استان گلستان در سالروز رحلت بانوی صبر و استقامت حضرت زینب کبری(س) یکپارچه سیاهپوش و غرق در عزا و ماتم شد.

گلستان در سالروز رحلت حضرت زینب(س) غرق ماتم شد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان از گرگان، عاشقان و شیفتگان خاندان عصمت و طهارت (ع) ضمن رعایت شیوه نامه های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی با برپایی آیین های عزاداری، عشق و علاقه خود را به حضرت زینب کبری (س) نشان می دهند.

 

حرم مطهر امامزادگان گلستان نظیر امامزاده عبدالله(ع) گرگان، امامزاده یحیی بن زید(ع) در گنبد کاووس و دیگر بقاع متبرکه استان نیز به همین مناسبت یکپارچه سیاهپوش شده و صدای قرآن و نوحه سرایی مداحان اهل بیت(ع) از ماذنه های آن به گوش می رسد.

 

عزاداران در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) در غم این مصیبت بزرگ بر سر و سینه می زنند و اشک ماتم می ریزند.

 

برنامه های مذهبی شامل سخنرانی و عزاداری از شب گذشته در آستان امامزادگان گلستان، مساجد و تکایا آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

 

همچنین اطعام شب عزای حضرت زینب کبری براساس دستورالعمل‌های بهداشتی انجام گرفت و برخی واقفان نذورات خود را در قالب غذای گرم بسته بندی شده به منازل نیازمندان در محلات کم درآمد و فقیرنشین گرگان رساندند.

 

نصب پرچم های سیاه و پارچه نوشته در میادین شهر و اداره ها، مغازه ها با مضامین تسلیت رحلت عقیله بنی هاشم  گلستان را سیاهپوش و عزادار کرده است.

 

پنجم جمادی الاولی پنجم هجری قمری، خانه کوچک حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) در مدینه با قدوم دختری از تبار بهشتیان غرق نور و شادی شد، زینب به معنای زینت پدر، نامی بود که برای او برگزیدند.

 

حضرت حضرت زینب کبری(س) سومین فرزند حضرت فاطمه زهرا (س) و امام علی بن ابیطالب (ع) است، ایشان در واقعه کربلا حاضر بود و پس از آن نیز هنگام اسارت، در دفاع از حقانیت برادر خود، همانند امام زین العابدین(ع) نقشی ویژه داشت.

 

او در دوره کودکی از چشمه معرفت الهی جدش رسول اکرم(ص)، پدرش حضرت علی(ع) و مادرش حضرت فاطمه(س) سیراب شد و الفبای ایثار، گذشت، صبر و استقامت آموخت تا در میدان امتحانی چون عاشورا سربلند بیرون آید.

 

این الگوی عفاف و پاکدامنی از همان کودکی ناملایماتی چون غم رحلت جانگداز حضرت محمد(ص) و سپس شهادت مادر ارجمندش را با بردباری و شجاعت تحمل کرد و برای پدر و برادران در جایگاه ولایت همچون تکیه گاهی محکم بود و چون سنگی صبور آلام و اندوه اعضای خانواده اش را از ظلم ها و جورهایی که به ناحق به آنها روا می شد، به جان می خرید و تمام تلاش خویش را برای نشر اسلام حقیقی به کار می بست.

 

شجاعت و رشادت حضرت زینب(س) در واقعه عاشورا، ممتازترین صفحه از کتاب پرافتخار زندگی این بانوی بزرگ اسلام است، چرا که ایشان پس از تحمل شهادت مظلومانه امام حسین(ع) و دیگر عزیزانشان در کربلا، سختی و غم اسارت را با شکیبایی پشت سر نهاد و با سخنانی کوبنده و افشاگرانه لرزه بر پیکر یزیدیان انداخت و پیام آور عاشورا شد.

 

حضرت زینب(س) با به تصویر کشیدن الگوی واقعی یک زن مسلمان، آیین بردباری و شجاعت را در راه دستیابی به حق و بیان حقانیت جاودانه ساخت.

 

سرانجام آموزگار مکتب بردباری و رشادت پس از سال ها رشادت و روشنگری در پانزدهم رجب سال 63هجری قمری، به دیدار حق شتافت و پیکر مطهر ایشان در دمشق به خاک سپرده شد که اینک زیارتگاه عاشقان و ارادتمندان اهل بیت(ع) است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار