همایش ملی فرهنگ و مدیریت جهادی - امنیت غذایی با هدف تحقق شعار سال روز چهارشنبه با حضور شماری از مسوولان کشوری، استانی، محققان و کارشناسان بخش کشاورزی در سالن اجتماعات تعاون روستایی استان گلستان آغاز شده است.

همایش ملی فرهنگ و مدیریت جهادی-امنیت غذایی در گلستان آغاز به کار کرد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، در نخستین روز برگزاری همایش ملی فرهنگ و مدیریت جهادی- امنیت غذایی، ۶ کمیته نشست تخصصی در سالن اجتماعات تعاون روستایی و  مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گرگان برگزار و دستاورد های این نشست ها جمع بندی و در روز دوم همایش در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان ارایه خواهد شد.
مسوول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی گلستان و مسوول برگزاری این همایش گفت : این همایش با هدف رفع مشکلات در حوزه امنیت غذایی در کشور با ارایه راهکارهای عملیاتی به وزراتخانه است.

حجت الاسلام علی اکبر سایری افزود: برپایی ۶ کمیسیون تخصصی در این همایش با حضور محققان و کارشناسان مورد بررسی و نتیجه آن اعلام خواهد شد.

به گفته وی توسعه روستایی و کشاورزی پایدار با فرهنگ و مدیریت جهادی، ظرفیت شناسی و راهکارهای به فعلیت رساندن ظرفیت های مردمی در تحقق امنیت غذایی با رویکرد جهادی، آسیب شناسی و راهکارهای تحقق انسجام مدیریتی در امنیت غذایی، نقش فرهنگ و مدیریت جهادی در اصلاح الگوی مصرف و سلامت غذا، توزیع شایسته و دسترسی عادلانه محصولات کشاورزی با فرهنگ و مدیریت جهادی، نقش فرهنگ و مدیریت جهادی در حفاظت از منابع پایه مرتبط با امنیت غذایی و نقش فرهنگ و مدیریت جهادی در رفع موانع تولید کشاورزی، محورهای این همایش برای ارسال مقاله بوده است.

مسوول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان گفت: در هر کمیسیون این همایش ۲۰ نفر از کارشناسان مربوط حضور دارند.
سایری اضافه کرد: مراسم پایانی این همایش روز پنجشنبه که نماینده ولی فقیه در وزارت جهادکشاورزی و جمعی از مسوولان این وزارتخانه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان و محققان حضور دارند، برگزار خواهد شد.
وی ادامه داد : در روز پایانی همایش علاوه بر سه سخنران ، سه مقاله برتر ، نتایج کمیسیون های تخصصی با نگاه مدیریت جهادی و رفع موانع تولید ارایه و از صاحبان مقاله های برتر و عوامل آن تجلیل خواهد شد.

این مسوول سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان یادآور شد: امسال ۱۴۰ مقاله از ۲۰ استان به دبیرخانه های همایش در تهران و گرگان ارسال شد که نسبت به دوره قبل حدود ۶۰ درصد افزایش دارد.

سایری گفت: در دومین روز همایش سه مقاله برتر  قرائت و از صاحبان ۱۶ مقاله منتخب تجلیل خواهد شد.

فراهم کردن بستر مناسب برای محققان و ارایه ایده ها، بیان موانع اجرایی نشدن راهبرد سال و تبدیل پیشنهادات به لایحه توسط دولت و تصویب از سوی نمایندگان مجلس برای جهش تولید و خودکفایی، از اهداف برگزاری این همایش است.

به گفته وی مهلت ارسال آثار به دبیرخانه همایش تا پنجم بهمن ماه در نظر گرفته شده بود که ۱۴۰ مقاله از ۲۰  استان ارسال شده است. 
استان گلستان در سال زراعی گذشته پنج میلیون و ۴۰۳ هزار تن انواع محصول به ارزش ۲۵۰ هزار میلیارد ریال تولید کرد که از این مقدار تولید چهار میلیون و ۱۰۰ هزار تن تولیدات زراعی،حدود ۷۰۰ هزار تن تولیدات دامی، ۳۴۰ هزارتن تولیدات باغی، ۲۴۰ هزار تن تولیدات جنگل و مرتع و بقیه در حوزه صید و ماهیان پرورشی بود.
 بهره برداران کشاورزی گلستان در تولید ۱۵ محصول راهبردی شامل تولید دانه های روغنی کلزا ، سویا و آفتابگردان، هلو، توتون و گوشت مرغ رتبه اول، گندم، چغندرقند و خرمالو مقام دوم، شلتوک (برنج) پیله تر ابریشم، میگو و پنبه رتبه سوم، ماهیان پرورشی و خاویاری رتبه چهارم و جو و زیتون رتبه پنجم کشوری را در اختیار دارند.
استان گلستان افزون بر ۲۲۰ هزار بهره بردار کشاورزی دارد که حدود ۱۵۰ هزار آنها در حوزه زراعی و باغی فعالیت داشته و بیش از ۹۰ درصد آنها خرده مالک با مدیریت حداکثر چهار هکتار زمین هستند.
گلستان با وسعت بیش از ۲۰ هزار کیلومتر مربع وسعت ، ۸۶۲ هزار هکتار مرتع، ۴۵۲هزار هکتار جنگل، ۶۵۳ هزار هکتار زمین زراعی، ۳۲ هزار هکتار باغ و چهار میلیون واحد دامی دارد.
اقتصاد اصلی ساکنان گلستان با جمعیت یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر برپایه کشاورزی استوار است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار