شهرستان آزادشهر واقع در شرق استان گلستان با برخورداری از جاذبه‌های گردشگری طبیعی، تاریخی و مذهبی که موسم بهار طراوت و دلنوازی خاصی به این جاذبه‌ها بالاخص جنگل‌ها، آبشارها و مراتع ییلاقی آن می‌دهد میزبان مسافران و گردشگران نوروزی است.

گلستان بهشت گردشگران/ آزادشهر مجموعه ای از تاریخ، فرهنگ و طبیعت

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، موقعیت جغرافیایی آزادشهر و واقع شدن در مسیر ۲ محور پُر تردد و اصلی یعنی گلستان به شاهرود (جاده خوش ییلاق) و گلستان به مشهد سبب شده تا در ایام مختلف سال بالاخص تعطیلات نوروزی و فصل تابستان هزاران مسافر و گردشگر از چند ساعت تا چند روز را در این شهرستان سپری کرده و از منابع خدادادی و طبیعی، آثار تاریخی و اماکن مذهبی آن دیدن نمایند.

وجود پارک‌های جنگلی "آزادشهر، زیتون تپه و شبنم نوده خاندوز" با دارا بودن امکانات تفریحی و پذیرایی و داشتن چشم اندازهای زیبا از بهترین مکان‌های گردشگری این شهرستان هستند که مسافران و گردشگران می‌توانند ساعات خوشی را همراه خانواده سپری نمایند.

وجود برخی تپه‌های تاریخی، بقعه متبرکه محمد بن زید و زیارتگاه آق امام از جمله امکاکن تاریخی و مذهبی آزادشهر هستند که مسافران و گردشگران می‌توانند از این مکان‌ها استفاده کنند.

روستای فارسیان (ماسوله گلستان) با یخچال‌های طبیعی، بافت سنتی و زیبای روستاها، قلعه‌های باستانی و پل‌های تاریخی، وجود آبشارهای متنوع از جمله مجموعه آبشارهای لاشو، انواع صنایع دستی اقوام ساکن در آزادشهر، تفرجگاه‌های جنگلی سوجاق، وطن و سوسرا، بقعه پیرآباد، کاخ خوش ییلاق، موزه مردم شناسی در پارک شهر و امامزاده ابوالقاسم حمزه بن موسی بن جعفر (ع) روستای کاشیدار از دیگر جاذبه‌های گردشگری شهرستان آزادشهر هستند که از نزدیک دیدن آنها مفرح و خالی از لطف نخواهد بود.

دبیر ستاد هماهنگی خدمات اجرایی سفر آزادشهر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از آمادگی این شهرستان و ۱۲ کمیته‌ زیرمجموعه این ستاد برای استقبال، پذیرایی و اسکان مسافران و گردشگران نوروزی خبر داد و گفت: این شهرستان با دارا بودن جاذبه‌های قابل توجه طبیعی، تاریخی و مذهبی تا پایان تعطیلات نوروزی آماده ارائه خدمات به هموطنان است.

طاها عسگری همچنین از پیش بینی ۲۳ مرکز اقامتی شامل سه هتل، ۱۰ واحد بوم گردی روستایی، چهار خانه مسافر و ۶ آموزشگاه در آزادشهر برای ارائه خدمات به مسافران و گردشگران نوروزی خبر داد و افزود: ظرفیت پذیرش مسافر در مراکز اقامتی این شهرستان که دارای امکانات مناسب رفاهی هستند، روزانه هزار و ۳۰۰ نفر است.

نگاهی به برخی جاذبه‌های طبیعی، آثار تاریخی و اماکن مذهبی آزادشهر

امامزادگان آق امام

آق امام نام ۲ امامزاده است به نام‌های محمد بن زید بن الحسن(ع) و محمد بن جعفر صادق(ع) در بالای تپه‌ای گنبدی شکل به ارتفاع سه هزار متر به نام کوه آق امام که در قسمت شمال شرقی شهر آزادشهر واقع است و از جاذبه‌های مذهبی این شهرستان به شمار می رود.

آستان مقدس این امامزادگان که حدود سه کیلومتر از جاده بین المللی آزادشهر – مشهد فاصله دارد و مسیر دسترسی به آن آسفالت بوده و دارای امکانات رفاهی و اقامتی مناسب می‌باشد.

آق امام کلمه‌ای ترکی است و به‌عنوان یک صفت به کار می رود و معنای آن سفید است مانند آق چای یعنی رود سفید، صفت در ترکی همیشه مقدم بر اسم است.

زیتون تپه

بوستان تفریحی زیتون تپه از دیگر جاذبه‌های گردشگری آزادشهر و چسبیده به این شهر است که بر روی تپه‌ای با ارتفاع نسبتا کوتاه واقع شده و با ۲۰ دقیقه پیاده روی می‌توان به بالای آن رسید و تمام شهر، مناظر طبیعی اطراف و جاده بین المللی گلستان - مشهد را تماشا کرد.

این جاذبه طبیعی و البته دست ساز بشری تا ۳۰ سال قبل به‌صورت جنگل بود اما با تغییر به زمین‌های زراعی و باغ های زیتون به این نام معروف شده و در همه فصول سال شهروندان و مسافران زیادی از آن بازدید و ساعاتی را به استراحت و تفریح می‌پردازند.

این پارک زیبا و دلنواز دارای امکانات رفاهی مانند سرویس بهداشتی، پارک کودک، نمازخانه، مغازه، آلاچیق و استراحت‌گاه است و راه دسترسی به آن آسفالت است.

بوستان جنگلی شنبم نوده خاندوز

پارک جنگلی شبنم درحاشیه شهر نوده خاندوز از توابع آزادشهر در مجاورت جاده آزادشهر به شاهرود و روی تپه‌ای مشرف به این شهر واقع شده است و چشم‌ اندازی بسیار زیبا و آب‌ و هوایی مطلوب و دلپذیر دارد.

این بوستان جنگلی امکانات رفاهی مناسب از جمله وسایل بازی کودکان، استراحتگاه و مکان طبح غذا و کباب دارد و مسیر دسترسی به آن آسفالت و پیاده روهای آن سنگ فرش است.

روستای فارسیان

روستای تاریخی فارسیان با قدمت هزار ساله یکی از منطقه‌های نمونه گردشگری آزادشهر و در فاصله ۳۵ کیلومتری از مرکز این شهر واقع است، این روستای کوهستانی که به خاطر شکل پلکانی خود به "ماسوله گلستان" مشهور می‌باشد، آب‌ و هوایی معتدل دارد و در فصل بهار و تابستان میزبان خیل عظیم مسافران و گردشگران از سراسر ایران اسلامی است.

ییلاقی بودن و واقع شدن در ارتفاع ۷۷۷ متری از سطح دریا، بافت سنتی بافت سنتی روستا، چشمه‌های ایشی، چنار و دیو، گورستان تاریخی، آسیاب و کاروانسرای قدیمی از جاذبه‌های دیدنی روستای فارسیان‌ است که به‌عنوان دومین بافت تاریخی روستایی گلستان ثبت ملی شده است.

وجود دشت ماران‌ کوه یا مرکوه با مراتع سبز و مملو از گل‌های رنگارنگ، گستره گیاهان دارویی، پوشش جنگلی انبوه، آبشار کبتر خانا یا خانه کبوتر در سه طبقه، وجود صخره‌ها و کوه‌های مریخی با اشکال هندسی بسیار زیبا و آب و هوای بسیار دلچسب کوهستانی به خصوص در بهار و تابستان، مناظر قشنگی را در خاطره‌ها رقم می‌زنند.

برخی ساکنان فعلی روستای فارسیان، اصالت قشقایی دارند و به زبان ترکی قشقایی و برخی دیگر نیز قزلباش بوده به زبان ترکی تکلم می‌کنند ضمن اینکه آداب و رسوم، فرهنگ، نوع پوشش، موسیقی محلی و انواع غذاهای اهالی این روستا که در مهمان نوازی کم نظیر هستند، می‌تواند ساعات و ایام خوشی را برای مسافران و گردشگران نوروزی فراهم کند.

آبشار کوهمیان

کوهمیان در گویش محلی به معنی در میان کوه است، روستای کوهمیان از توابع شهرستان آزادشهر طبیعتی زیبا و کوهستانی دارد، این روستا در فاصله هفت کیلومتری از آزادشهر و در کوهپایه بخشی از رشته‌کوه البرز قرار گرفته و آبشار گل سنگی کوهمیان یکی از جاذبه‌های تماشایی آن است.

 پل تاریخی غزنوی

پل غزنوی از دیگر جاذبه‌های گردشگری و تاریخی آزادشهر می‌باشد که در روستایی با همین نام در بخش چشمه‌ ساران این شهرستان واقع است، ساختمان پل در کنار رود و طبیعت سرسبز اطرافش محیطی زیبا برای ثبت خاطرات سفر خواهد بود.

پل غزنوی در فاصله ۴۰ کیلومتری از آزادشهر و در جاده موسوم به خوش ییلاق ( آزادشهر - شاهرود) واقع است، این پل در سال ۱۳۱۶ هجری شمسی، توسط مهندسین فرانسوی با معماری خاص و متمایز ساخته شده و با توجه به ارزش تاریخی و نوع معماری اش، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

شهرستان آزادشهر حدود ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که اقوام و مذاهب اسلامی با فرهنگ‌های مختلف در آن سکونت دارند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار