در حالی که قیمت مواد اولیه شیرینی افزایش یافته، قنادان نمی‌توانند سود واقعی بر این کالا را لحاظ کنند چرا که اگر قیمت شیرینی واقعی در نظر گرفته شود شیرینی باید تا ۷۰ درصد افزایش قیمت داشته باشد که این امر به دلیل توان پایین خرید مردم مقدور نیست.

شیرینی هم به جمع کالاهای لوکس پیوست/ گرانی و کمبود مواد اولیه چالش جدی قنادان گلستانی در شب عید

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس، طی یک سال اخیر قیمت شیرینی با رشد فزاینده­ای مواجه بود تا جایی که افزایش قیمت شیرینی در همین یک سال گذشته برابر ۵۰ درصد اعلام شد، افزایش قیمت شیرینی و البته حذف این خوراکی محبوب از سبد اکثر ایرانی‌­ها به دلایلی هم­چون افزایش قیمت مواد اولیه مانند شکر، آرد، تخم‌مرغ و روغن اعلام شده است.

به گفته قنادان، در حالی که قیمت مواد اولیه شیرینی افزایش‌یافته، قنادان نمی‌­توانند سود واقعی بر این کالا را لحاظ کنند چرا که اگر قیمت شیرینی واقعی در نظر گرفته شود شیرینی باید تا ۷۰ درصد افزایش قیمت داشته باشد که این امر به دلیل توان پایین خرید مردم مقدور نیست.

*شرایط سخت معیشتی،کارگران قنادی را مجبور به ترک از کار کرده است/ حذف شیرینی از سبد خانواده‌­های ایرانی

در روزهایی که به عید نوروز نزدیک می­‌شویم هزینه بالای مواد اولیه و از سویی کمبود اقلامی هم چون آرد موجب نارضایتی صنف قنادان در گلستان شده است.

در همین رابطه رئیس  اتحادیه قنادان و بستنی‌فروشان گلستان با اشاره به افزایش قیمت شیرینی در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: قیمت­­‌ها براساس نرخ­‌های مصوب اعلام می‌­شود اما متأسفانه در کشور ما نرخ‌­ها هر روز در حال تغییر هستند، از جمله دلایل افزایش و تغییر قیمت شیرینی افزایش قیمت مواد اولیه از جمله آرد، روغن، شکر و تخم‌مرغ است، متأسفانه نسبت به سال گذشته هر کدام از این اقلام افزایش چشمگیری داشته تا جایی که کارگران صنف قنادی شرایط سخت معیشتی را تجربه می­‌کنند، بسیاری از آنها مجبور به ترک کار خود شدند و در کارهای ساختمانی مشغول به کار هستند.

فرامرز نجاتی با بیان اینکه شیرینی به یک‌کالای لوکس تبدیل شده و از سبد خانواده در حال حذف شدن است، افزود: اگر مواد اولیه شیرینی با قیمت‌مناسب به دست ما برسد قیمت‌ها فزاینده نخواهد بود، ما متأثر از بازار هستیم  تولید هزینه‌های خاص خود از جمله هزینه مواد اولیه، هزینه کارگری، هزینه‌های سربار دارد از طرفی کالای ما ماندگاری ندارد که بتوانیم آن را دپو کنیم.

وی افزود: صنف قنادان دچار بحران شدیدی شده‌­اند، نسبت به سه روز گذشته قیمت­‌ها ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده و این شرایط باعث شده تا در صنف قنادان حدود ۱۶ درصد تقاضای ابطال پروانه و تغییر شغل را شاهد باشیم.

* افزایش قیمت شیرینی به نفع قنادان نیست/ مسوولان گلستانی اولویت تأمین آرد را برای قنادان استان قرار دهند

رئیس اتحادیه قنادان گلستان بیان کرد: افزایش قیمت شیرینی به هیچ وجه به نفع قنادان نیست، سود بیشتر در ارزانی شیرینی است، وقتی مواد اولیه را گران می­‌خریم نمی­‌توانیم سود کافی برای شیرینی در نظر بگیریم چرا که مردم توان خرید نخواهند داشت.

نجاتی با بیان اینکه کمر قنادان زیر بار مشکلات خم شده است، افزود: تمام مواد اولیه در صنف قنادان به جز دستمزد  چندین برابر افزایش داشته است، سال گذشته خامه کیلویی ۱۸ هزار تومان بود و امسال به ۴۵ هزار تومان رسید، قیمت وانیل از ۱۸۰ هزار تومان به ۸۵۰ هزار تومان رسیده و قیف دستگاه خامه‌کشی را ۱۰ برابر سال گذشته می­‌خریم تمام این عوامل بر مشکلات قنادان اضافه می­‌کند.

نجاتی به کمبود آرد قنادی طی روزهای گذشته در استان اشاره کرد و افزود: در اکثر استان­‌های کشور قنادان تجمیع شده‌­اند و آرد سهمیه­‌ای خود را به صورت یک­جا از کارخانه­‌های آرد خریداری می‌­کنند، از آنجایی که آرد گلستان جزو آردهای مرغوب کشور محسوب می­‌شود اکثر قنادان تمایل به خرید آرد از کارخانه­‌های گلستان دارند، از طرفی برای کارخانه هم به صرفه است تا آرد خود را یک­جا بفروشد تا اینکه برای قنادان استان که به صورت تک نفره خرید می­‌کنند معطل بمانند.

وی افزود: متأسفانه به دلیل همین مشکلات در بهمن ماه آرد مورد نیاز قنادان استان تأمین نشد و کارخانه‌­ها اعلام کردند که گندمی در کارخانه­‌ها وجود ندارد.

رئیس اتحادیه قنادان و بستنی‌فروشان گلستان اذعان کرد: تقاضای ما از مسوولان متولی همچون اداره غله این است که نخست نیاز قنادان استان به آرد را تأمین کنند قبل از آنکه آرد به دیگر استان­‌های کشور صادر شود.

*عدم بارگیری به موقع کشتی حامل گندم، دلیل کمبود آرد قنادی در گلستان/ سهمیه قنادان استان محفوظ می‌­ماند

مدیرکل اداره غله و خدمات بازرگانی گلستان در خصوص مشکل کمبود آرد صنف قنادان در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: نیاز قنادان گلستان حدود ۵۰۰ تن در ماه است و این مقدار آن چنان نیست که نتوان آن را در ماه تأمین کرد.

سیدخالق سجادی تصریح کرد: دلیل کمبود آرد طی یکی دو ماه گذشته برای بخش صنعت، عدم بارگیری به موقع کشتی حامل گندم از بنادر جنوب بود، البته این اتفاق برای اولین بار رخ داد و به دلیل مشکلی که برای یک کشتی حامل گندم پیش آمد نتوانست به موقع بارگیری انجام شود و برای اولین بار حدود ۲۵ درصد نیاز قنادان تأمین نشد.

وی افزود: مقرر شد با توجه به نیاز قنادان در شب عید، سهمیه مدنظری که قنادان باید خرید کنند را فریز کنیم و یک‌نفر به نمایندگی از صنف قنادان آرد آنها را خریداری کند و از سویی تا پانزدهم هر ماه به قنادان فرصت خرید آرد را می‌­دهیم تا اول قنادان استان خرید انجام دهند و بعد آرد را در اختیار استان‌­های دیگر قرار دهیم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار