کانون های فرهنگی هنری مساجد سنگری مطمئن برای مقابله با شبیخون نرم و مرکز نشر آموزه های انقلاب و اسلام در گام دوم انقلاب و تحقق منویات رهبر معظم انقلاب هستند.

کانون فرهنگی هنری سنگری برابر شبیخون نرم/ قلب تپنده فرهنگ اسلامی در مساجد می تپد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از خبرگزاری شبستان، نقش‌آفرینی مساجد در سیر تحولات و وقایع جهان اسلام منحصر به دوره کنونی نیست بلکه از بدو اسلام و شکل‌گیری، این مراکز دینی مساجد نقش موثری در همه ابعاد زندگی مسلمانان داشته اند.

 

در ایران هم در تاریخ معاصر، بسیاری از تحولات کشور به ویژه در دوره انقلاب و حتی قبل از آن در مساجد رقم خورده است و در این بین، نقش گروه های مردمی در مساجد و بعد از آن کانون های مساجد به عنوان محور شکل‌گیری تمام وقایع، بسیار حساس و چشمگیر بوده است.

 

کانون های مساجد به عنوان قلب تپنده این مراکز در سالیان اخیر ایفاگر نقش راهبردی در محلات بوده اند.

 

این اماکن در بسیاری از محلات و روستاها و حتی شهرهای بزرگ به عنوان پایگاه اجتماعی و دینی مومنان محسوب می‌شود و در حل بسیاری از دغدغه های اجتماعی، سیاسی، دینی، اقتصادی و فرهنگی عنصر محوری محسوب می‌شوند.

 

حل چالشی همچون کرونا بارزترین نقش کانون های مساجد در سالیان اخیر بوده است که فعالیت هایی همچون توزیع اقلام بهداشتی و مایحتاج معیشتی و آموزش های لازم در محلات گوناگون برای فاصله گذاری اجتماعی و واکسیناسیون انجام شده است.

 

کانون های مساجد در 18 اسفند 1371 شکل گرفته و در گام دوم انقلاب برای آنها نقش ها و وظایف جدیدی ترسیم شده است تا با استفاده از ظرفیت اهالی مساجد و مومنان، زمینه تحقیق حداکثری فرمان ولی امر مسلمین جهان در خصوص گام دوم انقلاب عینیت یابد.

 

در هر حال مدیران و متولیان حوزه‌های مختلف کشور باید برای تحقق راهبردهای رهبر معظم انقلاب و برنامه های توسعه کشور به صورت عملی و در میدان اجرا نقش موثری را برای اعضای کانون های مساجد و جوانان انقلابی عضو این مراکز در نظر بگیرند.

 

60 هزار گلستانی عضو کانون های مساجد

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد گلستان در خصوص فعالیت کانون های مساجد گلستان به خبرنگار شبستان گفت: تعداد کل کانون های فرهنگی و هنری مساجد گلستان، 819 بوده که از این تعداد 253 کانون شهری و 566 کانون روستایی هستند.

 

«مهدی بیکی» افزود: از مجموع کانون های گلستان 527 کانون اهل تشیع و 295 کانون هم مختص خواهران و برادران اهل سنت است.

 

وی تعداد اعضای کانون ها را 60 هزار و 314 نفر اعلام کرد وگفت: جمع امتیازات کسب شده در فهما در سال جاری سه میلیون و 700 بوده و رتبه پنج کشوری را داریم.

 

طبق گفته بیکی 145 کتابخانه در زیرمجموعه این کانون های فعالیت می کنند.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد گلستان تأکید کرد: کانون های فرهنگی و هنری مساجد ظرفیت بزرگی برای نشر فعالیت های فرهنگی و هنری هستند.

 

کانون های مساجد نقش مهمی در ترویج فرهنگ نماز دارند

مدیر کانون فرهنگی هنری پاسداران اسلام مراوه‌تپه  هم به خبرنگار شبستان گفت: کانون فرهنگی هنری پاسداران اسلام مراوه تپه از سال‌های قبل اقدامات فرهنگی هنری در سطح شهرستان و روستا انجام داده و مسابقات ورزشی، سفرهای زیارتی و تفریحی و آموزش صنایع دستی مختلف برای بانوان برگزار شد.

 

«آرتق گرگانلی دوجی» افزود: آموزش ها و کارگاه های مختلف مانند آموزش پیشگیری از اعتیاد، طلاق، مشکلات خانوادگی، آموزش های بهداشتی و کرونا، فاصله‌گذاری اجتماعی و کلاس های قرآنی و مانند آن توسط کانون برگزار می شود.

 

وی بیان کرد: 150 نفر به صورت ثبت نام و فعال عضو کانون بوده اما حدود ۴۰۰ نفر از این ما خدمات دریافت می‌کنند.

 

دوجی ادامه داد: همچنین برای روستاییان و کشاورزان آموزش های لازم ارائه شده تا به بهره‌وری محصول کمک کند.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری پاسداران اسلام مراوه‌تپه اضافه کرد: از دیگر اقدامات دیدار با خانواده شهدا، بزرگداشت و یادمان شهدا و مسائلی مانند آن است.

 

وی گفت: آموزش صنایع دستی، سوزن دوزی، قالی بافی، گلیم بافی و غیره توسط مربی آموزش‌ دیده در سطح روستا انجام می‌شود.

 

دوجی بیان کرد: اگر کانون در مساجد آماده و فعال باشد می تواند در زمینه بهداشت سلامت خانواده کمک کرده و به گزارش نوجوانان به اقامه نماز موثر باشد و هدف ما از بسیاری از این فعالیت‌ها موضوع نماز است.

 

کانون‌های مساجد منشأ تحولات فرهنگی در جامعه هستند

مدیر کانون فرهنگی هنری اباعبدالله الحسین(ع) گرگان هم به خبرنگار شبستان گفت: فعالیت کانون اباعبدالله الحسین(ع) به صورت مستمر و روزانه است.

 

«موسی الرضا رضایی» افزود: همچنین در اعیاد مراسم مختلف برنامه های خاص و ویژه با حضور افراد مختلف برگزار می‌کنیم و به عنوان مثال در اعیاد شعبانیه هر شب برنامه‌های شاد و مفرحی همراه با مولودی خوانی داریم.

 

وی با تأکید بر این که کانون‌های فرهنگی هنری مساجد زمینه‌ساز اشاعه فرهنگ اسلامی در جامعه هستند، ادامه داد: کارگاه خانواده، فرزندآوری، تربیت فرزندان، همسرداری، مقابله با آسیب های اجتماعی و غیره با حضور گروه های هدف برپا می کنیم.

 

رضایی با بیان اینکه کانون ۲۵۰ عضو داشته که از همه رده های سنی هستند، گفت: برای دانش آموزان در زمینه ریاضی و زبان کلاس های تقویتی و آموزشی برگزار می‌کنیم.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری اباعبدالله الحسین(ع) گرگان عنوان کرد: همچنین دورهمی های قرآنی در روز یکشنبه برای آقایان و روز دوشنبه برای خانم ها برگزار می شود.

 

وی ادامه داد: اردوهای مختلفی برای دانش‌آموزان و قشر نوجوان برگزار کرده و بنا داریم در نیمه شعبان هم یک اردوی فرهنگی- مذهبی داشته باشیم.

 

طبق گفته رضایی از نظر رتبه بندی فهما این کانون در شهرستان رتبه پنجم و در استان رتبه چهاردهم را دارد.

 

فعالیت کانون های مساجد سبب تقویت مسئولیت پذیری نوجوانان می شود

مدیر کانون فرهنگی و هنری سبحان گنبدکاووس  هم در گفتگو با خبرنگار شبستان  اظهار کرد: بیشتر گروه های هدف این کانون، گروه سنی نوجوانان بوده و طرح «شهید بهنام» که از طرف سپاه به ما واگذار شده است را اجرا می‌کنیم.

 

«مجتبی دانش» گفت: از طریق فعالیت های کانون تعداد زیادی جذب مساجد شده و هر شب برنامه های خاص داریم.

 

وی بیان کرد: شب های شنبه هیئت داشته که با مدیریت نوجوانان انجام می شود تا آنها مسئولیت پذیر شوند و بتوانند توانمندی‌های خود را نشان دهند.

 

دانش گفت: همچنین با توجه به شرایط کرونا در فضای مجازی کلاس های آموزشی مانند ریاضی و زبان و مانند آن برگزار می‌کنیم.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری سبحان گنبدکاووس بیان کرد: در اعیاد و مناسبت های مختلف هم برنامه‌های خاص و ویژه داریم که شامل اردو، گشت های یک روزه مانند کوهپیمایی و یا سفر زیارتی- سیاحتی است.

 

وی اعلام کرد که بیش از ۵۰ نفر عضو فعال در کانون وجود داشته که از خدمات آن بهره‌مند می‌شوند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار