رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گالیکش گفت: ۶۱ هزار اصله نهال غیرمثمر تا پایان سال در قالب پویش ایران سبز، هفته درختکاری، پروژه جنگل‌کاری و زراعت چوب در اراضی ملی و شخصی شهرستان کاشته می‌شود.

۶۱ هزار اصله نهال تا پایان سال جاری در گالیکش کاشته می‌شود

به گزارش گلستان ۲۴؛ صفر سیجانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: ۱۴ هزار اصله از این نهال‌ها در هفته درختکاری (۱۵ تا ۲۱ اسفند)، ۵۰۰ اصله پویش ملی ایران سبز، ۳۶ هزار اصله در پروژه جنگل‌کاری و ۱۱ هزار اصله قالب زراعت چوپ کاشته می‌شود.

وی افزود: نوع نهال‌های آماده کشت در هفته منابع طبیعی از نوع "اکالیپتوس، صنوبر، ون، بلوط، اقاقیا، سنجد تلخ، سرو نقره‌ای و افرا" است که توزیع آنها از هفته گذشته میان مردم و ادارات آغاز شد که شاخص‌ترین آنها در مصلی‌های نمازجمعه تشیع و تسنن به میزان هزار و ۵۰۰ اصله، سه هزار و ۷۷۰ اصله به بخشداری لوه و پنج هزار اصله هم به بخشداری مرکزی و ۴۵۰ اصله در دانشگاه‌های آزاد اسلامی و پیام‌نور شهرستان بود.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ادامه داد: اولویت بخشداری‌ها کاشت نهال‌ به مناسبت هفته درختکاری در ورودی روستاها و معابر پرتردد است و تعدادی از اهالی ساکن در مناطق شهری و روستایی هم این نهال‌ها را مقابل منازل و یا بر سر خاک اموات خود خواهند کاشت.

سیجانی افزود: نهال مورد نیاز شهرستان از نهالستان قرق در گرگان تامین می‌شود و افراد علاقمند به توسعه فضای سبز و زیباسازی محیط پیرامونی خود می‌توانند با مراجعه به این اداره نهال غیر مثمر مورد نیاز را به صورت رایگان دریافت کند. 

وی گفت: همچنین ۳۶ هزار اصله نهال بلوط و ون در بحث جنگل‌کاری با هدف احیای جنگل‌های مخروبه در سطح ۴۵ هکتار در گالیکش کاشته می‌شود که هم اکنون ۱۶ هزار اصله نهال تحویل پیمانکار شده و از امروز اجرای آن آغاز خواهد شد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گالیکش اظهارداشت: همچنین در اجرای مرحله نخست پویش ایران سبز ۵۶۰ اصله نهال در سطح یک هکتار از پارک نارودار کاشته شد و تا پایان سال مرحله دوم آن با کاشت ۵۰۰ اصله نهال در سطح یک هکتار اجرا می‌شود.

سیجانی گفت: با توجه به اهمیت طرح ترسیب کربن بهمن امسال ۱۰ هزار اصله نهال گلابی در سطح ۱۶ هکتار، سه هزار اصله نهال گردو در سطح ۱۴ هکتار و ۱۰ هزار اصله نهال غیرمثمر در راستای زراعت چوب در سطح ۹ هکتار از اراضی حوزه آبخیز اوغان کاشته شد.

مساحت گالیکش ۸۹ هزار هکتار است که ۱۷ هزار هکتار آن در محدوده پارک ملی گلستان با مدیریت محیط زیست، ۵۱ هزار هکتار آن جنگل و مرتع با مدیریت منابع طبیعی و ۲۱ هزار هکتار آن هم به عنوان اراضی کشاورزی، روستایی و شهری در اختیار مردم است.

۱۵ تا ۲۱ اسفند هر سال آغاز هفته درختکاری، منابع طبیعی و آبخیزداری بوده که امسال شعار آن" ایران سرسبز  - ایران قوی/ همه باهم جهاد برای حفظ و احیای منابع طبیعی" تعیین شده است.

استان مرزی و شمالی گلستان با بیش از ۲۰ هزار کیلومترمربع وسعت دارای ۸۶۲ هزار و ۸۲۵ هکتار مرتع، ۴۵۲ هزار هکتار جنگل، ۶۲ هزار و ۴۲۰ هکتار اراضی مستحدث واراضی موات و ۲۰ هزار هکتار اراضی ساحلی است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار