سال ۱۴۰۰ در حالی تمام شد که حوادث زیادی از جمله سفر رئیس جمهور و حریق جنگل ها در گلستان رخ داد و استان فراز و نشیب زیادی را پشت سر گذاشت.

تورقی بر رخدادهای تلخ و شیرین گلستان در سال ۱۴۰۰

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از مهر، گلستان در سالی که گذشت حوادث تلخ و شیرین متعددی را تجربه کرد، هر چند بروز برخی ناهنجاری های اجتماعی و برخورد جرایم خشن در کنار استمرار تلفات کرونا، کام برخی از هم استانی ها را تلخ کرد ولی رخدادهای خوشایند دیگری همچون سفر رئیس قوه قضاییه و رئیس جمهور به گلستان و مصوبات متعدد در کنار تصویب منطقه آزاد تجاری اینچه برون و رونق صادرات از گمرکات استان بارقه های امید را در دل های گلستانی ها روشن کرد.

در این مجال به بررسی مهم ترین رخدادهای گلستان در سال ۱۴۰۰ پردازیم.

حریق پارک ملی و درازنو

استان گلستان با برخورداری از ۷۰۰ هزار هکتار جنگل از استان های سرسبز شمال کشور محسوب شده که با چالش های متعددی همچون تغییر کاربری، تصرف عدوانی و از همه مهم تر آتش‌سوزی مواجه است.

در سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۰۰ فقره آتش‌سوزی در جنگل‌های گلستان به ثبت رسید که در این بین دو آتش سوزی در منطقه درازنو کردکوی و پارک ملی گلستان بازتاب بیشتری در جامعه داشت.

در آتش‌سوزی نخست که در درازنو و اول مهرماه رخ داد، حدود ۱۵۰ هکتار جنگل در حوزه پیرامونی منطقه حفاظت شده جهان نما دچار حریق شد. هرچند در ابتدا اعلام شد که این حریق عمدی است اما با گذشت چند ماه از حادثه هنوز مقصر این حادثه آتش‌سوزی شناسایی نشده است.

اطفاء این حریق حدود یک هفته به طول انجامید و تا در نهایت با بارش باران این آتش اطفا شد.

در حوزه پارک ملی گلستان هم ۲۳ آذرماه حریق روی داد اما عمق فاجعه بیشترتر از آتش سوزی درازنو بود و ۲۵۰ هکتار از مناطق جنگلی ذخیره‌گاه زیست‌کره پارک ملی گلستان به خاکستر تبدیل شد.

در این حریق با وجود استفاده از چند بالگرد اما بلاخره بارش نزولات آسمانی به آن پایان داد.

انهدام باند موریانه های جنگل

در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ بود که نیروی انتظامی خبر از دستگیری و انهدام بزرگترین باند سازمان یافته قاچاق چوب در شمال کشور در غرب گلستان خبرداد.

حوادث تلخ و شیرین زیادی در سال ۱۴۰۱ در گلستان روی داد و تصمیمات خوبی برای استان اخذ شدپس از انجام کار اطلاعاتی گسترده طی چندماه، این باند منهدم و بیش از ۱۰ نفر در این راستا دستگیر شدند.

اعضای این باند، برای حمل چوب‌های قاچاق از خودروهای مختلف و حتی حیوانات اهلی استفاده و پس از دپوی آن‌ها در محل‌هایی از قبل تعیین شده اقدام به انتقال چوب‌ها به همدان و تهران می‌کردند.

قهرمانی تیم بسکتبال شهرداری گرگان

چهارم اردیبهشت ماه بود که تیم بسکتبال شهرداری گرگان موفق شد با پیروزی برابر مهرام تهران برای اولین بار قهرمان لیگ برتر شود.

این بازی در پایان وقت قانونی با تساوی ٩٦ بر ٩٦ دو تیم به پایان رسید. در حالی که مهرام از تیم گرگان پیش بود در نهایت شوت «پری پتی» در ثانیه های پایانی باعث تساوی دو تیم شد و کار به کواتر پنجم کشید که در پایان تیم شهرداری بازی را برد.

انتخاب استاندار

در ۲۸ مهرماه بود که در جلسه هیئت دولت به ریاست آیت الله رئیسی، «علی محمد زنگانه» به عنوان استاندار گلستان انتخاب شد.

وی دهمین استاندار گلستان بوده و پیش از این هادی حق شناس، سکانداری استان را به عهده داشت.

علی محمد زنگانه دارای مدرک پزشکی بوده و پیش از این با عنوان مدیرکل پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه فعالیت می کرد. وی ریاست مرکز بهداشت استان گلستان و در مقطعی هم ریاست بهزیستی این استان را عهده دار بوده است.

سفر رئیس قوه قضائیه

حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای، رئیس قوه قضائیه ۲۵ آذرماه، در میان استقبال مسئولان وارد گلستان شد.

اژه ای را در این سفر معاون اول قوه قضائیه، رئیس دیوان عالی کشور و اعضای شورای عالی قضائی همراهی می‌کردند.

دیدار با مردم، قضات، کارکنان و مسئولان قضائی، حضور در جلسه شورای قضائی و شورای اداری از جمله برنامه‌های رئیس قوه قضائیه در سفر به گلستان بود.

در این سفر مسائل و مشکلات قضائی و حقوقی استان گلستان از قبیل پتروشیمی بررسی شد که هم اکنون هم این پیگیری ها ادامه دارد.

تصویب منطقه آزاد اینچه برون

در آذرماه سال ۱۴۰۰ بود که بعد از کش و قوس های فراوان منطقه آزاد تجاری اینچه برون به تصویب رسید.

تصویب این منطقه با توجه ظرفیت بکر آن و شرایط جغرافیای استان برای ارتباط با کشورهای اوراسیا، آسیای میانه از طریق ترکمنستان چشم انداز خوبی برای آینده استان ترسیم می‌کند.

براساس حکم صادر شده از سوی «سعید محمد» دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و اقتصادی کشور، سرهنگ پاسدار «حسن ملک حسینی» به عنوان مدیر اجرایی منطقه آزاد اینچه‌برون معرفی شد.

هم اکنون براساس پیگیری‌های انجام شده اساسنامه این منطقه مصوب شد و به زودی دستور مجوز ثبت شرکت آن صادر و پس از آن هیأت مدیره و مدیرعامل مشخص خواهد شد.

با توجه به وجود راه‌های ارتباطی این منطقه با آسیای میانه و نیازی که کشورهای همسایه گلستان برای تأمین مواد غذایی و کشاورزی دارند، می‌توان بسیاری از محصولات کشاورزی و دامی را به صورت خام و فرآوری شده به این کشورها صادر کرد.

سفر رئیس جمهور به گلستان

آیت الله سید ابراهیم رئیسی، در شانزدهمین سفر استانی خود در ۱۳ اسفندماه ۱۴۰۰ وارد گلستان شد. با وجود اینکه زمان اجرای این سفر چند بار به تعویق افتاده بود اما مصوبات و ثمرات این سفر می تواند گره گشایی حجم بزرگی از مشکلات دیرین استان باشد.

رئیسی در بدو ورود به استان به خلیج گرگان رفت و دستور داد تا لایروبی این پهنه آبی آغاز شود.

هم اکنون با دستور رئیس قوه مجریه عملیات هیدروگرافی کانال‌های خلیج گرگان آغاز شده است.

رئیسی در ادامه با قایق به تنها جزیره ایرانی دریای خزر یعنی آشوراده سری زد و به موضوعات و دغدغه‌های طرح گردشگری این جزیره پرداخت و دستور داد تا مباحث گردشگری آشوراده در شورای عالی شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی مطرح و مشکلات آن برطرف شود.

رئیس جمهور در ادامه از منطقه اینچه‌برون بازدید کرد و دستوراتی را برای حل مشکلات آن صادر کرد و در ادامه کلنگ مرکز لجستیک راه آهن شمال شرق ۲ را بر زمین زد.

دیدار با نخبگان، اقشار و حضور در جلسه شورای اداری و جمع خیران و تصمیم گیری درمورد بخش‌های کشاورزی، مسکن، راه و صنعت از جمله دیگر برنامه‌های رئیس جمهور به گلستان بود.

به گفته استاندار گلستان حجم مصوبات این سفر بالغ بر ۴۰ هزار میلیارد تومان اعلام شده که با اعتبارات ۱۰ سال اخیر استان برابری می کند.

فوت علوی گرگانی

آیت الله سید محمدعلی علوی گرگانی در سال ۱۳۱۸ در نجف اشرف و در بیت فضیلت و تقوا به دنیا آمد و پس از عمری تدریس و تحصیل و تلاش و مجاهدت در فراگیری علوم دینی و فقهی درحوزه های علمیه و مرجعیت تقلید شیعیان، پس از یک دوره بیماری عصر سه‌شنبه ۲۴ اسفندماه سال جاری در سن ۸۲ سالگی دارفانی را وداع کرد.

پیکر مطهر این عالم بزرگ پس از تشییع باشکوه در گرگان و قم، در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) به خاک سپرده شد.

آیت الله علوی زندگی و حیات خود را برای هدایت بشر، در طبق اخلاص نهاد و برای تعالی جامعه، مردانه کوشید و در پیمودن این مسیر از گردنه‌های صعب نهراسید. وی که ساکن قم بود، ماه‌های محرم و رمضان خود را به گرگان می‌رساند و در مسجد جامع گرگان منبر می‌رفت و به وعظ و ارشاد مردم می‌پرداخت.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار