در ایام نوروز کاروان های از شهرهای مختلف گلستان مثل دوران دفاع مقدس راهی مناطق عملیاتی جنوب کشور شدند دهه ۶۰ جوانان مومن و متدین انقلابی برای حفظ کیان نظام مقدس جمهوری اسلامی و در ایام نوروز جوانان گام دوم برای انتقال این مفاهیم پا به سرزمین شهدا گذاشتند.

قصه های نگفته شهدا در دفتر خاطرات جوان گام دوم انقلاب/ حضور ۴۰۰۰ هزار سفیر ایثارگری گلستانی در سرزمین شهدا

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از گلستان ما-داود خاندوزی؛ شاید بتوان سفر معنوی راهیان نور و اربعین حسینی را شناسنامه فرهنگی انقلاب اسلامی و دنیای اسلام دانست چرا که موجودیت این دو سفر معنوی از کربلا و شهدا که قلب تپنده اسلام است،منشاء گرفته است.

در ایام نوروز کاروان های از شهرهای مختلف گلستان مثل دهه ۶۰ راهی مناطق عملیاتی جنوب کشور شدند دهه ۶۰ جوانان مومن و متدین انقلابی برای حفظ کیان نظام مقدس جمهوری اسلامی در برابر دشمن سینه ستبر کردند و اما این جوانان برای اینکه پیام شهدا را برای خانواده ها در نوروز به ارمغان بیاورند پا به این سفر معنوی گذشتند.

انتخاب این سفر معنوی به جای کیش، قشم و شیراز و دریای شمال نشان می دهد که جوانان این مرز و بوم تشنه بصیرت شهدایی هستند، موضوعی که در این ایام حتی در ستادهای خدمات سفر نوروزی هم به آن کمتر پرداخته می شود.

چه اشکالی دارد که در تبلیغات گسترده استان ها برای جذب مسافران و گردشگران نیمه نگاهی به فرهنگ شهدا شود، حتی اگر کمی سلیقه به خرج ببریم برخی از مزارهای شهدا هم می توانند در استان ها قطب گردشگری شوند مثل مزار سردار سلیمانی در کرمانشاه که امروز مامنی برای دلدادگان به انقلاب اسلامی شده است.

در این راستا سرهنگ پاسدار سیداحمد سادات ، مسئول مرکز اردویی سپاه نینوا استان گلستان می گوید که با شروع سال تحصیلی جدید از مهر ماه تاکنون بیش از یک‌هزار دانشجوی گلستانی به راهیان نور حاج قاسم اعزام شدند.

نمونه آن شهدای کربلای ۲۵ کربلا را داریم که جوانمردی و رشادت آنها در هشت سال دفاع مقدس زبان زد بود، اما فقدان یادمان برای این شهدا در گلستان به چشم می خورد اینگونه است که سرادران شهیدمان در نسل سوم و چهارم انقلاب اسلامی فراموش می شود.

بدتر از آن حتی موضوع مهم پارک موزه دفاع مقدس که چشمه زلالی برای معارف ایثارگری دوران طلایی انقلاب است نیز هنوز به سرانجام نرسیده و مسئولان به ظاهر انقلابی هم در صفحات دفاتر بزرگ هزینه ها و اعتبارات جایی برای اتمام این پروژه  که خواسته بسیاری از مردم متدین و ایثارگر استان گلستان است ندیدند، از این قصه های پر غصه بگذریم.

امسال پس از وقفه دو ساله به دلیل کرونا سفرهای معنوی راهیان نور از سر گرفته شده است و چهار هزار مشتاق شهدا از محلات مختلف و اقشار مختلف استان گلستان داوطلب این سفر معنوی شدند.

حسینی همچنین در گفتگو با خبرنگاران به موضوع زیارت معنوی ۳۸ هزار دانش آموزان بسیجی در بستر نرم‌افزار آموزشی «شاد» اشاره کرد و گفت: اردوگاه شهدای گلستان در خرمشهر از زائران استان در ایام نوروز میزبانی می کند و  به دنبال آن هستیم با پذیرایی و اسکان دادن به خانواده‌ها در اردوگاه شهدای گلستان در خرمشهر، اعزام‌ها را همچون اربعین حسینی به عزیمت تبدیل کنیم و با همین نگاه تاکنون میزبان بیش از ۱۰۰ خانواده در خرمشهر بودیم.

وی خاطرنشان کرد: از ۲۵ اسفند تا ۱۰ فروردین ماه اعزام راهیان نور نواحی مقاومت بسیج شهرستان‌ها ادامه دارد و به طور همزمان تا پایان تعطیلات نوروزی میزبان خانواده‌های گلستانی نیز هستیم.

دبیر ستاد راهیان نور استان گلستان و معاون هماهنگ کننده سپاه نینوا  نیز می گوید: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده سهمیه نوروزی استان گلستان برای کاروان‌های راهیان نور حدود ۴ هزار نفر است و از نیمه اسفند۱۴۰۰ تا نیمه فرودین ۱۴۰۱ اعزام می‌شوند.

سرهنگ پاسدار حمید مازندرانی گفت: از اهداف، سیاست ها و  رهاوردهای اردوی راهیان نور انتقال و ترویج فرهنگ جهاد و شهادت به نسل جوان، یادآوری ایثارگری، هم افزایی و هماهنگی با جذب حداکثری، توسعه و  تحکیم پیوند جوانان با دفاع مقدس، تحکیم و تبیین نقش آحاد مردم در جنگ، خلق آثار ادبی و هنری ثبت و ضبط راهیان نور در جشنواره است که امیدواریم شبکه‌ای و سازمان محور همه نقش‌آفرین باشند.

وی یادآور شد: ۱۰ کمیته اعزام و اسکان، پشتیبانی و مالی، امنیت و ایمنی، اطلاع رسانی و روابط عمومی، فرهنگی، بازرسی و عریانی عملکرد،حمل و نقل و ترابری، بهداشت و درمان، بانوان و روایتگری پیش بینی شده است.

اعزام کاروان‌ها منوط به وضعیت شیوع کرونا و تصمیم ستاد ملی کرونا بود و خوشبختانه گزارشی از شیوع بیماری کرونا در این سفر معنوی گزارش نشده است، همچنین کمیته بهداشت برای این سفر معنوی در نظر گرفته شده که علاوه بر بیماری کووید به موضوع بهداشت و همچنین سلامت غذایی زائران تاکید دارد.

اردوهای راهیان نور و دستاوردهای ۴۳ ساله انقلاب اسلامی و دفاع مقدس جایگاه ویژه‌ای در جهاد تبیین دارد، نشر فرهنگ غنی ایثار و شهادت دفاع مقدس  عزت، اقتدار و نوآوری های مختلفی را  به ارمغان می آورد و نیاز است که توجه بیشتری به این سفرهای معنوی شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار