یک محقق آبخیزداری با اشاره به اینکه در استان گلستان به کرات شاهد سیل هستیم، گفت: علت اصلی این موضوع رفتارهایی است که ما در گذشته با طبیعت داشتیم.

یک محقق آبخیزداری: همه ساله باید آماده سیل در گلستان باشیم

به گزارش گلستان ۲۴؛ محمدرضا پارسامهر در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: سیل یک پدیده طبیعی است که در سراسر دنیا رخ می‌دهد. این پدیده ناشی از بارش‌هایی است که بیشتر از ظرفیت تحمل و نگهداشت حوزه آبخیز یک منطقه است.

وی با اشاره به نامهربانی‌هایی که نسبت به حفاظت و نگهداری از منابع طبیعی در گذشته اتفاق افتاده است، تصریح کرد: بخش زیادی از جنگل‌ها و مراتع به اراضی زراعی تغییر کاربری یافته که این امر زمینه را برای بروز سیلاب‌های مکرر در استان گلستان فراهم کرده است.

این محقق آبخیزداری افزود: علاوه بر این عده زیادی از متخصصین امر معتقدند که بخشی از این اتفاقات به موضوع تغییر اقلیم و فرم بارش و توزیع زمانی و مکانی بارش‌ها مرتبط است.

پارسامهر، تغییر کاربری اراضی منابع طبیعی را عامل اساسی سیلاب در استان گلستان دانست و گفت: سیل یک حادثه غیرمترقبه در گلستان نیست و هر ساله باید آمادگی لازم برای بروز سیلاب را داشته باشیم.

وی با اشاره به سابقه سیلاب‌های بزرگ در گلستان، گفت: در سال‌های مختلف در تمامی نقاط گلستان این پدیده را داشتیم. امکان وقوع سیلاب در تمامی نقاط این استان وجود دارد. مناطق کوهستانی و پرشیب، محل شکل‌گیری سیلاب است و بعد از آن سیلاب راهی مناطق پایین‌دست و دشت می‌شود.

این محقق آبخیزداری در ادامه‌ گفت: بهترین روش برای سازگاری با شرایط کنونی، مدیریت اراضی بالادست و حاشیه رودخانه‌ها است تا با کمترین خطر مواجه شویم. نیاز است نقاطی که پتانسیل سیل‌خیزی بالایی دارد را به کاربری‌هایی که خطر جانی و مالی کمتری دارند، اختصاص دهیم.

پارسامهر خاطرنشان کرد: در سیلاب‌ها غالباً تنها خسارت‌های محسوس نظیر خسارات جانی و مالی دیده می‌شود اما میزان خاکی که در هر سیلاب از دست می‌رود، در محاسبات لحاظ نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه تشکیل یک سانتی‌متر خاک صدها سال زمان می‌برد، گفت: همه‌ساله در سیل‌های متعدد حجم زیادی از خاک از بین می‌رود. متوسط میزان فرسایش سالانه خاک در استان گلستان حدود ۱۱ تن در هکتار است.

این محقق آبخیزداری با انتقاد از دستکاری‌های انسان در طبیعت، گفت: کره زمین از میلیاردها سال قبل شکل گرفته و طی این سال‌ها فعل‌وانفعالات زیادی در آن رخ داده و طبیعت به شکل امروزی درآمده است اما ما این مواهب الهی را یک شبه خراب می‌کنیم و انتظار داریم کسی پیدا شود آن را یکی دو روزه درست کند؛ درصورتی‌که اگر میلیاردها دلار هم هزینه کنیم، نمی‌توانیم آن را به حالت قبل برگردانیم زیرا اکوسیستم‌های طبیعی بسیار حساس و شکننده هستند و هنوز بسیاری از رفتارهای آن برای ما ناشناخته است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار