این روزها که خبر سفرهای استانی رئیس‌جمهور مردمی و انقلابی به استان‌ها به گوش می‌رسد این‌بار قرعه به نام استان گلستان افتاده و روز پنج‌شنبه قرار است که مردم ولایی و شهیدپرور استان گلستان میزبان رئیس‌جمهور انقلابی، خدمت‌گذار و مردمی به همراه هیأت دولت باشند.

نگاهی به مطالبات اهالی فرهنگ در آستانه سفر رئیس‌جمهور به گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گرگان، در آستانه سفر آیت‌الله ابراهیم رئیسی به استان گلستان نگاهی به مطالبات برخی از مردم و مسؤولان از رئیس‌جمهور می‌کنیم مردم این شهرستان عمده مشکلات خود را در حوزه اقتصادی، معیشت، بیکاری، ازدواج، عدم وجود صنعت فعال، احیای خلیج فارس، پتروشیمی، بحران آب، ایجاد سینمای ویژه کودک و نوجوان، پیگیری ترانزیت ریلی با کشور ترکمنستان، تقویت رشته‌های کاربردی در دانشگاه‌های گلستان و غیره از دیگر مطالبات مردم خطه سرسبز گلستان نگارستان ایران است.

در آستانه سفر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور مردمی و ولایتمدار ایران به استان گلستان به میان مردم و مسؤولان فرهنگی رفتیم تا از آنها بپرسیم مطالبات آنها از رئیس‌جمهورشان چیست؟

*نیاز به حمایت ویژه رئیس‌جمهور از پروژه‌های عمرانی/ فرهنگ بر همه چیز مقدم است

محمد رعیت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار فارس درخصوص سفر رئیس‌جمهور به گلستان با تأکید بر اینکه فرهنگ بر هر چیز مقدم است، اظهارکرد: فرهنگ بر هر چیز دیگری اولویت دارد و به فرموده مقام معظم رهبری «فرهنگ بر هر چیز مقدم است» و باید به این حوزه توجه ویژه‌ای شود.

وی گفت: از رئیس‌جمهور انقلابی و مردمی درخواست می‌کنم که رویکرد و توجه ویژه‌ای در حوزه عمرانی در سطح استان گلستان داشته باشند و با حمایت ویژه رئیس‌جمهور شاهد تخصیص اعتبارات خوبی برای اتمام و بهره‌برداری از پروژه‌های نیمه‌کاره در این استان باشیم تا در آستانه مبعث رسول اکرم(ص) لبخند امید و نشاط بر مردم این خطه سرسبز گلستان مهمان شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان خاطرنشان کرد: رسانه‌های مکتوب، الکترونیک، پایگاه‌های خبری تحلیلی و خبرگزاری‌های استان گلستان برای پاسداشت فرهنگ دست به دست هم دهند و از مسؤولان مطالبه‌گری داشته باشند تا شاهد ساطع شدن یک صدای واحد در استان باشیم.

رعیت با بیان اینکه همه با هم باید فرهنگ را اولویت بر هر چیز بدانیم، افزود: نقش رسانه‌ها مطالبه‌گری است و از دستگاه‌های مختلف بخواهند در راستای ارتقاء و توسعه فرهنگ تلاش کنند.

* کمبود آب یک مشکل اساسی است و باید به آن پرداخته شود/ در دولت هشت ساله «تدبیر و امید» هیچ توجهی به مسئله پتروشیمی گلستان انجام نگرفت

علی منصوری‌رضی مدیر روزنامه گلستان‌مهر با خوش‌آمدگویی سفر رییس‌جمهور مردمی و خدمت‌گذار به خطه لاله‌خیز گلستان تصریح کرد: حضور رئیس‌جمهور انقلابی و هیأت همراه در استان‌ها بویژه استان گلستان منشاء خیر و برکت خواهد بود.

 وی ابراز کرد: زمانی که استان گلستان با استان مازندران یکی بود مقام معظم رهبری جمله زیبایی فرمودند که محرومیت استان زیر برگ‌های سبزش پنهان شده است و توجه عمیق رهبر فرزانه انقلاب اسلامی ایران به استان مازندران به ویژه قسمت شرقی آن که استان گلستان امروزی است نشان از درایت مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» است.

مدیر روزنامه گلستان‌مهر با بیان اینکه گلستان جزو استان‌های محروم کشور محسوب می‌شود، گفت: حضرت آقا به نکته اصلی یعنی محرومیت استان گلستان اشاره داشتند که باید توجه جدی به وضعیت این استان انجام شود و متاسفانه گلستان از جمله استان‌های محروم در کشور محسوب می‌شود و رتبه بالایی در این زمینه به خود اختصاص داده است.

منصوری‌رضی مشکل کمبود آب در گلستان را بسیار حائز اهمیت برشمرد و افزود: مشکل کمبود آب یک مشکل اساسی است که باید به آن پرداخته شود چرا که به دلیل خشکسالی و کم شدن نزولات جوی شاهد افت چاه‌های عمیق در سطح استان هستیم و سدهای آب در فصل زمستان حدود ۱۶ تا ۲۰ درصد آب دارند که بدین معنا است در تابستان با بحران جدی آب مواجه خواهیم بود که امیدواریم با نزولات جوی این مشکل مرتفع شود و رییس‌جمهور باید به این مسئله توجه ویژه‌ای داشته باشد.

وی‌ خاطرنشان کرد: به گفته کارشناسان تنها راه‌حل مشکل کم‌آبی شیرین کردن آب دریای خزر و تبدیل آن به آب شرب برای مردم است.

مدیر روزنامه گلستان‌مهر با اشاره به اینکه گلستان در زمینه کشاورزی با کمبود آب دست و پنجه نرم می‌کند، ابراز کرد: اگر مشکل آب گلستان در زمینه کشاورزی حل شود شاید بتوانیم در بخش کشاورزی سرآمد استان باشیم.

منصوری‌رضی در خصوص پروژه پتروشیمی گلستان عنوان کرد: متاسفانه در دولت هشت ساله تدبیر و امید هیچ توجهی به مسئله پتروشیمی گلستان انجام نگرفت و سرمایه مردم همچنان بدون تکلیف رها شده است.

وی با اشاره به اینکه به بخش فرهنگ در گلستان باید توجه ویژه‌ای انجام گیرد، گفت: امیدوارم با سفر رئیس محترم جمهوری به استان گلستان بخش عظیمی از این مشکلات مرتفع شود.

* سینمای ویژه کودک و نوجوان ایجاد شود/ ایجاد و توزیع خدمات عدالت‌محور به کودکان و نوجوانان از دغدغه‌های کانون پرورش فکری کودکان است

محبوبه رجب‌نسب مدیرکانون پرورشی فکری کودکان در گلستان با بیان اینکه توسعه فرهنگی زیربنای توسعه در همه‌ی بخش‌ها است، تصریح کرد: زیربنایی‌ترین حوزه در بخش فرهنگ، انسان‌سازی است و مهمترین حوزه در بخش انسان‌سازی، توجه به توسعه‌ی فکر کودک و نوجوان است که متولی این مهم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است اما متاسفانه در مقایسه با سایر سازمان‌های فرهنگی و اقتصادی از سوی مدیریت کلان کشور کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

 ابراز کرد: برخی از نشانه‌های این کمبود توجه به کمبود اعتبارات این حوزه در مقایسه با سایر سازمانها، وضعیت نامطلوب رفاهی و مالی، نیروی انسانی، کمبود شدید امکانات سخت افزاری و نرم‎افزاری برمی‌گردد.

وی با اشاره به اینکه نخبگان موتور محرک توسعه کشور هستند، اظهار کرد: در استان گلستان باید نخبه پروری کنیم و راه آن پرورش فکر کودکان و نوجوانان است.

مدیرکانون پرورشی فکری کودکان در گلستان افزود: دسترسی به امکانات مورد نیاز برای پرورش فکر کودک و نوجوان، توسعه‌ی کتابخانه‌های سیار کانون، ایجاد سینمای ویژه کودک و نوجوان، ایجاد سالن‌های تئاتر ویژه کودک و نوجوان و ایجاد و توزیع خدمات عدالت‌محور به همه‌ی کودکان و نوجوانان از دغدغه‌های کانون است که به علت کمبود شدید منابع محقق نشده که ضرورت دارد به نیازهای  کانون پرورش فکری توجه اساسی شود.

*ترانزیت ریلی با کشور ترکمنستان به صورت جدی‌تر پیگیری شود/ رشته‌های کاربردی در دانشگاه‌های گلستان تقویت شود

مدیر فرهنگی و دانشجویی دانشگاه پیام‌نور گلستان فقر را یکی از معضلات مهم استان گلستان برشمرد و تصریح کرد: معضل استان گلستان فقر است با وجود داشتن ذخایر ارزشمندی همچون منابع‌طبیعی و صنعت متاسفانه این استان یکی از فقیرترین استان کشور محسوب می‌شود تقویت در حوزه‌های صنایع تبدیلی، شهرک‌های صنعتی، بوم‌گردی و گردشگری می‌تواند به اشتغال در گلستان کمک کند که متاسفانه فقط در حد شعار باقی ماند و این وعده هیچگاه به عمل تبدیل نشد.

وی با بیان اینکه رئیس‌جمهور در زمینه پروژه پتروشیمی گلستان ورود پیدا کند، تصریح کرد: موضوع پتروشیمی استان گلستان یک موضوع جدی است که باید به آن پرداخته شود البته چندی پیش رئیس‌قوه قضاییه در سفری که به گلستان داشت پیگیر این موضوع شد.

مدیر فرهنگی و دانشجویی دانشگاه پیام نور گلستان درخصوص اسکله تجاری «گمیشان-بندرترکمن» اظهار کرد: اسکله استان گلستان در شهرستان گمیشان-بندرترکمن که برای تردد کشتی‌های باری و استفاده از ظرفیت ترانزیت دریایی استفاده می‌شود، بسیار حائز اهمیت است.

اسماعیل تیموری با اشاره به اینکه مسئله «ترانزیت ریلی» با کشور ترکمنستان به صورت جدی‌تر پیگیری شود، ابراز کرد: از رئیس محترم جمهوری خواستارم که به تقویت فضای دانشگاهی بویژه دانشگاه‌های دولتی بیشتر توجه کنند و همچنین به آمایش جغرافیایی در فضای دانشگاهی توجه ویژه‌ای صورت گیرد.

وی بر تقویت رشته‌های کاربردی در دانشگاه‌های گلستان تاکید کرد و افزود: رشته‌های کاربردی در دانشگاه‌های گلستان تقویت شود تا با گرفتن رشته‌های خاص در وزارت علوم با مشکل مواجه نشویم و در مقاطع مختلف رشته‌های تحصیلی با معضل دست و پنجه نرم نکنیم.

مدیر فرهنگی و دانشجویی دانشگاه پیام نور گلستان تصریح کرد: نظام اسلامی ایران برای حرکت رو به جلو نیازمند تحول فکری است و در کنار آن کار جهادی و انقلابی مسوولان بسیار اثرگذار است.

*به رسانه‌های محلی توجه ویژه‌ای شود/ توجه ویژه رئیس‌جمهور به وام ازدواج جوانان در در گلستان

احمدی خبرنگار «پایگاه خبری تحلیلی گلستان ما» در گفت و گو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: با توجه به اینکه استان گلستان ظاهری سرسبز و باطراوت است ولی در باطنش به عنوان یک استان محروم و فقیر محسوب می‌شود اگر به درآمد سرانه مردم نگاهی بیاندازیم متوجه می‌شویم که از ظرفیت‌های استان به خوبی بهره‌مند نشدیم به عنوان مثال صنایع تبدیلی در گلستان وجود ندارد در حالیکه وجود کارخانه‌ها و صنایع تبدیلی می‌تواند به اقتصاد استان کمک کند.

وی با اشاره به اینکه گلستان قطب کشاورزی است، اظهار کرد: استان گلستان علاوه بر کشاورزی یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گوشت مرغ و تخم‌مرغ در سطح کشور است که در سفر رییس‌جمهور و هیئت همراه به استان سرسبز گلستان باید به حوزه کشاورزی توجه ویژه‌ای شود.

احمدی افزود: با توجه به اینکه استان گلستان همجوار کشورهای قزاقستان و ترکمنستان است متاسفانه به موضوع صنعت ریلی که می‌تواند به کشورهای «cis» کمک کند نگاه ویژه‌ای صورت نگرفته است همچنین احیای خلیج فارس از دیگر درخواست‌های گلستانی‌ها از رییس‌جمهور مردمی و انقلابی است.

خبرنگار فعال رسانه با تاکید بر اینکه از رسانه‌های محلی که در گلستان وجود دارد حمایت شود، ابراز کرد: از رئیس‌جمهور درخواست دارم که به رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های محلی توجه ویژه‌ای صورت گیرد.

وی در خصوص وام‌ ازدواج به جوانان اظهار کرد: متاسفانه وام ازدواج در استان گلستان نسبت به میانگین کشوری از سطح بسیار پایینی برخوردار است امیدوارم رییس‌جمهور محترم به این موضوع مهم رسیدگی کند و وزیر اقتصاد که یکی از فرزندان استان گلستان است انتظار می‌رود نگاه ویژه‌ای به گلستان داشته باشد.

* سنگ‌اندازی بانک‌های عامل در دادن وام ازدواج به جوانان/ رئیس‌جمهور مردمی به جوانان توجه کند و نگذارد جوانان ما از بیکاری به دام اعتیاد و عواقب بد دچار شوند

یکی از زوج‌های جوان گلستانی در گفت و گو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: حضور رئیس‌جمهور مردمی و انقلابی به استان گلستان قطعا امید و نشاط را به استان گلستان هدیه خواهد داد یکی از دغدغه‌های جوانان امروزی مشکلات اقتصادی است باوجود اینکه مدیران شعار تشویق به تشکیل خانواده و جوانی جمعیت و فرزندآوری را سر می‌دهند متاسفانه با سنگ‌اندازی بانک‌های عامل در دادن وام ازدواج به جوانان این موضوع تبدیل به یک معضل شد که امیدوارم با سفر آقای رئیسی به گلستان این مشکل حل شود و ایشان از زوج‌های جوان حمایت کنند.

محمدی یک پدر بازنشسته گلستانی است و با گلایه از بیکاری سه فرزندش از رئیس‌جمهور خواست تا مشکل اقتصاد و بیکاری جوانان را در گلستان مرتفع کند.

این پدر بازنشسته افزود: سه فرزندم را به دانشگاه آزاد فرستادم تا تحصیل کنند بعد از فارغ‌التحصیلی اکنون خانه‌نشین هستند از رئیس‌جمهور مردمی می‌خواهم به جوانان توجه کنند و نگذارند جوانان ما از بیکاری به دام اعتیاد و عواقب بد دچار شوند.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، مردم استان گلستان کلیدواژه‌های مشترکی از مشکلات گلستان را بیان کردند که با سفر رئیس‌جمهور به این استان منتظر عملکرد انقلابی این دولت خواهند بود و قطعا این سفر می‌تواند تحولات شگرفی در توسعه پایدار استان گلستان به همراه داشته باشد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار