مدیرعامل آب و فاضلاب شهری استان گلستان با بیان اینکه روزهای گرمی در هفته آینده برای استان پیش‌بینی می‌شود، گفت: در هفته آینده دمای هوا در گرگان به بیش از ۴۴ درجه و در گنبدکاووس به بیش از ۴۶ تا ۴۷ درجه سانتی‌گراد خواهد رسید.

گلستانی‌ها هفته آینده دمای بالای ۴۵ درجه را تجربه می‌کنند

به گزارش گلستان ۲۴ ؛  محمدهادی رحمتی ظهر امروز در نشست خبری با بیان اینکه روزهای گرمی در هفته آینده برای استان پیش‌بینی می‌شود، اظهار داشت: براساس پیش‌بینی‌های هواشناسی در هفته آینده 3 تا 4 روز بسیار گرم را در استان خواهیم داشت و دمای هوا در گرگان به بیش از 44 درجه و در گنبدکاووس به بیش از 46 تا 47 درجه سانتی گراد خواهد رسید.

وی بر لزوم صرفه‌جویی آب تأکید کرد و گفت: با توجه به شرایط منابع آبی که در کشور و به تبع آن در استان داریم، مصرف بهینه و بجا از آب یک ضرورت جدی است.

مدیرعامل آب و فاضلاب شهری استان با بیان اینکه 22 شهر تحت پوشش این شرکت قرار دارد، افزود: گرگان و گنبدکاووس بیشترین تعداد مشترک را دارند و منابع تأمین آب در همه شهرها از محل منابع آب های زیرزمینی است.

وی خاطرنشان کرد: گلستان از معدود استان‌هایی است که از آب های سطحی و سدها برای شرب بی‌بهره است و از چاه ها برای تأمین آب استفاده می‌شود. این شرایط فشار مضاعفی به منابع آب‌های زیرزمینی استان می آورد زیرا از همان منابعی که برای شرب استفاده می شود، برای کشاورزی و صنعت نیز برداشت می‌شود.

رحمتی در ادامه با بیان اینکه 95 درصد آب شهرهای استان از منابع زیرزمینی تأمین می‌شود، گفت: تنها 5 درصد از تأمین آب شرب شهرها از محل چشمه‌ها و رودخانه (آب‌های سطحی) است.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا از آب ذخیره شده پشت سدهای استان برای رفع نیازها در بخش شرب استفاده نمی‌شود، اظهار داشت: در استان چند سد در حال بهره‌برداری داریم اما هیچ کدام تخصیص شرب ندارند و برای کشاورزی احداث شده‌اند. علاوه بر این آزمایشاتی هم بر روی کیفیت آب این سدها انجام دادیم که رضایتبخش نبود و کیفیت آن به گونه ای نیست که بتوان برای شرب از آن استفاده کرد.

مدیرعامل آب و فاضلاب شهری استان گلستان درباره مطالبات شرکت از دستگاه‌های اجرایی اظهارداشت: برخی از ادارات آب مصرف می‌کنند و حتی پول آن را هم نمی‌پردازند.

وی اشاره‌ای به میزان این مطالبات نکرد و گفت: برای صرفه‌جویی در ادارات برنامه داریم و تماس هایی با دستگاه های مختلف برقرار شده تا شیرهای آب کم مصرف را در این ادارات نصب کنیم. خوشبختانه تصمیمات خوبی در زمینه صرفه‌جویی مصرف آب در سطح ادارات انجام شده است.

رحمتی در ادامه به وضعیت تصفیه خانه ها در استان اشاره کرد و گفت: تصفیه خانه‌ها براساس نیاز احداث می‌شوند وبرای شهرهایی که منبع تأمین آب آنها از منابع سطحی است، امکان احداث دارند. برای آب‌های زیرزمینی که 95 درصد تأمین آب شرب شهرهای استان از این طریق است، نیاز به تصفیه‌خانه نیست.

وی درباره طرح فاضلاب در گرگان افزود: اکنون 30 تا 35 درصد شهر گرگان به شبکه فاضلاب متصل شده است و براساس برنامه باید 10 تا 15 هزار مشترک دیگر به این تعداد اضافه شود. در برخی از شهرهای دیگر استان هم این طرح در حال انجام است. در 4 تصفیه خانه فاضلاب استان سالانه 9.5 میلیون مترمکعب پساب تصفیه می‌شود.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

آخرین اخبار