نخستین همایش ملی راهبرد اقتصاد کارآفرینی در ایران با رویکرد تولید، پیشتیانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها با شرکت حضوری و مجازی ۵۰ نفر از استادان مراکز آموزش عالی دولتی، غیردولتی، آزاد اسلامی، پیام نور و موسسات پژوهشی کشور به میزبانی دانشگاه دولتی گنبدکاووس برگزار شد.

همایش ملی راهبرد اقتصاد کارآفرینی در دانشگاه گنبدکاووس برگزار شد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، دراین همایش ملی که روز پنجشنبه برگزار شد، معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه گنبدکاووس در سخنانی با قدردانی از ارائه دهندگان و شرکت کنندگان این رخداد علمی گفت: در ادبیات اقتصادی، کارآفرینی از مولفه‌های مهم رشد اقتصادی به حساب می‌آید و به سبب اهمیت این موضوع و در راستای منویات رهبر معظم انقلاب که در سال‌های اخیر به مساله اقتصاد و راهبرد اقتصاد مقاومتی اهتمام و تاکید داشتند، این همایش توسط دانشکده علوم انسانی و گروه اقتصاد این دانشگاه برگزار شد.

علی ستاریان افزود: افزود: توسعه و رشد اقتصادی علاوه بر نیروی انسانی کارآفرین و سرمایه مادی به راهبرد و حمایت‌های حاکمیت و دولت نیاز دارد تا این ۲ با همراهی یکدیگر امور را پیش ببرند و ضمن افزایش تولید و درآمد در یک فضای رقابتی سالم به ایجاد اشتغال پایدار در جامعه نیز کمک کنند.

همچنین دبیر علمی نخستین همایش ملی راهبرد اقتصاد کارآفرینی در ایران با رویکرد تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها نیز گفت: پس از تصویب برگزاری این همایش در شورای آموزشی و پژوهشی دانشگاه گنبدکاووس فراخوان ارسال مقالات انجام شد که در مجموع ۷۰ مقاله از سوی استادان مراکز آموزش عالی دولتی و غیردولتی، آزاد اسلامی، پیام نور و موسسات پژوهشی سراسر کشور به دبیرخانه رسید.

علی کارشناسان افزود: مقالات رسیده به دبیرخانه توسط کمیته داوران بررسی و ۵۰ مقاله برای ارائه پذیرفته شد که ۴۰ مقاله امروز به‌صورت پوستر و ۱۰ مقاله نیز به‌صورت حضوری یا ویدئو کنفرانس توسط صاحبان آن ارائه می‌شود.

وی همچنین با مهم دانستن نقش کارآفرینی در توسعه و رشد اقتصاد گفت: توجه به کسب و کارهای کوچک و متوسط توسط کارآفرینان مقدمه و یا زنجیره تکمیل ارزش تولیدات صنایع بزرگ است اما در کشور ما بیشتر خام فروشی می‌کنند.

کارشناسان اضافه کرد: با حمایت و توسعه کارآفرینی و حمایت از سرمایه‌های کوچک که در راستای سیاست و راهبرد اقتصاد مقاومتی مدنظر رهبری انقلاب است، می‌توان از خام فروشی جلوگیری و ارزش افزوده بیشتری برای اقتصاد کشور ایجاد کرد.

همچنین در این همایش ملی استاد دانشگاه سمنان که یکی از سخنرانان این رخداد علمی و به‌صورت ویدئو کنفرانس بود گفت: برای توسعه کارآفرینی و رشد اقتصادی در کشور چاره‌ای جز کم کردن دخالت‌های دولت در حوزه اقتصاد، کنترل قیمت‌ها و جایگزین کردن شیوه‌های الکترونیکی  به جای سنتی در انجام امور این حوزه مهم نداریم.

اسمعیل ابونوری که با موضوع "راهبرد اقتصاد کارآفرینی در ایران با رویکرد تولید ملی" سخن می‌گفت، به بررسی اثر فضای کسب و کار بر سرانه تولید ناخالص برحسب قدرت خرید پول پرداخت و افزود: ثبات اقتصادی نقش موثری در فعالت کارآفرینان دارد زیرا آنها می‌توانند با برنامه ریزی صحیح به تولید، درآمد و اشتغال بپردازند.

وی افزود: هرگونه بی ثباتی در اقتصاد، فضا را برای فعالیت‌های "سوداگرانه" بازتر می‌کند و در واقع فعالان این حوزه بیشترین منفعت را از شرایط بی‌ثباتی اقتصادی می‌برند بنابراین دولت باید به شاخص‌هایی چون "آسانی فضای کسب و کار، آزادی اقتصادی و فساد ستیزی اقتصادی" و متغیرهای هر کدام توجه نماید.

ابونوری، توجه به آسانی کسب و کار و شفافیت در اقتصاد را برای افزایش تولید و کاهش فساد و نیز آزادی اقتصادی را جهت ارتقای تولید ناخالص ملی موثر دانست و اضافه کرد: براساس آمارها سال ۲۰۲۰ یا سال ۹۹ رتبه ایران در شاخص آسانی فضای کسب و کار از میان ۱۹۰ کشور ۱۲۷ و در شاخص آزادی اقتصادی از میان ۱۸۰ کشور رتبه ۱۶۴ و در فساد اقتصادی نیز از میان ۱۸۰ کشور رتبه ۱۴۹ را داشته است که جایگاه‌های خوبی نیستند.

وی ادامه داد: مجموعه این شاخص ها و متغیرهای آنها سبب شد تا کشور ما در شاخص سرانه تولید ناخالص ملی برحسب قدرت خرید پول درسال ۹۹ با درآمد سالانه ۱۹ هزار و ۵۵۷ دلار رتبه ۶۶ را در میان ۱۷۸ کشور داشته باشد.

همچنین دانشیار دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: مراکز آموزش عالی با تربیت نیروی انسانی نخبه و ارائه مدل‌های اقتصادی مبتنی بر علم و دانش و کمک به تجاری سازی آن کمک زیادی به دولت در پیشبرد و رشد اقتصاد می‌کنند.

سهراب دل انگیزان افزود: دانشگاه‌ها همچنین با استفاده از ظرفیت پارک‌های علم و فناوری و مراکز نوآوری نقش موثری در توسعه اکوسیستم استارتاپی، کارآفرینی و پیشرفت اقتصادی در سطح محلی، استانی و ملی برعهده دارند.

در این همایش که تا عصر امروز ادامه دارد، تعدادی دیگر از صاحبان آثار ارائه و پذیرفته شده توسط هیات داوران این رخداد علمی به قرائت مقالات خواهند پرداخت.

گنبدکاووس با ۳۷۵ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان بزرگ استان گلستان است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار