ساخت و سازها در روستاهای استان گلستان با اجرای طرح‌های ابتکاری مانند مسکن جوانان و همچنین آغاز طرح جهش تولید مسکن شتاب خوبی پیدا کرده و بنیاد مسکن نیز تمهیدات لازم برای متقاضیان و معرفی آنان به بانک ها، پرداخت تسهیلا و غیره را فراهم کرده است.

جهش تولید مسکن در روستاهای گلستان/ تسهیلات و کمک‌های بلاعوض بنیاد مسکن برای خانه‌دار شدن روستائیان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان از گرگان، ساخت و سازهای مسکونی در روستاهای استان به ویژه در یکی دو سال اخیر سرعت خوبی پیدا کرده است.

 

سکونت 47 درصد جمعیت گلستان در روستاها، وظیفه و مسئولیت دستگاه هایی مانند بنیاد مسکن را برای حفظ و ماندگاری این جمعیت در مناطق روستایی و خدمات رسانی به آنان بیشتر و سخت تر کرده است. با اینحال مجموعه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان توانسته با طرح های ابتکاری مانند مسکن جوانان و همچنین طرح جدید دولت سیزدهم در زمینه جهش تولید مسکن، اغلب روستاها را تبدیل به کارگاه سازندگی کرده است.

 

در طرح جهش تولید مسکن، بنیاد تولی‌گری صفر تا صد ساخت و سازها را برعهده دارد. از شناسایی افراد متقاضی تا برنامه ریزی برای تأمین زمین و منابع تسهیلاتی آن جزو تکالیف بنیادمسکن است.

 

«سیدمحمد حسینی» با اشاره به سکونت 47 درصد جمعیت استان در روستاها اظهار کرد: خدمات رسانی به حدود نیمی از جمعیت استان در مناطق روستایی و حفظ و ماندگاری این جمعیت، مسئولیت و وظیفه بنیادمسکن را بیشتر و سخت تر کرده است.

 

مدیرکل بنیاد مسکن گلستان با اشاره به اجرای طرح ابتکاری تأمین مسکن جوانان در روستاهای استان گفت: قبل از اجرای طرح نهضت ملی مسکن، طرحی را برای تأمین مسکن جوانان به صورت پایلوت در استان ویژه دهک های 4 تا 7 درآمدی در استان را شروع کردیم تا با حمایت و پیشتیبانی تسهیلاتی و فنی بنیادمسکن، بخشی از زوج های جوان در روستاها صاحب خانه شوند.

 

وی هدف از اجرای طرح مسکن جوانان را حفظ و ماندگاری جمعیت در روستاها، جلوگیری از مهاجرت و حاشیه نشینی و مهاجرت معکوس عنوان کرد و افزود: 17 هزار نفر در استان برای این طرح متقاضی شدند که از این تعداد 10 هزار نفر متقاضی مسکن جوانان در روستاها و حدود 7 هزار متقاضی در شهرهای با کمتر از 25 هزار نفر جمعیت بودند.

 

حسینی با بیان اینکه پیش از پالایش ثبت نام شدگان حدود 60 درصد افراد واجد شرایط طرح مسکن جوانان شناخته شدند، گفت: ساخت مسکن جوانان در روستاهای استان به سه شیوه خودمالکی، گروه ساخت و انبوه سازی (بنیاد ساخت) در حال اجرا است.

 

وی ادامه داد: حدود یک هزار و 200 نفر متقاضی مسکن جوانان به روش خودمالکی بودند که برنامه ریزی های لازم صورت گرفته و سهمیه شهرستانی نیز ابلاغ شده است. یکهزار نفر برای تشکیل پرونده مراجعه کردند که برای اغلب آنها پروانه ساخت صادر شده است و 200 میلیون تومان تسهیلات ارزان قیمت نیز این متقاضیان پرداخت می شود.

 

مدیرکل بنیاد مسکن گلستان گفت: حدود 800 متقاضی که فاقد مسکن و همچنین زمین بودند نیز در قالب گروه ساخت ساماندهی شدند. در این روش قطعه زمینی به قیمت دولتی و تسهیلات کم بهره 200 میلیون تومانی به متقاضیان داده می شود ضمن اینکه طراحی نقشه ها نیز از سوی بنیادمسکن انجام خواهد شد. برای واحدهای مسکونی که در قالب گروه ساخت احداث خواهند شد 160 هزار مترمربع زمین موردنیاز است که در حال تأمین آن هستیم.

 

وی افزود: در روش انبوه سازی نیز حدود دو هزار نفر متقاضی مسکن جوانان هستند که این افراد هم فاقد مسکن و زمین برای ساخت بوده و متقاضی احداث واحدهای خود از سوی بنیادمسکن هستند. روش انبوه سازی در فاز نخست در 140 روستای اولویت دار استان اجرا می شود.

 

حسینی توضیح داد که برای واحدهای مسکونی که در قالب انبوه سازی ساخته خواهند شد، زمین تأمین شده و برای یکهزار واحد مسکونی نیز پروانه صادر شده است.

 

وی با بیان اینکه 320 میلیون تومان تسهیلات به متقاضیان روش انبوه سازی طرح مسکن جوانان پرداخت می شود، گفت: تا مرحله سفت کاری، بنیاد مسکن احداث این واحدها را انجام خواهد داد و امیدواریم بتوانیم تا هفته دولت سال آینده، این واحدهای مسکونی را بسازیم و تحویل مردم دهیم.

 

مدیرکل بنیاد مسکن گلستان خاطرنشان کرد: در طرح مسکن جوانان امسال برای 4 هزار واحد مسکونی برنامه داریم و مدت ساخت این واحدها نیز یکساله است.

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار