مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت منابع طبیعی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: برای مبارزه و کنترل کامل آفت شب پره شمشاد در جنگل های هیرکانی شمال کشور به 70 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

برای مبارزه کامل با آفت شب پره شمشاد 70میلیارد ریال اعتبار نیاز است

به گزارش گلستان24؛مجموع رویشگاه‌های شمشاد جنگلی در شمال کشور با احتساب پارک‌ها و بوستان‌های شهری و روستایی، زمین‌های شخصی، باغ گیاه‌شناسی ، مکان‌های مذهبی و وقفی، پارک‌ها و ذخیره‌گاه‌های جنگلی، طرح‌های جنگل‌داری و مناطق خارج از طرح، 72 هزار و 500 هکتار است که از این مقدار در حدود 52 هزار هکتار در جنگل و تحت مدیریت سازمان جنگل‌ها است. 
آفت برگ‌خوار شب‌پرهٔ شمشاد در مناطق جلگه‌ای و پایین‌بند وجود دارد که بنا به آمار و اطلاعات، مجموع مساحت عرصه‌های آلوده، پنج هزار و 500 هکتار است. 
بهمن افراسیابی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه بررسی و ارزیابی عملکرد ادارات کل منابع طبیعی چهارگانه شمال در خصوص آفت شب پره شمشاد در نوشهر به ایرنا گفت: در حال حاضر 15 میلیارد ریال اعتبار به 2 استانی شمال کشور مازندران و گیلان اختصاص یافت . 
وی گفت : از این مقدار اعتبار 10 میلیارد ریال آن به اداره کل منابع طبیعی نوشهر برای مبارزه با این آفت تخصیص داده شد. 
مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت منابع طبیعی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور در نوشهر در خصوص میزان آلودگی این بیماری گفت : بین 20 تا 30 درصد از سطح 52 هزار هکتار از رویشگاه های شمشاد شمال کشور به وسیله آفت شب پره خسارت جدی دیده است و مابقی نیز به بیماری قارچ بلایت شمشاد مبتلا شدند.
افراسیابی خاطر نشان کرد : بیماری بلایت شمشاد نیز خسارت زیادی به جنگل های هیرکانی شمال کشور وارد کرده است . 
معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران-نوشهر هم گفت : از مبلغ 10 میلیارد ریال اعتبار تخصصی امسال تاکنون 4 میلیارد ریال برای مبارزه با آفت شمشاد از طریق محلول پاشی و خرید و نصب تله های فرمونی- قیفی و نوری هزینه شده است .
عبدالرضا سنگاری افزود : تاکنون 1000 دستگاه تله های فرمونی خریداری شده است که 880 دستگاه آن در مناطق آلوده و بحرانی شمشادستانهای غرب مازندران نصب شده است . 
جنگل‌های هیرکانی یا جنگل‌های شمال با مساحت 1.9 میلیون هکتار، از آستارا در شمال استان گیلان تا گُلیداغ در شرق استان گلستان امتداد دارد. 

انتهای پیام/ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار