مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: میزان مصرف آب در کشت چغندر از برنج هم بیشتر است به همین منظور کشت این محصول در استان کم آبی مانند گلستان توصیه نمی شود.

کشت چغندر در گلستان توصیه نمی شود/ مصرف ۸۸ درصد آب در بخش کشاورزی

به گزارش گلستان ۲۴؛ سید محسن حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه در خصوص کشت محصولات زراعی، با توجه به شرایط اقلیمی و بافت خاک در هر منطقه از سوی مراکز تحقیقاتی و سازمان‌های متولی، الگوی کشت تعریف می‌شود، اظهار کرد: در الگوی کشت گلستان، گونه‌هایی که کم آب طلب هستند بویژه در اراضی وابسته به آب زیرزمینی پیش بینی شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان افزود: بنابراین کشت محصولاتی که آب زیادی به مصرف می‌رسانند مانند برنج و چغندر با توجه به محدودیت منابع آبی استان به مصلحت استان نیست.

وی با اشاره به اینکه استان گلستان شرایط خشک سالی را می‌گذارند، تصریح کرد: در آمار ۴۶ سال اخیر استان، ۱۳ سال خشکسالی داشته‌ایم، برای همین بهترین راهکار در استان برای کنترل این بحران سازگاری با کم آبی و مدیریت مصرف است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان خاطرنشان کرد: از آنجایی حدود ۸۸ درصد منابع آب استحصال شده در استان در بخش کشاورزی به مصرف می‌رسد لذا در سال‌های خشکسالی، تولید محصولات کشاورزی را در استان باید بر اساس الگوی کشت آبی همان مقطع داشته باشیم.

وی افزود: الگوی کشت‌های آبی استان در سال‌های قبل به تصویب شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان رسیده و در این الگو میزان کشت براساس گندم ۱۰۰ هزار هکتار، سویا ۵۰ هزار هکتار، باغ ۴۰ هزار هکتار، پنبه ۳۰ هزار هکتار و برنج ۱۵ هزار هکتار نظر گرفته شده است.

حسینی با اشاره به اینکه با توجه به شرایط کم آبی استان کشت چغندر برای گلستان توصیه نمی‌شود، یادآور شد: میزان مصرف آب برای کشت چغندر در برخی مواقع از برنج هم بیشتر است، به همین دلیل در استان کم آبی مانند گلستان توصیه نمی‌شود.

وی ادامه داد: البته برخی کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی معتقدند چغندر کشت شده در زمستان، آب زیادی مصرف نمی‌کند اما کشت بهاره آن مصرف آب بسیاری دارد و به صلاح استان نیست.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: در صورت رعایت الگوی کشت مناسب در استان و صرفه جویی در مصرف آب در بخش کشاورزی ضمن حفاظت منابع آب استان، می‌توان سطح بیشتری از اراضی کشاورزی را به عنوان کشت آبی تحت کشت قرار داد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار