نخستین سفر رئیس دولت سیزدهم به گلستان درحالی برنامه ریزی شده که گلستان با ظرفیت های بسیار، در قعر جدول توسعه قرار گرفته و پروژه های نیمه کاره آن چشم به دستورات رئیس جمهور دوخته اند.

پروژه های نیمه کاره گلستان در انتظارِ دستور رئیس جمهور

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از مهر، سیاوش کیانی پور طی یادداشتی نوشت: در حالی که بیش از ۶ ماه از استقرار رسمی دولت سیزدهم و قریب به چهار ماه از حضور دهمین استاندار گلستان می‌گذرد، زمزمه‌های میزبانی نگارستان ایران از سید ابراهیم رئیسی در روزهای پیش رو، قوت گرفته است.

گلستان به عنوان استانی منحصر به فرد به لحاظ تنوع قومیتی و اقلیمی با ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل منحصر به فرد و به عنوان یکی از ۱۰ استان برتر کشور از نظر توانمندی امروز در گوشه‌ای از رینگ توسعه قرار گرفته است.

استانی که بر اساس تقسیمات کشوری ۲۲ سال از عمر استقلال آن می‌گذرد اما وقتی به چهره و وضعیت آن می نگری، کهنسالی را با حداقل‌ها می‌بینی. واقعیت آن است که گلستان به لحاظ شاخص‌های توسعه و برخورداری جزو ۱۰ استان پایانی کشور است و درآمد سالانه مردم آن، ۵۰ درصد درآمد سالانه میانگین کشوری است.

در چنین شرایطی رئیس دولت سیزدهم به گلستانی خواهد آمد که به شدت نیازمند نگاه مهربانانه از سوی دولت و مجموعه نهادهای حکومتی و حتی دیگر قوای کشور است.

برخی پروژه‌های استان به شکلی پیچیده و لاینحل شده‌اند که امروز جز با تدابیر قضائی، قابل رفع نیست.

به نظر می‌رسد مهمترین همراهی که مجموعه دولت می‌تواند با مدیریت استان داشته باشد تعیین تکلیف پروژه‌های کلان نیمه تمام استان است.

پتروشیمی گلستان، گردشگری جزیره آشوراده، طرح‌های بندری ترکمن، گز و خواجه نفس، علاج بخشی خلیج گرگان، ادامه مسیر خط آهن از گرگان به شاهرود و یا مشهد مقدس، موزه روستایی، سد نرماب و دیگر سدهای در دست اقدام، زهکشی اراضی، سایت پرورش میگو، نیروگاه برق آذرخش، مجتمع ماهیان خاویاری و تکمیل بیمارستان‌های در دست اقدام از مهمترین طرح‌هایی است که باید در این سفر مورد توجه رئیس الوزرا قرار گیرد.

منطقه آزاد؛ طرحی شاخص و فراملی برای گلستان

البته شاخص ترین طرحی که نه تنها گلستان بلکه کشور را در شرایط تحریم‌های ظالمانه و فشارهای بین المللی، کمک خواهد کرد، منطقه آزاد تجاری صنعتی اینچه برون خواهد بود.

گلستان به عنوان استانی برخوردار از معبرهای زمینی، هوایی، دریایی و ریلی بین المللی و همچنین همجوار با کشورهای حوزه cis و روسیه می‌تواند یکی از استان‌های تأثیرگذار کشور در حوزه مناسبات و مراودات با کشورهای هم پیمان اوراسیا باشد.

در عین حال رئیس جمهور و مجموعه مدیریتی دولت در گلستان باید توجه داشته باشند که اجرای بخش اعظمی از این پروژه‌ها تنها می‌تواند این استان را به سطحی مساوی با بسیاری از استان‌های دیگر برساند و این در شرایطی است که آنها در این بازه زمانی هیچ گونه رشدی نداشته باشند.

سفر رئیس جمهور به گلستان یقیناً از جهات مختلف حائز اهمیت است اما باید توجه داشت که پیگیری مصوبات سفر از اصل مصوبات سفر پراهمیت‌تر است به گونه‌ای که پیش از این نیز تفاهم نامه‌ها و مصوبات فراوانی در مسیر توسعه استان از سوی مقامات استانی با مقامات ملی به امضا رسیده اما متأسفانه هیچ گاه فرآیند تفاهم نامه به قرارداد تبدیل نشده و گلستان بدون کوچک‌ترین پیشرفتی در جایگاه سابق خود باقی مانده است

حجت‌الاسلام رئیسی که سابقه ریاست بر دستگاه قضا را در کارنامه خود دارد باید با رفتاری قاضی گونه و عدالت خواهانه زمینه تسریع در اجرای برخی پروژه‌ها را فراهم کند و در عین حال برای برخی پروژه‌ها که شاید اجرای آن سودی برای عموم نخواهد داشت، قاطعانه به مردم اعلام کند و آنها را از خوف و رجإ بی مورد خارج نماید.

وعده استاندار گلستان به رسانه‌ها و مردم، شنیدن اخبار خوب در سفر رئیس جمهور به گلستان و تخصیص چند برابری اعتبارات به این استان نسبت به دیگر سفرهای استانی بود.

حالا باید سفر رئیسی به گلستان را نظاره گر بود و دید آیا این سفر به سان ید بیضایی موجب درخشش نگارستان ایران خواهد شد و یا در مقابل انبوه گرفتاری‌ها و دغدغه‌های کوچک و بزرگ گلستان تلألو مورد انتظار را نخواهد داشت.

اما آنچه مسلم است هیچکس انتظار توسعه استان را با یک سفر و چند ندارد اما امید همگان بر آن است که این سفر پیشرانی قدرتمند برای حرکت قطار توسعه گلستان باشد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار