفته کارشناسان ادامه این روند در سال آبی جاری نگران کننده خواهد بود.

این استان در شرایط نرمال سالانه ۲.۵ میلیارد متر مکعب آب تولید می کند که در سال آبی گذشته به دلیل شدت خشکسالی و کم آبی ، این مقدار به حدود نصف کاهش یافت که با وضع موجود، تداوم آن را در سال آبی جدید دور از انتظار نیست.

بیش از ۸۰ درصد منابع آبی تولیدی گلستان سالانه به مصرف کشاورزی می رسد و بخش های آب آشامیدنی و صنعتی در رتبه های بعدی قرار دارند.

استان گلستان با گستره افزون بر ۲۰ هزار کیلومتر مربع و برخورداری از هفت اقلیم آب و هوایی، ۲۸ مرکز باران سنجی برخط و ۱۴۰ مرکز ایستگاه هواشناسی دارد.

گلستان از جنوب با سمنان، از شرق با خراسان شمالی، از غرب با مازندران و از شمال با ترکمنستان همسایه است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار