مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گلستان از ضرورت مبارزه زمستانه بر ضد عوامل خسارت زای گیاهی در باغ‌های میوه استان خبر داد.

ضرورت مبارزه زمستانه بر ضد عوامل خسارت زا در باغ های میوه

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان گرگان - کیانوش حق نما گفت: در باغات مرکبات و زیتون، زمان مناسب مبارزه زمستانه قبل از شروع رشد جوانه‌های بهاره است که این زمان تابع شرایط اقلیمی هرمنطقه است.

به گفته حق نما مبارزه زمستانه با استفاده از روغن‌های امولسیون شونده و با دز توصیه شده انجام گیرد و از مصرف روغن‌هایی که بیش از ۲ سال از تاریخ تولید آن‌ها گذشته است و همچنین روغن دو فاز شده و تغییر رنگ یافته خودداری شود.

او می‌گوید: در باغ‌ها ونهالستان‌های آلوده به کنه‌های مضر، مصرف کنه کش‌های مناسب همراه با روغن امولسیون شونده توصیه می‌شود.

حق نما گفت: در باغ‌های آلوده به آفت مگس میوه مدیترانه‌ای انجام برداشت همه میوه‌های رسیده به ویژه نارنج در حاشیه باغ، پابیل، دیسک و یا استفاده از روتیواتر به منظور برهم زدن و از بین بردن محل زمستان گذران شفیره این آفت الزامی است.

او گفت: روغن ولک به نسبت ۲ درصد در باغ زیتون آلوده به آفت پسیل زیتون استفاده شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: در باغات هسته دار نیز زمان مناسب مبارزه زمستانه، مصادف با تورم جوانه درختان است.

او گفت: مبارزه زمستانه علیه عوامل بیماریزا با سموم مسی توصیه می‌شود و در باغ‌های آلوده به آفت، مصرف روغن‌های امولسیون شونده و مبارزه زراعی مکانیکی توصیه می‌شود. (توجه شود، قبل ازسمپاشی زمستانه انجام هرس وحذف شاخه‌های آلوده وامحاء آن‌ها ا لزامیست)

او می‌گوید: کار‌هایی که باید در سمپاشی باغات رعایت شوند این است که به منظور پوشش کامل و یکنواخت محلول سمی روی درخت، سمپاشی باید با آب کافی و سمپاش مناسب باغ و پس از هرس، حذف شاخه واندام آلوده انجام گیرد.

او گفت: از اختلاط روغن‌های امو لسیون شونده با سموم مسی پرهیز شود و برای افزایش دوام و اثر سموم مسی، مصرف مویان‌های استاندارد در سمپاشی زمستانه همراه سموم مسی توصیه می‌شود.

حق نما گفت:از سمپاشی در دمای کمتر از ۱۲ درجه سانتیگراد خودداری شود.

 برای پیشگیری از مسمومیت‌های احتمالی رعایت نکات ایمنی از قبیل استفاده از ماسک، لباس کارمناسب و خودداری از خوردن، آشامیدن  حین سمپاشی و شستشو با آب و صابون بعد  از اتمام کار الزامی است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار