مدیرکل راه آهن شمال شرق ۲ با اشاره به انعقاد تفاهم نامه تقویت روابط با ترکمنستان، گفت: اینچه برون فرصتی برای توسعه گلستان است.

افزایش مبادلات تجاری باترکمنستان/اینچه برون فرصتی برای توسعه است

به گزارش گلستان ۲۴؛ محسن اعتماد در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: کریدور KTI ( قزاقستان- ترکمنستان- ایران) که اینچه برون در مرکز آن قرار گرفته کریدوری بسیار مهم است و می‌تواند فاصله تبادلات تجاری چین با اروپا را ۱۰ هزار کیلومتر کاهش دهد.

مدیرکل راه‌آهن شمال شرق ۲ افزود: در سال‌های اخیر به دلیل نبود زیرساخت در این محور، نتوانستیم اقدامات خوبی را انجام دهیم و البته تحریم و کرونا هم در این امر بی تأثیر نبوده است.

وی بیان کرد: اما مشکل عمده عدم اقبال و همکاری و تعامل کشور ترکمنستان بود که در این مسیر واقع شده و نقش استراتژیک هم دارد.

اعتماد ادامه داد: از زمان دولت آیت الله رئیسی نگاه ویژه‌ای به ترانزیت و کریدورها شده و روابط هم اکنون با ترکمنستان بهتر شده است.

وی اضافه کرد: در چند روز گذشته تفاهم نامه همکاری تقویت روابط با ترکمنستان منعقد شده که جای بسیار امیدواری دارد.

کاهش ۴۰ درصدی تعرفه ریلی ترکمنستان

مدیرکل راه آهن شمال شرق ۲ گفت: در دو ماه گذشته هم گلستان ارتباطات نزدیک و روابط بهتری با ترکمنستان داشته و جلسات ویدئو کنفرانسی زیادی داشتیم.

اعتماد افزود: به طوری که ترکمنستان پای کار آمده و ۴۰ درصد تعرفه حمل و نقل ریلی خود را کاهش داده و از طرف دیگر تعرفه ترانزیت از سمت قزاقستان را هم کم کرده است.

وی بیان کرد: در تفاهم نامه با ترکمنستان ذکر شده که مبادلات واگن‌ها تا دو برابر افزایش یابد که زیرساخت‌های آن را فراهم کرده‌ایم و تا دو برابر وضع فعلی می‌توانیم مبادلات ریلی انجام دهیم.

مدیرکل راه آهن شمال شرق ۲ ادامه داد: بر اساس همین تعاملات بار ترانزیتی از ترکیه به ترکمنستان با ۲۰ هزار تن فراهم شده و روز پنجشنبه، ۲۰ واگن از مرز اینچه برون وارد ترکمنستان شد.

اعتماد توضیح داد: کشور ما به شکلی قرار گرفته که دروازه تبادلات تجاری بوده و اینچه برون هم در این زمینه نقش مهمی را ایفا می‌کند.

وی اضافه کرد: این تفاهمنامه باعث افزایش تعاملات و رونق گرفتن اقتصاد و افزایش جی دی پی و ایجاد اشتغال خواهد شد.

مدیرکل راه آهن شمال شرق ۲ تصریح کرد: همه باید همکاری کرده تا سرمایه‌گذاران به مرز اینچه برون وارد شوند تا توسعه کسب و کار و تجارت اتفاق بیفتد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار