زیبایی‎های سحرآمیز گوگجه داغ هر گردشگری را محو خود می‎کند و سونامی از موج حضور گردشگران در بازدید از منطقه گردشگری خالد نبی (ع) در فصل بهار به راه می‎اندازد.

موج حضور گردشگران در بازدید از منطقه گردشگری خالدنبی(ع)

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از گلستان ما، شاید مسافرانی که به استان گلستان سفر می‌کنند کمتر اطلاعاتی از محل تدفین پیامبر یمنی در استان گلستان داشته باشند.پیامبری که با دو تن از یارانش در بلندای قله کوه‌های گوگجه داغ که در بین اهالی به‌عنوان قله گوج(گوژ) به معنی «قدرت» یاد می‌شود تدفین شده است، شهرستان کلاله که از شمال به شهرستان مراوه تپه ، از جنوب به شهرستان مینودشت ،از شرق به استان خراسان و از غرب نیز به شهرستان گنبد کاووس محدود است جاذبه های گردشگری بیشماری دیگری نیز دارد.

ازسویی ترکیب جمعیتی این شهرستان را اقوام فارس ، ترکمن ، کاشمری ، خراسانی ، سیستانی ،بلوچ و کرد تشکیل منجر به آن شده که بسیاری از مسافران و گردشگران با حضور در این شهرستان احساس غربت نکنند.

از جمله مراکز گردشگری طبیعی و آثار تاریخی این شهرستان چشمه زاو،آق سو،زیارتگاه خالد بن سنان(خالد نبی) و مزار باستانی آن و زیارتگاه امام زاده عبدالله و چهار کارگاه کاوش باستانی در دیوار تاریخی گرگان به نام های قره دیب،کارگاه یاساقلق،کارگاه قره یسرو کارگاه گوگجه است.

از بازارهای هفتگی کلاله این شهرستان می توان به یکشنبه بازار شهرستان کلاله،سه شنبه بازار تمرقره قوزی مرکز دهستان تمران و در مسیر زیارتگاه خالد نبی و چهارشنبه بازار شهر فراغی نام برد.

وجود آثار بکر و بی نظیر گردشگری شهرستان کلاله را به یکی از مهمترین قطب های گردشگری استان تبدیل نموده است.

حرم امامزاده عبدالله سبط الامام موسی الکاظم (ع) شهرکلاله  که در کیلومتر 3 جاده روستای معروف به خط حاج علی واقع است نیز بسیاری از مسافران را به خود جذب می‎کند.

اما زیارتگاه خالد نبی در فاصله 55 کیلومتری شمال شرقی شهرستان کلاله و 6 کیلومتری روستای گچی سو از توابع دهستان تمران بخش مرکزی کلاله واقع شده بری مسافران چیز دیگری است.

دیوار بزرگ گرگان یا دیوار سرخ که در متون قدیمی با  نام مار سرخ نیز نامیده شده است دیواری تاریخی است که از کنار دریای خزر در ناحیه گمیشان آغاز  شده  و تا  کوه های  پیشکمر در شمال شرق کلاله ادامه یافته است و برخی از عکسای یادگاری گردشگران و مسافران که برای بازدید از  این دیوار تاریخی آماندند را در قالب خاطراتشان تشکیل می‎دهد.

گورستان تاریخی خالد نبی که در شرق بقعه عالم بابا و بر روی یک رشته تپه های خاکی است با وسعت وزیبایی خیره کننده ای که دارد به ویژه  سنگ قبر های آن که به شکل استوانه هایی به ارتفاع 2 متر وبیشتر دیده می شود سبب شده که بسیاری از مسافران از این گورستان تاریخی نیز بازدید کنند.

منطقه نمونه گردشگری آقسو یکی از زیباترین مکان های تفریحی شهرستان کلاله به شمار می رود، جنگل آق سو در شمال شرق شهرستان کلاله و بین روستای چهار مازو و روستای اجن سنگرلی قرار دارد.

این جنگل دارای چشمه بزرگ و گوارایی است که آب آشامیدنی شهرستان از این چشمه تهیه میشود.

چشمه زاو در روستای زاو و در نزدیکی گرگانرود از توابع بخش پیشکمر و در فاصله 54 کیلومتری شهر کلاله واقع شده است و  این چشمه با آبدهی زیاد و چشم انداز های زیبا و در میان یک محوطه جنگلی قرار گرفته است که در ایام فروردین تا پایان تابستان محل استراحت و عزیمت خانواده ها و علاقمندان به طبیعت است.

از صنایع دستی شهرستان کلاله می توان به ابریشم بافی-سوزن دوزی ترکمن-گلیم(پلاس ترکمن)-زیور آلات ترکمن-لباس های سنتی ترکمن و نمدمالی، چرم دوزی –سوزن دوزی بلوچ-سوزن دوزی سیستانی-حصیربافی-لباس های محلی-ویترا و معرق نام برد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار