شور و هیاهویی که مردم گلستان در چند ماه اخیر در زیستگاه‌های آبی استان به واسطه حضور پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی برای زمستان‌گذارانی شاهد بودند با آغاز کوچ این میهمانان به عرصه‌های شمالی در حال فروکش کردن است.

کوچ پرندگان مهاجر از تالاب‌های گلستان آغاز شد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، مهاجرت پرندگانی مانند انواع مرغابی‌، قو، پلیکان، حواصیل، چنگر، پرستو، آبچلیک‌، غاز، فلامینگو، باکلان و عقاب دریایی دم سفید از عرض‌های شمالی کره زمین شامل مناطق سردسیر سیبری و اروپای شرقی و غربی، همزمان با سرد شدن هوا و محدودیت منابع غذایی در این مناطق از اواخر شهریورماه به تالاب‌های گلستان آغاز شده بود.

دارا بودن اکوسیستم‌های متعدد آبی مانند تالاب آلاگل، آجی‌گل، آلماگل، تالاب بین المللی گمیشان و خلیج گرگان و قرار گرفتن در کریدور مهاجرتی پرندگان آبزی و کنار آبزی باعث حضور جمعیت قابل توجهی از مردم به‌ویژه در نیمه دوم سال به مناطق آبی گلستان برای تماشای حداقل ۱۰۰ گونه از پرندگان شده است.

پرندگان مهاجر که نیمی از سال را برای زمستان گذرانی و استفاده از منابع غذایی در ۲۳ زیستگاه‌های آبی گلستان ساکن هستند از اواسط اسفند با گرم شدن هوا پرواز خود به عرصه‌های شمالی را برای زادآوری آغاز می‌کنند و این روند تا اواسط فروردین ماه ادامه دارد.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط‌زیست گلستان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی که برای زمستان گذرانی از چند ماه قبل در زیستگاه‌های آبی استان حضور دارند، بازگشت خود به عرصه‌های شمالی برای زادآوری را آغاز کردند.

محمود شکیبا افزود: بر اساس سرشماری امسال ۱۶۵ هزار قطعه انواع پرندگان مهاجرآبزی و کنارآبزی برای زمستان‌گذرانی وارد زیستگاه‌های آبی گلستان شدند که در مقایسه با ۳۰۲ هزار قطعه سال گذشته، حدود ۵۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد که طبق بررسی‌ها مهمترین علت آن بالا بودن دمای هوا در مناطق سردسیر شمالی و نبود آرامش کافی در زیستگاه‌های آبی استان به دلایل مختلف پرورش ماهی، حضور شکارچیان و استفاده مردم از این مکان‌ها به عنوان تفرجگاه است.

وی اظهارداشت: طبق پیش بینی حدود یک دهم این پرندگان شامل کاکایی صورتی، پرستو دریایی، چوب‌پا، سلیم کوچک، خروس کولی دم سفید، حواصیل خاکستری، جنگر نوک سرخ، انواع کشیم‌ها، انواع چنگر و برخی از مرغابی‌ها در صورت مناسب بودن محیط، زادآوری خود را در زیستگاه‌های آبی گلستان انجام می‌دهند.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط‌زیست گلستان افزود: از مجموع ۳۰۴ گونه پرنده که در استان شناسایی شده ۱۰۷ گونه بومی، ۹۷ گونه زمستان گذران، ۸۱ گونه برای تولید مثل و ۱۹ گونه به طور اتفاقی هستند.

استان گلستان به سبب دارا بودن مجموعه تالاب های آلماگل، آلاگل، آجی‌گل، اینچه، دانشمند، بی‌بی‌شیروان ، تالاب ساحلی گمیشان و خلیج گرگان ، همه ساله میزبان صدها هزار انواع پرنده آبزی است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار