غرفه‌داران بازارچه ساحلی بندرترکمن پس از ۲ سال رکود بی سابقه بازار در ایام کرونایی هم اکنون در آغاز بهار ۱۴۰۱ با ورود شمار زیاد مسافران نوروزی به رونق دوباره این مرکز اقتصادی مشهور حاشیه خلیج گرگان امیدوار شدند.

رونق دوباره بازارچه ساحلی بندرترکمن پس از ۲ سال رکود در ایام کرونایی

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، بازارچه ساحلی بندرترکمن شهرتی ملی دارد به دلیل برخورداری از تنوع محصول و قیمت ارزان اجناس از پاساژهای مجلل شهرهای بزرگ گلستان هم پر رونق تر است و به طور مستقیم و غیر مستقیم حدود ۲ هزار نفر از آن ارتزاق می‌کنند.

دسترسی به این بازارچه آسان است، بعد از ورود به بندرترکمن از ۲ راه کردکوی و سه راه یساقی در غرب گرگان کافی است چند کیلومتر به سمت شمال حرکت کنید و پس از خروج از شهر با دیدن تابلوی بندرگاه از حاشیه ریل راه‌آهن مسیر رسیدن به اسکله و بازار بندرترکمن را در پیش بگیرید.

چندصد متر مانده به بازارچه و محل اسکله، یک مرکز تجاری بزرگ ساخته شده و هر چه تلاش شده با نمادهای سنتی، جذابیتی به این سازه چند طبقه داده شود اما انتخاب اول مسافران به خصوص غیربومی ها کماکان بازارچه قدیمی و سنتی ساحل است.

اگر چند ماه قبل گذرتان به بازارچه ساحلی بندرترکمن می افتاد از خلوتی و رکود این بازار می گفتید اما چند روز مانده به عید نوروز 1401 و در سومین سال شیوع کرونا، شرایط این بازار بسیار تغییر کرده است.

غرفه داران که صابون کرونا ۲ سال پیاپی به تن آن ها خورده از تکرار سه باره تعطیلی این بازارچه در روزهای شلوغ عید نگران بودند و به همین دلیل سختگیرانه تر از گذشته شیوه نامه های بهداشتی به خصوص استفاده از ماسک را رعایت می کنند.

ساحل بندرترکمن اگر چه به دلیل عقب نشینی فراوان آن، جذابیت همیشگی و به تصویرکشیده شده سالیان قبل را با آن غروب های حسرت انگیزش ندارد اما جاذبه های این منطقه با اسکله جدیدی که مسافران را با قایق موتوری به جزیره آشوراده می برد، شترهایی که به انتظار سوارشدن مسافران نشسته اند و بازارچه ای با محصولات رنگارنگ و متنوع همچنان انتخاب اول مسافران است.

روسری های رنگارنگ و بزرگ ترکمنی، دست ساخته های زنان و دختران هنرمند ترکمن، انواع خوراکی بومی این قوم مانند بورک، پیشمه و چکدرمه در کنار بازی های محلی که کودکان ترکمن به انجام آن اهتمام همیشگی دارند، لحظات خاطره انگیزی را برای مسافران رقم می زند که به آسانی از کنار آن نمی گذرند.

بازارچه ساحلی بندرترکمن از ۲ مجموعه بازار متصل بهم که هر کدام مدیریت واحدی دارند تشکیل شده است، یکی از این بازارچه ها که بزرگتر است و به بازار قدیم مشهور شده ۲۵۰ غرفه دارد و دیگری که با نام بازارچه گردشگری شناخته می شود با بیش از ۱۲۰ غرفه فعالیت می کند، در کنار آن تعدادی غرفه هم به صورت مجزا در محوطه توقفگاه برپا شده که جمع این ۴۰۰ غرفه با روزانه حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار مسافر رونق اقتصادی قابل توجهی را در روزهای مانده به آغاز سال جدید نصیب  شهر کوچک بندرترکمن واقع در استان گلستان می‌کند.

مسافران بازارچه ساحلی بندرترکمن تنوعی به رنگ همه شهرهای ایران دارند اما بخشی زیادی از مراجعه کنندگان اهالی استان های همجوار هستند که به واسطه نزدیکی با این شهر و آشنایی با ظرفیت های آن و خرید از این بازارچه ها به بندرترکمن می آیند.

در روز های اخیر بازارچه ساحلی بندرترکمن شلوغ‌تر از همیشه است، بررسی گذرای پلاک خودروهای پارک‌شده در توقفگاه رد و نشانی از جای جای ایران می دهد. از خوزستان و اصفهان گرفته تا تهران و گیلان مشتری های این بازارچه پر رنگ و لعاب هستند که به نطر می رسد در مسیر سفر به مشهدالرضا، این مرکز اقتصادی و سواحل نیلگون بندر ترکمن را برای استراحت انتخاب کرده اند.

زلیخا دختری با لباس ترکمنی بیرون غرفه مادرش ایستاده و برای گرفتن رضایت مادرش بی‌قراری می کند، بچه های غرفه‌دارهای دیگر در محوطه کناری بازارچه که مملو از ماسه ساحلی است مشغول بازی" آی‌گرگ گون‌گرگ" (بازی دخترانه ترکمنی) هستند اما مادر زلیخا از پس مشتری های زیاد این روزها بر نمی آید و نمی تواند مثل روزهای قبل به تنهایی از پس غرفه و مشتریانش  را سر و سامان دهد.

چند ساعت مانده به غروب آفتاب، بر تعداد مسافران این بازارچه افزوده می شود و همین کافی است تا آق‌بی‌بی خانم در تصمیمش برای ماندن زلیخا پافشاری کند و او را با وعده درگوشی که لبخند رضایت را بر لبانش می نشاند به داخل غرفه ببرد تا برای تحویل اجناس به مشتریان او را همراهی کند.

بازارچه ساحلی بندرترکمن با همه محاسن و جذابیت های بالایی که دارد از مشکلات زیرساختی و کمبودهایی رنج می‌برد که مانعی جدی برای رونق بیشتر این جاذبه گردشگری است.

کمبود آب آشامیدنی و آبخوری، پراکنش زباله در محوطه پیرامونی بازارچه، شرایط نامناسب اغذیه‌سراها و واحدهای طبخ شیرینی های محلی و  کافی نبودن، وضعیت غیربهداشتی و جانمایی نامناسب سرویس های بهداشتی بخشی از نارسایی هاست که اغلب مسافران بر رفع نواقص این بازارچه اقتصادی ساحلی توسط مسوولان امر تاکید کردند.

 مهدی لنجانی یکی از مسافران اصفهانی بازارچه ساحلی بندرترکمن است که برای اولین بار به این منطقه ساحلی گلستان سفر کرده اما نگاه تیزبینی که ناشی از تحصیل در رشته عمران دانشگاه اصفهان است برخی معایب را به چشمش آشکار می کند.

وی گفت: بیشتر غرفه های این بازارچه از سازه‌های غیر بتنی ساخته شده و فقط چند ورق آهنی و یا پلی استایرن غرفه‌ها را از هم تفکیک می کند، در کمتر غرفه ای جعبه کمک های اولیه یا کپسول های آتش نشانی به چشم می خورد که در صورت وقوع حادثه ممکن است به چالشی بزرگ تبدیل شود.

یکی دیگر از کمبودهای این بازارچه، کافی نبودن توقفگاه خودروها در ایام اوج حضور مسافران است که مشکلات فراوانی را ایجاد می کند.

با همه این نارسایی ها، غرفه داران بازارچه ساحلی بندرترکمن که روزهای سختی را از برای رونق این بازارچه پشت سرگذاشتند، امیدوارند با کاهش شیوع ویروس کرونا، بازگشت مسافرت ها به خصوص سفرهای نوروزی و تابستانی به روال قبل و کمک مسوولان برای فراهم آوردن امکانات موردنیاز ، این بازارچه به مکانی مناسب و همیشگی برای رونق اقتصادی بندرترکمن تبدیل شود.

عبدالقادر اونق یکی از غرفه داران بازارچه ساحلی بندرترکمن به خبرنگار ایرنا گفت: برای رونق کسب و کارم در این بازارچه طلای همسر و ماشین سواری خودم را فروختم تا بتوانم سرمایه اولیه فعالیت در این بازارچه را فراهم کنم.

اونق افزود : اگر کرونا مانع کسب و کار نشود به طور متوسط هر غرفه در ایام نوروز بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان درآمد دارد که جبران کسادی بازار در ایام دیگر سال را خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل وجود مشکلات فراوانی که در این بازارچه وجود دارد، فروش روزهای غیر تعطیل و روزهای عادی سال برای هر غرفه به کمتر از ۱۰۰ هزار تومان در روز هم می رسد.

زلیخا قرنجیک یکی از زنان ترکمن غرفه دار این بازارچه هم  از شلوغی بازار و گرم شدن کسب و کار ابراز رضایت کرد و گفت: امیدواریم روزهای خوب این بازارچه به ایام قبل از شیوع کرونا بازگردد.

 به گزارش ایرنا ، تکاپوی این روز های بازارچه های محلی بندرترکمن بیانگر آن است که اگر مسوولانی برای حل مشکلات و کاستی های این منطقه اقدام کنند امکان اشتغال بیشتر در بازارچه ها فراهم است.

کارشناسان بر این باورند با درپیش بودن اجرای طرح گردشگری و بومگردی در جزیره آشوراده تردد مسافران و گردشگران به بندرترکمن افزایش خواهد یافت و این بازارچه ها که در مسیر تردد مسافران برای رسیدن به قایق ها قرار دارد می‌تواند بهره بسیار بیشتری از توسعه زیرساخت های گردشگری ببرد.

گلستان یکی از استان های شمالی و گردشگری ایران بوده که در کنار دریای خزر، کشور ترکمنستان، استان های خراسان شمالی، سمنان و دامنه های شرقی البرز و مازندران واقع شده و در ایام سال میزبان مسافرانی است که برای اقامت یا ادامه سفر این استان و مسیرهای آن را انتخاب می کنند.

گلستان واقع بین دو قطب گردشگری شمال کشور و زیارتی مشهد به نگارستان ایران نیز شهر بوده و اقوام متعددی را در خود جای داده است که شامل فارس، ترکمن، سیستانی، ترک (آذربایجانی و قزلباش)، مازندرانی‌ ها، بلوج و قزاق ‌ها هستند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار