ایجاد روشنایی به وسعت تمام نقاط یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی در گلستان‌ به‌شمار می‌رود به طوری که جامعه زیرپوشش شرکت توزیع برق این استان از ۸۲ هزار و ۳۸۶ مشترک در سال ۵۷ با رشد ۹.۵ برابری به افزون بر ۷۸۵ هزار مشترک رسید.

روشنایی؛ هدیه‌ای که انقلاب به خانه ۷۰۳ هزار گلستانی‌ آورد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، قبل از انقلاب با وجود ظرفیت بالای ایران در تولید انرژی‌های تجدید پذیر از جمله انرژی‌های خورشیدی و بادی، کشور با کمبود تولید برق مواجه بود اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی با اتکا به ظرفیت‌های داخلی، تحولی شگرف در صنعت برق رخ داد به طوری که در چهل و سومین سالگرد این رویداد تاریخی، همه نقاط کشور به شبکه برق سراسری متصل هستند.

صنعت برق ایران با بیش از ۲۵۰ هزار کیلومتر شبکه روستایی، وظیفه خدمت‌رسانی به جمعیت بیش از ۲۱ میلیون نفر ساکن در ۵۷ هزار و ۷۵۰ روستای کشور را بر عهده دارد.

کشور ایران از منظر برق‌رسانی روستایی جایگاه بسیار ارزنده‌ای در دنیا دارد به‌طوری‌ که در حال حاضر ۹۹.۷ درصد از جمعیت روستاییان به انرژی برق دسترسی دارند در حالی که میانگین برق‌رسانی روستایی در جهان نزدیک به ۷۹ درصد است.

توسعه برق رسانی، تکمیل زیرساخت‌های توزیع برق و بهبود خدمات رسانی همگام با سراسر کشور، برنامه مدیران گلستان در  ۴۳ سال گذشته بود به طوری که هم اکنون تمام شهرها و روستاهای این استان از روشنایی برخوردار هستند.

گسترش طول وسعت ۲۰ هزار و ۴۳۸ کیلومتر مربعی گلستان در کنار سایه محرومیت در برخی مناطق به خصوص شرق گلستان، موجب شده بود بخشی از روستانشینان استان تا قبل از پیروزی انقلاب برای تامین روشنایی خانه‌های خود به زحمت فراوان افتاده و با ابتدایی ترین وسایل، نور مورد نیاز خود را تامین کنند.

در سایه اقدامات انجام شده توسط شرکت توزیع نیروی برق گلستان با همراهی دولت‌های مختلف هم اکنون همه شهرها و روستاهای بالای ۱۰ خانوار استان از روشنایی دائمی برق برخوردارند و تکمیل زیرساخت‌ها و ارتقای خدمات رسانی در اولویت برنامه‌های این شرکت قرار دارد.

به گفته مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گلستان، بخش عمده فعالیت این شرکت در ۴۳ سال گذشته افزایش مشترکان خانگی، طول شبکه فشار ضعیف و متوسط، تعداد ترانس‌های برق، اصلاح و بهسازی شبکه توزیع (جایگزین کردن کابل‌های خودنگهدار به جای سیم) و نصب چراغ روشنایی با هدف ساماندهی و توسعه دسترسی بهتر شهروندان به انرژی برق بوده است.

علی‌اکبر نصیری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تعداد مشترکان برق استان ۸۲ هزار و ۳۷۶ مورد بود که با رشد ۹.۵ برابری این تعداد هم اکنون به ۷۸۵ هزار و ۴۱۴ مشترک رسیده است.

وی با اشاره به برقدار بودن ۳۱۶ روستای گلستان تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، افزود: با اجرای پروژه‌های برق‌رسانی به نقاط مختلف گلستان هم اکنون تمام شهرها و هزار و ۳۶ روستای بالای ۱۰ خانوار استان از روشنایی دائمی برق برخوردار هستند.

ایجاد بیش از ۱۳ هزار کیلومتر شبکه فشار ضعیف و متوسط

پیش از پیروزی انقلاب اسلامی طول شبکه برق فشار ضعیف و متوسط در گلستان به ترتیب هزار و ۳۹۵ و هزار و ۲۶۴ کیلومتر بود که به گفته نصیری، در طول ۴۳ سال گذشته بیش از ۱۳ هزار و ۷۰۰ کیلومتر به طول این شبکه‌ها اضافه شد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گلستان اظهار داشت: هم اینک طول شبکه فشار ضعیف و متوسط برق استان با حدود ۶ برابر رشد به ۱۶ هزار و ۴۲۱ کیلومتر رسیده است.

نصیری، تثبیت ولتاژ و جلوگیری از افت آن، محافظت از شبکه‌های برق در مقابل اتصال کوتاه، رعد و برق و نوسانات لحظه‌ای را از دیگر برنامه‌های انجام شده شرکت توزیع برق گلستان برای ارتقای کیفیت خدمات دانست و گفت: از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون ۱۹ هزار و ۳۶۴ دستگاه ترانس برق در استان نصب شد.

وی افزود: تعداد دستگاه‌های ترانس شبکه توزیع برق گلستان با رشد حدود ۱۶ برابری از هزار و ۳۴۵ مورد تا قبل از انقلاب به ۲۰ هزار و ۷۰۹ مورد در سال جاری رسید.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گلستان تعداد چاه‌های برقدار استان تا قبل از انقلاب را ۱۹۰ حلقه اعلام کرد و گفت: هم اکنون ۶ هزار و ۶۹۴ حلقه از چاه‌های کشاورزی استان برقدار است.

اجرای ۴۸۲ کیلومتر پروژه اصلاح و بهسازی شبکه توزیع برق

با اجرای پروژه اصلاح و به‌سازی شبکه توزیع برق (جایگزین کردن کابل‌های خودنگهدار به جای سیم)، اتلاف انرژی برق حدود ۵۰ درصد در شبکه فشار ضعیف کاهش می‌یابد و در نتیجه از ورود میلیون‌ها تن آلاینده ناشی از مصرف سوخت‌های جایگزین (گازوئیل و مازوت) به فضا جلوگیری می‌شود.

به‌سازی شبکه‌های فرسوده، جلوگیری از سرقت، کاهش اتلاف انرژی، افزایش قابلیت اطمینان شبکه، کاهش مخاطرات برق گرفتگی، استانداردسازی شبکه و کمک به بهبود مبلمان شهری، کاهش خاموشی‌ها، افت ولتاژ و نوسان و تلفات انرژی برق از مهمترین اهداف شرکت توزیع نیروی برق گلستان برای تبدیل شبکه‌های سیم مسی به کابل خود نگهدار است.

کابل‌های خودنگهدار برق در برابر نفوذ آب عایق هستند و از این رو بسیاری از حوادث در شبکه‌های برق به حداقل می‌رسد و خاموشی‌ها بطور چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.

طبق اعلام شرکت توزیع برق گلستان، با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب برای حل مشکل ضعف ولتاژ در روستاها، از سال ۹۷ تاکنون ۴۸۲ کیلومتر پروژه اصلاح و به‌سازی شبکه برق در استان اجرا شده است.

به گفته مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گلستان، بر اساس برنامه قرار است سالانه هزار و ۳۰۰ کیلومتر از شبکه برق استان اصلاح و بهسازی ‌شود.

افتتاح و آغاز عملیات اجرایی هزار و ۶۴۰ میلیارد ریال پروژه شرکت توزیع برق گلستان

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گلستان گفت که در ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی این شرکت پروژه‌های زیادی با مجموع اعتبار هزار و ۶۴۰ میلیارد ریال افتتاح یا عملیات اجرایی آن را آغاز خواهد کرد.

نصیری افزود: اعتبار هزینه شده برای ۱۰۲ طرح‌ افتتاحی شرکت توزیع برق گلستان با بهره مندی ۵۳ هزار خانوار، ۶۱۰ میلیارد ریال و اعتبار پیش بینی شده برای پروژه‌هایی که عملیات اجرایی آن در این ایام آغاز خواهد شد، هزار و ۳۰ میلیارد ریال است.

وی اضافه کرد: با افتتاح پروژه‌های این شرکت که یک نمونه آن پست ساده فوق توزیع با ظرفیت ۱۵ مگاوات آمپر در روستای "تکه لر" دهستان آق آباد با هزینه ۱۷۱ میلیارد ریال احداث است، ضعف ولتاژ برق اهالی ۱۲ روستا با جمعیت ۲۰ هزار نفر برطرف می‌شود.

نصیری همچنین گفت که با ساخت نیروگاه پنج مگاواتی هوتن در بخش داشلی برون گنبدکاووس مشکل ضعف ولتاژ برق پنج تا ۶ هزار خانوار مناطق مرزی این شهرستان برطرف خواهد شد.

به اعتقاد استاندار گلستان انقلاب اسلامی در بخش های گوناگون خدمات زیادی ارایه کرده و این خدمات باعث پیشرفت ایران اسلامی شده است.

علی محمد زنگانه تاکید کرد که دستاوردهای انقلاب اسلامی باید به نسل جدید معرفی شود.

وی بیان کرد:  محرومیت زدایی سرفصل خدمات دولت جهادی و مردمی سیزدهم است که این هدف در گلستان به طور جدی دنبال می شود.

زنگانه تصریح کرد: در زمان حاضر به دنبال تحقق نرخ رشد ۷.۳ درصدی گلستان هستیم و این رشد باید با بهره وری در همه بخش ها محقق شود.

به گفته وی اگر منابع، امکانات و ظرفیت هایمان را بهینه مصرف و ضریب بهره وری را به آن اضافه کنیم، ۳.۵ درصد از  این رشد باید از محل بهره‌وری محقق می شود.

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار