داداشی گفت: از نظر میزان بارندگی از ابتدای مهر تاکنون استان گلستان جزو 5 استان خشک کشور است و گلستانی ها خشکسالی شدید و خیلی شدید را تجربه می کنند.

گلستان جزو 5 استان خشک کشور/ کاهش بیش از 54 درصدی بارش باران در استان

به گزارش گلستان ۲۴؛ نورمحمد داداشی در گفتگو با خبرنگار گلستان ما گفت: جو پایداری تا پایان هفته در استان گلستان پیش بینی می شود و در بعد ظهر امروز و امشب در برخی از ارتفاعات بارش هایی رقم می خورد که قابل ملاحظه نیست.

مدیرکل هواشناسی استان گلستان ادامه داد: تا پایان دیماه یک سامانه بارشی در استان گلستان وارد می شود و با این شرایط برای دی و بهمن و اسفند بارش ما به حد نرمال می رسد ولی  عدد  آن بزرگی نیست.

داداشی بیان کرد: پیش بینی ما این است که بیشترین بارشی که در  دی خواهیم داشت40 میلی متر است ولی از نظر دمایی قدری افزایش دما در استان خواهیم داشت و از ابتدای سال زراعی تا امروز نیز کاهش بارندگی را به میزان 40 درصد را شاهد بودیم.

وی افزود: در دیماه نیز تا به امروز کاهش بارش بیش از 50 درصد در استان را داریم و به نسبت به بلند مدت کاهش بارندگی داریم تا به این لحظه سامانه بارشی که در دیماه داشتیم ضعیف بودند و بارش میانگینی که برای استان در دی رقم خورده 13 میلی متر بوده است و این در حالی است که در بلند مدت حدود 40 میلی متر کاهش بارش را شاهد هستیم.

این مقام مسئول بیان کرد: پیش بینی فصلی این است که بارش ما در حد نرمال می رسد و با میانگین برابر می شود و آن چیزی مهم است کاهش بارندگی و افزای دما است و از نظر شاخص خشکسالی ما در کل استان خشکسالی شدید و بسیار شدیدی را داریم و در غرب استان بندرگز خشکسالی شدید و مابقی مناطق استان خشکسالی خیلی شدید را تجربه می کنند و گرچه بارش به حد نرمال می رسد ولی افزایش دما باعث می شود ذخایره برفی ذوب شود.

داداشی بیان کرد: پوشش برفی نیز نسبت به مدت میانگین بلند مدت 70 درصد کاهش داشته است و در سال های دور در  دی و آذر ماه برف های خوبی داشتیم ولی امسال این ذخیره برفی را به اندازه کافی نداریم و کاهش یافته است.

وی افزود: با توجه به خشکسالی شدید و خیلی شدید ذخیره آبی کم خواهیم داشت و رعایت صرفه جویی و تغییر الگوی کشت برای استان گلستان توصیه مهمی است که باید به آن اهتمام شود.

مدیرکل هواشناسی استان گلستان ابراز داشت: از نظر میزان بارندگی از ابتدای مهر تاکنون استان گلستان جزو 5 استان خشک کشور است و گلستانی ها خشکسالی شدید و خیلی شدید را تجربه می کنند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار