رییس اداره کنترل سیلاب و آبخوان‌داری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: پنج میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب آب و رسوب براثر بارش‌های رگباری باران چند روز گذشته و جاری شدن روان آب در پشت سازه‌های آبخیزداری این استان ذخیره شد.

پنج میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب آب در سازه‌های آبخیزداری گلستان ذخیره شد

به گزارش گلستان ۲۴؛ حسن شادمهری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: بارندگی‌های روزهای ۱۶ و ۱۷ بهمن باعث جاری شدن روان آب در برخی از حوضه‌های آبخیزداری شهرستان‌های بندرگز، کردکوی، مراوه‌تپه، کلاله، گنبدکاووس، آزادشهر، مینودشت و گالیکش شد که سازه‌های سنگی ملاتی و بندهای خاکی موجود در این مناطق بخشی از این روان‌آب را مهار و کنترل کردند.

وی افزود: با توجه به میزان روان‌آب‌های ناشی از بارندگی این ۲ روز در پشت عمده پروژه‌های آبخیزداری استان مملو از آب و رسوب شد اما در بیشتر حوضه‌های آبخیزداری مناطق غربی استان تا محدوده حوضه آبخیز رامیان به دلیل نوع بافت خاک، بخش قابل توجهی از حجم آب ذخیره شده پشت سازه‌ها به سفره‌های زیرزمینی نفوذ و تاحدودی آبخوان‌داری را تغذیه کرد.

رییس اداره کنترل سیلاب و آبخوان‌داری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان ادامه داد: در سایر مناطق به طور عمده نواحی شرقی استان به دلیل بافت ریزدانه‌ای خاک نفوذ به زمین کمتر است و حجم قابل توجهی آب و رسوب در پشت پروژه‌های آبخیزداری شامل سازه‌های سنگ و ملاتی و سرشاخه‌گیر و بندهای خاکی گنبدکاووس، کلاله، مراوه‌تپه، گالیکش و مینودشت ذخیره شد.

شادمهری گفت: در چهار سازه سنگ و ملاتی و سرشاخه‌گیر و یک پروژه مدیریت سیلاب بندرگز یک میلیون و ۳۰۰ هزار متر مکعب و در حوضه کردکوی در پشت ۱۰ سازه سنگ و ملاتی و یک پروژه مدیریت سیلاب ۸۰۰ هزار مترمکعب آب ذخیره شد و در حوضه مراوه‌تپه میزان ذخیره آب در ۲۶ سازه آبخیزداری شامل بندهای خاکی و سنگ ملاتی ۵۰۰ هزار مترمکعب بود.  

وی اضافه کرد: همچنین در این مدت یک میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب آب و رسوب در پشت ۱۰ بندخاکی گنبدکاووس، ۲۵۰ هزار متر مکعب در ۱۴ سازه سنگی و ملاتی و سرشاخه گیر و یک پروژه مدیریت سیلاب آزادشهر، ۲۰۰ هزار متر مکعب در ۱۰ سازه سنگ و ملاتی و سرشاخه‌گیر حوضه آبخیزداری چهل چای مینودشت، ۲۵۰ هزار متر مکعب در ۱۰ سازه سنگ ملاتی و سرشاخه‌گیر حوضه آبخیز اوغان گالیکش و ۴۰۰ هزار مترمکعب روان آب و رسوب در ۳۲ بند خاکی حوضه کال آجی کلاله  ذخیره شد.

رییس اداره کنترل سیلاب و آبخوان‌داری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: ۶۰ درصد از آب ذخیره شده در پشت سازه‌های آبخیزداری استان به زمین نفوذ می‌کند و باعث تغذیه سفرهای زیر زمینی می‌شود.

به گزارش ایرنا، مدیریت سیلاب، جلوگیری از فرسایش خاک، افزایش نفوذ آب در خاک و تغذیه آبخوان‌ها، حفظ منظر و تنوع زیستی اکوسیستم حوزه، کاهش خسارات مالی و جانی به جوامع پایین دست، توانمندسازی جوامع محلی و افزایش معیشت خانوارهای روستایی، کاهش وابستگی به منابع طبیعی و افزایش تولید در واحد سطح اراضی و بهره برداری بهینه از حوزه آبخیز بر اساس توان و ظرفیت در راستای توسعه پایدار از مهمترین اهداف اجرای پروژه‌های آبخیزداری است.

به گفته رمضان بهترک معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، ۲۰۰ بند خاکی، هزار و ۳۰۰ پروژه‌های گابیونی، ۴۱۵ پروژه‌های سنگ و ملات و سرشاخه گیر و سه پروژه در قالب پخش سیلاب تاکنون در حوزه آبخیزداری این استان اجرا شده است.

گلستان با مساحت بیش از ۲ میلیون هکتار دارای اقلیم معتدل مدیترانه ای و دارای سطحی معادل یک میلیون و ۳۳۵ هزار هکتار عرصه های منابع طبیعی مشتمل بر ۴۵۲ هزار هکتار جنگل، ۸۶۲ هزار هکتار مرتع  و ۲۱ هزار هکتار اراضی ساحلی است که حدود ۳۳۰ هزار هکتار از مراتع نوار مرزی این استان به دلیل خشکسالی های متوالی، پایین بودن نزولات جوی و نزدیکی به بیابان های قره قوم ترکمنستان و ضعف پوشش گیاهی در معرض بیابانی شدن شدید قرار دارد.

گلستان از شمال با کشور ترکمنستان، از جنوب با سمنان، از شرق با خراسان شمالی و از غرب با مازندران همسایه است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار