رئیس پلیس فتا استان گلستان گفت: شهروندان برای خرید هرگونه کالا در فضای مجازی چه فروشگاه‌های آنلاین و چه کالاها و خدمات تبلیغ شده در سایت‌های واسط باید دقت کنند تا در دام مجرمان سایبری نیفتند.

کلاهبرداری تحت عنوان اخذ بیعانه از شهروندان/ مردم به هیچ‌وجه به تبلیغات اغواکننده افراد سودجو اعتماد نکنند

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از پلیس، سرهنگ ابراهیم پرسا قیمت‌های پایین را یک ترفند ساده از سوی مجرمان سایبری خواند و اظهار کرد: قیمت پایین باعث وسوسه خریدار شده و به راحتی به خواسته فروشنده تن داده و اقدام به واریز وجه تحت عنوان بیعانه می‌کنند.

وی ارسال درگاه پرداخت بانکی جعلی یا فیشینگ را دیگر ترفند مجرمان سایبری در تبلیغ کالاهای ارزان‌قیمت در بستر فضای مجازی خواند و افزود: با ورود خریدار به درگاه فیشینگ بانکی برای واریز وجه خرید، اطلاعات بانکی وی سرقت شده و حساب بانکی وی خالی می‌شود.

رئیس پلیس فتا استان گلستان گفت: شهروندان برای واریز وجه باید بدانند که درگاه‌های اصلی بانک با آدرس اینترنتی https آغاز می‌شوند و با shaparak.ir پایان می‌پذیرد و اگر درگاه بانکی این ویژگی را نداشت فیشینگ است.

پرسا افزود: انتخاب گزینه پرداخت در محل یکی از راهکارهای جلوگیری از کلاهبرداری است که بعد از رویت کالا و اطمینان از کیفیت و سلامت آن می‌توانند مانع از کلاهبرداری شوید.

وی سایت‌ها و اپلیکیشن‌های واسطه‌گر مثل دیوار و شیپور را تسهیل کننده خرید و فروش کالا خواند و گفت: اما این تسهیل کننده بستر معاملات نباید باعث غلفت شهروندان شده و به هر کسی که کالا یا خدماتی را برای فروش در این بستر عرضه کرد اعتماد کرد.

پرسا یادآورشد: توصیه ما به شهروندان این است که در خرید‌های اینترنتی به هیچ‌وجه به تبلیغات اغواکننده افراد سودجو اعتماد نکنند و در صورت انجام خرید اینترنتی تا زمانی که محصول به دستشان نرسیده هیچ‌گونه وجهی را پرداخت نکنند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار