سرگروه سرود جوانان انتظار گرگان گفت: متاسفانه در این چند سال‌ اخیر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان هیچ مدیریت، نظارت و شناختی از ظرفیت‌های گروه‌های هنری مختلف به ویژه موسیقی و سرود نداشته است.

گروه سرود «جوانان انتظار گرگان» از اجرا تا تدوین و ساخت نماهنگ/ اداره کل ارشاد هیچ شناختی از گروه‌های هنری خود در گلستان ندارد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گرگان، نظام تعلیم و تربیتی ما از فقدان تربیت رنج می‌برد و باید در این راستا به دنبال خلق موقعیت‌های تربیتی برای نهادینه شدن آموزه‌های تربیتی باشیم که سرود می‌تواند یکی از بهترین ابزارها در این حوزه باشد.

نقش‌پذیری و کارکرد تربیتی در سرود در هیچ یک از موقعیت‌های تربیتی نبوده و هیچ هنری مثل سرود نتوانسته به لحاظ لذت‌بخشی اثرگذار باشد و به زیبایی مفاهیم ارزشمند و محتوایی را به نسل جوان انتقال دهد.

گروه سرود جوانان انتظار گرگان از چندین سالی فعالیت خود را به سرگروهی «محمد بهرامی» آغاز کرده و امروز این گروه به قدری توانمند و رشد کرده که علاوه بر اجرا به فعالیت‌هایی همچون تهیه نماهنگ، تدوین، صداگذاری و غیره می‌پردازد.
خبرنگار خبرگزاری فارس با «محمد بهرامی» گفت و گویی انجام داده که با هم می‌خوانیم.

خودتان را معرفی و در مورد گروه سرود توضیحاتی دهید؟
بهرامی: از نوجوانی در فعالیت‌های فرهنگی و سرود همکاری داشتم و از حدود ۹ سال پیش به صورت تخصصی کار اجرای سرود را با گروه سرود جوانان انتظار گرگان انجام می‌دهیم و در این سال‌ها در رسانه استانی و ملی (صداوسیما مرکز گلستان و شبکه‌های سراسری)، جشنواره‌ها، مناسبت‌های ملی و مذهبی در استان و کشور، پیاده‌روی اربعین به صورت میدانی و پاتوقی در موکب‌ها و طول مدت ۱۲ روز پیاده‌روی، هر ساله در مناسبت‌های مختلف با دعوت آستان مقدس رضوی در حرم مطهر امام رضا (ع) و غیره اجرا داشتیم.

بالغ بر ۷۰ اجرا در مکان‌ها و مناسبت‌های مختلف و شبکه سوم سیما سرود اجرا کردیم.

در مورد نخستین جشنواره ملی استانی سرود فجر توضیحاتی دهید؟
بهرامی: با توجه به اینکه در دفتر موسیقی بسیج استان فعالیت دارم متوجه شدم اولین جشنواره ملی استانی سرود فجر بدون محدودیت سنی ویژه برادران در حال برگزاری است. علاقمندان و تمامی گروه‌های سرود‌محلی و بسیجی می‌توانند‌ آثار و اجرای خود را به آدرس
WWW.festivalsorood.ir تا پایان بهمن ماه امسال ارسال کنند.

در هفته اول اسفندماه غربالگری اولیه انجام و در هفته دوم اسفند ۲۰ گروه سرود برتر استان در حضور داوران به صورت زنده اجرا داشته و دو گروه برای جشنواره کشوری انتخاب خواهند شد.

به نظر بنده این فرصت خوبی برای تمامی گروه‌های سرود در سراسر استان است حتی گروه‌های سرود معمولی و تازه کار که از این طریق می‌توانند هم گروه خود را معرفی کرده و هم توانمندی‌های خود را محک بزنند.

نقش سرود در انتقال مفاهیم و دستاوردهای انقلاب اسلامی و جلوگیری از هرگونه آسیب از طرف دشمن به جوانان چقدر تاثیرگذار است؟
بهرامی: اجرای سرود به هر شکلی انجام شود جذاب خواهد بود و یکی از راه‌های جذب جوانان و نوجوانان برای ورود به مساجد، پایگاه‌های مقاومت و فعالیت در برنامه‌های مذهبی، دینی، انقلابی و تربیتی تشکیل گروه سرود و شرکت آنها در این گروه است.

در حال حاضر دشمن فکر و اندیشه نوجوانان و جوانان را هدف قرار داده و برای اینکه بتوانیم ذهن آنها را آگاه و بیدار کرده تا توطئه‌های دشمنان را بشناسند و بتوانند با آن عقلانی برخورد کنند می‌توانیم از طریق اشعار و سرودهای محتوایی و مفهومی، نکات کلیدی و مفاهیم را‌ به آنها انتقال داده و از این مسیر بهتر بتوانیم در زمینه تربیتی نوجوانان و جوانان فعالیت کنیم.
انتخاب موسیقی، شعر و نحوه اجرا می‌تواند در انتقال مفاهیم بسیار موثر بوده و آنها را ملکه ذهن نوجوانان و جوانان کند.

در حال حاضر گروه سرود جوانان انتظار گرگان به چه مرحله از رشد و خودکفایی رسیده است؟
بهرامی: در گروه سرود ما صرفا کار اجرا انجام نمی‌شود، از حدود هشت سال گذشته ما فراخوان به جذب افراد علاقمند از سنین هشت تا ۱۸ سال داشتیم و تلاش کردیم در این کار در مرحله نخست بتوانیم استعدادهای نوجوانان و جوانان را شناسایی کرده و در مسیر شکوفا شدن آن حرکت کنیم تا در آینده افراد بتوانند با تکیه بر توانمندی‌ها و استعدادهای خود فرد موفقی در زندگی شخصی و جامعه باشند.

در‌ حال حاضر بیش از ۴۰ نفر در قالب گروه سرود در بخش‌های مختلف صداگذاری، تدوین، میکس، فیلمبرداری و غیره همکاری می‌کنند.

نوجوانانی و جوانانی که در رشته‌های مختلف استعداد دارند به کلاس‌های آموزشی موردنظر رفته تا به صورت حرفه‌ای این استعدادها را کشف کرده و به عنوان یک نیروی حرفه‌ای ما را همراهی و کمک کنند.
خوشبختانه در‌ حال حاضر اکثر اعضای گروه سرود خودکفا و قوی بوده و در بخش های مرتبط سرود توانمندی های خوبی دارند.

درباره مشکلات حوزه فعالیت خود نیز توضیحاتی دهید؟
بهرامی: مهمترین مشکلات گروه های سرود در سراسر استان عدم امکانات و تجهیزات لازم و فضای مناسب برای تمرین و انجام فعالیت‌های فرهنگی است. متاسفانه در این سال‌ها به چنین برنامه‌هایی توجه و اهمیت خاصی نشده و هیچ ارگان و سازمان دولتی مرتبط و غیرمرتبط همکاری و حمایت لازم و کافی را نداشته‌اند.

یکی از ضعف‌های‌مهم اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان در این سال‌ها این است که هیچ نظارت، شناخت و مدیریتی بر گروه‌های هنری و موسیقی به ویژه سرود نداشته و به جرات می‌توانم بگویم هیچ اطلاعاتی هم در این زمینه ندارد.

امید و انتظار داریم در دولت جدید و با روی کار آمدن  قای رعیت به عنوان فرد انقلابی در اداره کل ارشاد استان شاهد تحولات مثبت در همه حوزه‌های مرتبط باشیم.

پیشنهاد می‌شود نیکوکار و یا خیرین، ارگان‌ها و دستگاه‌های دولتی در راستا حمایت از گروه سرود تجهیزات و امکانات لازم مانند سیستم صداگذاری، دوربین فیلمبرداری و غیره را در اختیار ما قرار دهند و ما شخصا انتظار مالکیت آنها را نداشته و در هر زمان که بخواهند می‌توانند این دستگاه‌ها را بازپس بگیرند.

ما آمادگی داریم علاوه بر استفاده خود بتوانیم این دستگاه‌ها را در اختیار سایر گروه‌های سرود در استان قرار داده تا آنها نیز بتوانند استفاده لازم از این سیستم‌ها را داشته باشند.

متاسفانه برخی از دستگاه‌های دولتی و یا ارگان‌های خصوصی انتظار دارند در قبال کمک گروه سرود به صورت اختصاصی برای آنها فعالیت کند که این امر با فعالیت‌های فرهنگی و برنامه‌های نظام جمهوری اسلامی همخوانی نداشته و ما حاضر هستیم با امکانات محدود در همان فضای معنوی مسجد و پایگاه مقاومت محله خود به فعالیت خودمان ادامه دهیم تا شاخص‌ها و مسائل دینی و انقلابی در وجود و سرشت نوجوانان و جوانان نهادینه شده و خود را وابسته به هیچ مکان و جایگاه خاصی ندانند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار