مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان گنبدکاووس گفت: در سفر اخیر رئیس جمهور به استان گلستان مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای طرح آبرسانی به شهر و روستاهای مرزی گنبدکاووس در نظر گرفته شد.

۲۰۰ میلیارد رهاورد سفر رئیس‌جمهور به گلستان برای طرح آبرسانی روستاهای مرزی گنبدکاووس/ ۱۳ روستا فاقد آب شرب بهداشتی

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گرگان، چندی پیش خبری مردم بخش داشلی‌برون با درج درخواستی با عنوان «سال‌ها انتظار برای لوله‌کشی آب شرب شهرستان گنبدکاووس»  تاکید کردند ساکنان استان گلستان شهرستان گنبد کاووس بخش داشلی برون، سالیان سال است که منتظر تامین آب شرب منطقه هستند که مورد تایید مردم این منطقه قرار گرفت.

خبرنگار خبرگزاری فارس برای پیگیری موضوع گفت‌وگویی با بخشدار داشلی‌برون گنبدکاووس و مدیر امور آب و فاضلاب منطقه گنبدکاووس انجام داده است.

بخشدار داشلی‌برون گنبدکاووس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گنبدکاووس گفت: در حال حاضر ۱۳ روستا بخش داشلی‌برون فاقد آب شرب بهداشتی و لوله‌کشی بوده و توسط ناوگان آبرسانی و تانکر به صورت سیار آبرسانی می‌شود.

نورالله بابایی‌نژاد اظهار کرد: متاسفانه بیشترین تانکرهای سیار و ناوگان آبرسانی در این راستا مستهلک بوده و فرسوده شده‌اند، به دلیل فرسودگی این وسایل آبرسانی گاها این وسایل قادر به آبرسانی نبوده و طرح آبرسانی به روستاهای مرزی از هفته‌ای یکبار به دو هفته یکبار می‌رسد که این امر برای مردم روستاهای مرزی بسیار طاقت‌فرسا است.

وی تصریح کرد: در دولت گذشته مسوولان کشوری در بازدیدهایی که داشتند قول راه‌اندازی دستگاه  آب‌شیرین‌کن در منطقه «کرند» و «هوتن در روستاهای مرزی دادند که با نصب این دستگاه مشکل بیشتر روستاهای مرزی در حوزه تامین آب شرب حل می‌شد.

بخشدار داشلی‌برون گنبدکاووس خاطرنشان کرد: در آسیب‌شناسی‌های به عمل آمده در کمبود آب شرب روستاهای مرزی گنبدکاووس، قرار گرفتن روستاهای مرزی این شهرستان در انتهای شبکه آبرسانی یکی از دلایل اصلی عدم وجود  آب شرب و یا کمبود شدید آن در فصل گرما و پیک مصرف است.

وی ادامه داد: شغل اکثر مردم روستاهای مرزی دامداری بوده و با توجه به عدم وجود رودخانه، چشمه و آب‌های سطحی، مردم مجبور به استفاده از آب شرب برای تامین آب دام‌های خود هستند و این دلیل دیگری در کمبود آب شرب منطقه است.

بابایی‌نژاد گفت: تامین آب شرب نیاز اساسی و اصلی انسان بوده و مورد توجه قرار گیرد تا مردم صبور و مظلوم منطقه مرزی از این حیث دچار مشکل و کمبود نباشند.

* یک حلقه چاه برای تامین آب شرب روستاهای مرزی احداث می‌شود
مدیر امور اب و فاضلاب شهرستان گنبدکاووس گفت: برای تامین آب شرب روستاهای مرزی گنبدکاووس نیاز به اعتبار یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی بوده و برای رفع مشکل این منطقه مرزی در حال احداث یک حلقه چاه آب هستیم.

حسین سعیدی‌راد اظهار کرد: در برنامه کوتاه‌مدت در حال احداث یک حلقه چاه آب در روستای «اگری بوغاز» هستیم که پیش‌بینی می‌شود ۲۰ لیتر بر ثانیه بتوانیم از این حلقه آب بهره‌برداری کنیم.

وی تصریح کرد: با بهره‌برداری از این چاه و هدایت آب آن به مخازن اصلی و مجتمع آبرسانی، تمام روستاهای مرزی گنبدکاووس از آب شرب بهره‌مند خواهند شد.

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان گنبدکاووس خاطرنشان کرد: تلاش داریم تا قبل از فصل گرما و اوج پیک مصرف این حلقه چاه وارد مدار شود تا امسال روستاهای مرزی گنبدکاووس مشکل کمبود آب نداشته باشند.

وی ادامه داد: در حال حاضر نیز آب موجود تامین‌کننده نیاز انسانی مردم منطقه مرزی گنبدکاووس بوده اما به دلیل استفاده مردم روستا از این آب برای دام‌های خود با مشکل و کمبود آب مواجه می‌شوند.

سعیدی‌راد با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهور به استان گلستان گفت: در این سفر برای تکمیل  فاز یک شبکه فاضلاب گنبدکاووس مبلغ ۱۱۵ میلیارد تومان، برای طرح آبرسانی به شهر و روستاهای مرزی شهرستان گنبدکاووس مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان و برای سد «نرماب» مبلغ یک‌هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که امید داریم این اعتبارات تخصیص یافته تا مشکل کمبود آب منطقه مرتفع شود.

وی بیان کرد: متاسفانه اعتبار تعمیر و نگهداری تاسیسات آب شرب و سیار متناسب با نیاز شهرستان نبوده و مبلغ در نظر گرفته شده ۲۳۴ میلیارد تومان است در صورتی که با توجه به فرسودگی ناوگان سیار آبرسانی به روستاهای مرزی بیش از ۱۰ برابر اعتبار موجود منابع مالی در این حوزه نیاز است.

شهرستان گنبدکاووس با ۵ هزار و ۷۲ کیلومتر مربع دارای ۳۷۵ هزار نفر جمعیت، سه شهر و ۱۶۷ روستا دارای کد شناسایی است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار