رییس اداره هواشناسی گنبدکاووس مجموع بارش‌های پاییزی این شهرستان با اقلیم خشک و نیمه بیابانی را از ابتدای سال آبی جاری در اول مهر تا ۱۷ بهمن ۱۸۵.۷ میلی‌متر اعلام کرد و گفت: این حجم بارش در مقایسه بامدت مشابه سال قبل ۳۵ درصد بیشتر شد.

بارش‌ سال آبی امسال گنبدکاووس ۳۵ درصد افزایش یافت

به گزارش گلستان ۲۴؛ منصور فرشاد روز سه‌ شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به بارش باران روزهای ۱۶ و ۱۷ بهمن ماه جاری در گنبدکاووس اشاره کرد و گفت: دراین بازه زمانی از ۱۵ میلی‌متر در "کلیجه و خیرخواجه سفلی" از مناطق شمالی و مرزی تا ۴۹ میلی‌متر در مناطق جنوبی از جمله روستای "کاکا" این شهرستان باران بارید.

وی افزود: حجم بارش طی روزهای ذکر شده در سایر نقاط این شهرستان از جمله شهر گنبدکاووس و حومه ۳۴.۵ میلی‌متر، آق آباد ۳۹.۴، ایمر سرتپه ۲۵.۵، چیر قویمه ۲۵.۴، ایمر ملاساری ۲۹.۷، اینچه برون ۱۹.۳، آی تمر ۳۲.۵ و داشلی برون ۱۹.۸ بود.

رییس اداره هواشناسی گنبدکاووس اضافه کرد: این حجم بارش سبب خوشحالی کشاورزان به خصوص صاحبان مزارع دیم مناطق مختلف این شهرستان بویژه نواحی شمالی آن شد.

گنبدکاووس با ۳۷۵ هزار نفر جمعیت، ۱۶۵ هزار هکتار ارضی زراعی و باغی دارد.

وقوع چند فقره بارش در بهمن ماه جاری در گنبدکاووس سبب تا سطح سبز چهار محصول پاییزه این شهرستان شامل "گندم، جو، دانه روغنی کلزا و چغندرقند" بهبود یابد.

مدیر جهادکشاورزی گنبدکاووس ۲۰ روز پیش به خبرنگار ایرنا گفته بود که به سبب بارش ناکافی و تنش خشکی طی سال آبی جاری از مجموع تقریبی ۱۴۰ هزار هکتار زراعت پاییزه کشت‌شده در این شهرستان فقط حدود ۶۴ هزار هکتار آن سطح سبز دارد.

حبیب‌الله زارع افزوده بود: از ابتدای فصل کشت زراعت پاییزه شامل چهار محصول "گندم، جو، دانه روغنی کلزا و چغندرقند" در این شهرستان ۱۳۹ هزار و ۸۱۲ هکتار محصول کشت شد که تاکنون ۶۳ هزار و ۹۴۱ هکتار آن سطح سبز دارد.

این مقام مسوول قبل از بارش‌ اخیر به خبرنگار ایرنا گفت که سطح سبز چهار محصول پاییزه گنبدکاووس به سبب ۲ فقره بارش خوب باران در بهمن ماه از ۴۵ درصد به ۷۰ درصد افزایش یافت.

گنبدکاووس سالانه با تولید و فرآوری افزون بر یک میلیون تن انواع محصولات کشاورزی (زراعی، باغی و دامی) از شهرستان‌های برتر استان گلستان در این بخش به شمار می‌رود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار