نخستین آیین صحیفه سجادیه‌خوانی در آستان مقدس امامزاده یحیی بن زید(ع) از نوادگان امام سجاد(ع) که براساس اسناد تاریخی آورنده کتاب صحیفه سجادیه به ایران است با حضور برخی مسوولان استان گلستان و گنبدکاووس برگزار شد.

نخستین آیین صحیفه سجادیه‌خوانی در گنبدکاووس برگزار شد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، در این مراسم که دوشنبه شب در جوار حرم امامزاده یحیی بن زید (ع) گنبدکاووس برگزار شد، امام جمعه گنبدکاووس گفت: براساس نقل مستندی از امام صادق(ع)، کتاب گرانقدر صحیفه سجادیه توسط امامزاده یحیی بن زید(ع) که از نوادگان آن حضرت است، برای نخستین بار به ایران آورده شده است.

حجت الاسلام ترابی افزود: براین اساس و باتوجه به وجود مرقد مطهر امامزاده یحیی بن زید(ع) در گنبدکاووس می‌توانیم این شهر تاریخی و مذهبی را به‌عنوان شهر صحیفه خوانی در استان گلستان و کشور معرفی کنیم. 

وی با برشمردن برخی ویژگی های امام سجاد (ع) از جمله "زین العابدین و سیدالساجدین" افزود: دعاهایی که از این امام همام در کتاب صحیفه سجادیه آمده از بهترین و برترین دعاها یک بنده نسبت به خداوند است.

وی دعا را برترین و والاترین بیان تجلی معارف الهی دانست و اضافه کرد: در جامعه امروز که شاهد برخی عرفان‌های کاذب و شیطانی هستیم، دعاهای کتاب صحیفه سجادیه می‌تواند ما را به سمت بهشت الهی هدایت کند.

همچنین رییس اداره اوقاف و امور خیریه گنبدکاووس در این مراسم گفت: علاوه بر آیین صحیفه سجادیه خوانی در شب ولادت حضرت امام سجاد (ع) توسط خدام امامزاده یحیی بن زید (ع)، از عوامل برگزاری نخستین گنگره ملی این امام زاده که چهارم بهمن امسال در این شهرستان برگزار شد، تجلیل می‌شود.

صالح محبی افزود: تجلیل از برخی جانبازان دوران دفاع مقدس و اجرای برخی برنامه‌های هنری و مولودی خوانی از دیگر برنامه‌های این مراسم معنوی است.

به گزارش ایرنا، امامزاده یحیی بن زید(ع)، نوه امام سجاد(ع) است و از ایشان به عنوان بزرگترین امامزاده در استان گلستان و کسی که صحیفه سجادیه یادگار با ارزش جدش امام چهارم را به ایران آورده یاد می شود.

گفته می شود، امامزاده یحیی بن زید (ع) در زمان ولید بن یزید با ۷۰۰ نفر از طرفداران خود در خراسان قیام نمود و با دشمن به جنگ پرداخت و شکست سختی به سپاه آنان وارد کرد و بعد از آن عازم هرات شد و از آنجا به شهر جرجان روانه شد.

والی خراسان (نصر) همراه ۸۰ هزار سوار از شام و اطراف برای سرکوبی قیام یحیی وارد قریه ارغوان (در نزدیکی مشهد کنونی) شدند و بعد از سه روز جنگ یحیی (ع) و یارانش را به شهادت رساندند.

گنبدکاووس با ۳۷۵ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان بزرگ استان گلستان است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار