معاون بازرسی، نظارت و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صمت گلستان با اشاره به الزام درج قیمت تولیدکننده بر روی برخی از کالاها، گفت: درج قیمت غیرواقعی اجحاف در حق مصرف کنندگان است.

درج قیمت غیرواقعی اجحاف در حق مصرف کنندگان است

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از مهر، علی اصغر اصغری شامگاه چهارشنبه در جمع تولیدکنندگان استان، اظهار کرد: سه گروه کالایی برای درج قیمت تولید اعلام شده بود که انجام شد و برای گروه چهارم از تاریخ ۲۳ بهمن ماه این عمل لازم الاجرا است.

معاون بازرسی، نظارت و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صمت گلستان افزود: درج قیمت جزو تکالیف قانونی بوده و این امر سبب شفاف سازی فروش کالا در شبکه های توزیع و اطمینان خاطر مصرف کننده می شود.

وی بیان کرد: در چند سال اخیر مشاهده شد بر اساس مشکلات واحدهای تولیدی، قیمت ها بالاتر از قیمت تولید لحاظ شده و خریداران عمده هم بیان می کردند اگر کالا را با قیمت بالاتری درج کنید آن را از شما خریداریم تا بتوانند سود متناسب با هزینه‌های خود را برداشت کنند و گاهی آنقدر مطالبه های مازاد بود که قیمت افزایش چشمگیری می‌یافت.

اصغری ادامه داد: در این روند، واحد تولیدی قیمتی را درج می کرد که خود وی کالا را به آن قیمت نمی فروخت و با در نظر گرفتن سایر هزینه ها هم به این قیمت نمی رسید و این کار سبب بی‌اعتمادی به تولید داخلی و تولیدکنندگان می شد.

وی با بیان اینکه این کار زمینه ساز تبلیغات غیرقانونی بسیاری از فروشگاه ها شده است، گفت که یک خرده فروش می تواند حداکثر ۱۱ درصد، یک عمده فروش پنج درصد و یک شرکت پخش می تواند حداکثر ۱۰ درصد سود دریافت کنند و در مجموع این عدد به ۳۰ درصد می‌رسد و حال آنکه ما شاهد آن بودیم که قیمت درج شده ۶۰ درصد قیمت تولید شده است.

اصغری با بیان اینکه درج قیمت غیرواقعی اجحاف برای مصرف‌کنندگان است، اضافه کرد: قیمت غیرواقعی روز به روز در حال افزایش بود و هر کسی قیمت بالاتری درج می کرد، می توانست در شبکه ها و قفسه های مغازه ها جای بهتری داشته باشد و هرکسی که درست کار می کرد بر عکس این عمل برای اتفاق می افتاد.

معاون بازرسی، نظارت و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صمت گلستان گفت: در دولت جدید مقرر شد جای درج قیمت مصرف کننده قیمت تولیدکننده درج شود و از ۲۷ آذر امسال فاز به فاز کالاهای صنعتی بر اساس گستردگی و فراوانی به این فرایند شفافیت ملحق شوند.

وی بیان کرد: در ابتدا کالاهای مانند آب معدنی، آبمیوه‌ها، نوشابه های گازدار و سپس کالاهایی همچون پودرهای لباسشویی، دستمال کاغذی، یخچال، رب و شوینده‌ها ملزم به این کار شدند و مرحله به مرحله ابلاغ شد و شاهد همراه خوبی بودیم و گروه چهارم هم از ۲۳ بهمن ماه لازم الاجرا خواهد بود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار