دامداران گلستانی معتقد هستند فقدان نظارت درست بر توزیع خوراک دام بستری برای بازار قاچاق آن فراهم کرده است با این حال مدیران می‌گویند که در این حوزه مسئولیت را به اتحادیه‌ها واگذار کردند.

دامپروران گلستانی عاصی از کمبود خوراک دام| نظارت جدی در توزیع نیست

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از بازار، نوسانات ارز، مشکلات حمل و نقل، تحریم‌ها و کاهش نقدینگی دولت همه دست به دست هم داده تا صنعت پرورش دام و طیور با مشکل مواجه شود. موضوعی که این روزها به همراه اعتراض دامداران به اوج خود رسیده است.دست شستن برخی دامداران صنعتی گلستان از این حوزه و فروش تعداد زیادی از دام‌های سنگین به واسطه عدم تامین خوراک مورد نیاز آنها از چالش‌هایی است که در آینده بیشتر خود را نشان خواهد داد.

خرید از بازار آزاد
یکی از دامداران گلستانی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه کمبود خوراک دام سهمیه‌ای تولیدکننده را ناگزیر به خرید این کالا از بازار آزاد می‌کند که نتیجه آن هزینه زیادی است که روی دست دامدار می‌ماند، گفت: تامین خوراک دام تنها بخش کوچکی از هزینه‌های دامداران به شمار می‌رود لیکن هزینه‌های دیگری مانند واکسیناسیون دام و تامین دستمزد پرسنل اجاره مکان و … هم در کنار سایر موارد از دیگر دغدغه‌های دامداران است.

حامد آل جلیل با بیان اینکه در شرایط فعلی شغلی دامداری به جز زیان دهی هیچ نتیجه مثبتی برای تولیدکنندگان این حوزه نخواهد داشت، ابراز کرد: کمبود علوفه زراعی در استان از دیگر مشکلات این حوزه است و متاسفانه نبود مدیریت مناسب در این حوزه باعث شد تا علوفه دام از استان خارج شود.

کمبود خوراک دام سهمیه‌ای تولیدکننده را ناگزیر به خرید این کالا از بازار آزاد می‌کند

وی از افزایش قیمت علوفه در سال جاری انتقاد می‌کند و می‌گوید: متاسفانه بسیاری از خوراک دام در بازار به صورت قاچاق و بالاتر از قیمت دولتی به فروش می‌رسد همچنین خواستار نظارت بیشتر دولت در این حوزه هستیم زیرا نیاز است تا دولت بیش از گذشته در این حوزه ورود یافته و با متخلفان برخورد جدی داشته باشد.

نیازسنجی واقعی انجام شود
یکی دیگر از دامداران صنعتی در گلستان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه باید نیازسنجی واقعی در حوزه تامین نهاده‌های دامی صورت بگیرد، می گوید: حمایت دولت از دامداران در شرایط فعلی مهم است و تا حذف ارز ترجیحی از این بخش، تولیدکنندگان نیاز مبرم به حمایت ویژه در تامین نهاده‌های دامی دارند.

احمد قلندری خواستار حمایت اتاق بازرگانی گرگان از دامداران می‌شود و می‌گوید: اتاق بازرگانی می‌تواند حامی خوبی برای انتقال درخواست پرورش دهندگان دام استان به مسئولان کشوری در تامین نهاده‌های دامی باشد.

دام پروران گلستانی عاصی از کمبود خوراک دام | نظارت جدی در توزیع نیست

ضرورت توجه دولت به زراعت علوفه
مدیر اتحادیه دامداران گلستان نیز خواستار توجه بیشتر دولت به زراعت وابسته به دامپروری می‌شود و می‌گوید: متاسفانه در شرایط فعلی قیمت کاه از گندم گران‌تر است، اتفاقی که تاکنون در کشور شاهد آن نبودیم همچنین برای تامین نهاده‌های دامی باید از کشاورزان تولیدکننده جو حمایت شود تا این محصول به قدر کافی در کشور تولید شود.

یاسر لیاقی ضمن انتقاد از واردات نهاده‌هایی مانند گندم، جو و ذرت، ادامه می‌دهد: اگر هزینه‌ای که برای واردات این محصولات انجام می‌شود را دولت به تولید داخل اختصاص می‌داد، با مشکل مواجه نبودیم در حالی که هر آنچه نیاز نهاده‌های دامی است باید وارد شود و واردات باید بر مبنای نیازسنجی واقعی انجام گیرد.

وی با بیان اینکه اگر قرار به حمایت از صنعت روغن است باید از کشت کنجد، سویا و گلزا حمایت شود، افزود: باید بذر، کود و سم به کشاورزان رایگان به کشاورزان عرضه شود تا جو، ذرت و یونجه بیشتری در کشور تولید شود.

جهاد متعهد به تامین ۱۰۰درصد خوراک دام نیست
به رغم اینکه رئیس جهاد کشاورزی گلستان چندی پیش در رسانه‌های استان درباره کمبود نهاده‌های دامی اعلام کرده بود که با توجه به رتبه هفتم استان در بخش دامپروری نهاده‌های دامی استان باید تامین شود در گفتگو با خبرنگار بازار می‌گوید: جهاد کشاورزی متعهد به تامین صددرصد نیاز دام پروران نیست.

اگر هزینه‌ای که برای واردات این محصولات انجام می‌شود را دولت به تولید داخل اختصاص می‌داد، با مشکل مواجه نبودیم

مختار مهاجر در گفتگو با خبرنگار بازار می‌افزاید: تمامی افراد در زمان اخذ پروانه دامداری متعهد شدند به ازای هر پنج راس گاو یک هکتار زمین کشت علوفه داشته باشند همچنین به ازای هر ۲۰ راس گوسفند هم یک هکتار زمین کشت علوفه برای تامین نیاز دام‌های خود داشته باشند.

وی با بیان این نکته که دولت در تامین خوراک دام دامداران به چالش برخورد کرده، ادامه می‌دهد: بر این اساس تخصیص ۱۰۰ درصد خوراک دام از سوی دولت مقدور نیست. باید دامداران خوراک دام را در زمان تولید، تهیه و ذخیره سازی کنند و مقدار ذرت علوفه‌ای که برای استان پیش بینی کرده بودیم در استان تولید شد اما استان‌های همجوار آن را خریدند.

توزیع با تعاونی ها است
رئیس جهاد کشاورزی گلستان به توزیع نهاده‌های دامی استان از طریق اتحادیه و شرکت تعاونی خبر داد و اضافه می‌کند: دولت نظارتی در توزیع جزء ندارد و این مسئولیت بر عهده اتحادیه و تعاونی‌ها است از سوی دیگر تعاونی مثل کارگزار است لیکن مسئول توزیع و بارگذاری با کد کشاورز توسط شرکت تعاونی انجام می‌شود و این حوزه بر عهده جهاد کشاورزی نیست.

با توجه به اهمیت موضوع تامین نهاده‌های دامی و حیاتی بودن آن برای استانی مانند گلستان که صنعت بیشتر مردم از کشاورزی و دامپروری است انتظار می‌رود مسئولان برای حل این مشکل هرچه سریع‌تر راهکاری پیش روی دامداران بگذراند چراکه با ادامه این روند در آینده‌ای نزدیک ضربه مهلکی به اشتغال و تولید این حوزه وارد می‌شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار