فرماندار مراوه‌تپه در منتهی الیه شمال شرق گلستان گفت: آرامگاه مختومقلی فراغی شاعر و عارف شهیر ترکمن که ۱۵ سال پیش از سوی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان به‌عنوان منطقه نمونه گردشگری معرفی شد، ظرفیتی بکر برای توسعه گردشگری این شهرستان مرزی است.

فرماندار: آرامگاه مختومقلی فراغی ظرفیت توسعه گردشگری مراوه‌تپه است

به گزارش گلستان ۲۴؛ لقمان قربانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برای استفاده بهینه از این ظرفیت گردشگری باید ایجاد زیرساخت‌های لازم توسط میراث فرهنگی گلستان یا مشارکت بخش خصوصی مورد توجه قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: در ایام تعطیلات نوروز امسال ۱۷۲ هزار مسافر و گردشگر از شهرهای مختلف گلستان و برخی شهرهای ایران اسلامی از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی مراوه‌تپه دیدن کردند که سهم منطقه نمونه گردشگری مختومقلی فراغی ۴۵ هزار و ۱۵۵ نفر بود.

قربانی ادامه داد: حضور این تعداد بازدید کننده طی ۲ هفته تعطیلات نوروزی نشان‌دهنده اهمیت و جایگاه این شاعر و عارف ترکمن در نزد اهالی گلستان و مردمان دیگر نقاط کشور است.

فرماندار مراوه‌تپه همچنین گفت: قرار است با همکاری اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ۲۳ هکتار از اراضی پیرامون آرامگاه مختومقلی برای توسعه فضای سبز و ایجاد فضای مناسب گردشگران درختکاری شود.

وی افزود: مختومقلی فراغی شاعر شهیر و ملی ترکمن نماد شهرستان مراوه‌تپه است و باید با توسعه فضاهای سبز، خدماتی و رفاهی امکانات لازم برای مردم و گردشگران در مجموعه آرامگاه این شاعر فراهم کنیم.

به گزارش ایرنا، مختومقلی فراغی شاعر و عارف ترکمن در ۱۱۱۲ شمسی در روستای حاجی قوشان از توابع بخش مرکزی گنبدکاووس متولد شد و پس از ۵۷ سال زندگی در کنار چشمه عباساری در دامنه رشته کوه سونگی داغی بین ایران و ترکمنستان درگذشت و پیکرش به روستای آق توقای در ۴۰ کیلومتری غرب مراوه‌تپه منتقل و در جوار آرامگاه پدرش دولت محمد آزادی به خاک سپرده شد.

اشعار این شاعر بزرگ ترکمن که در بین دیگر اقوام ایران زمین و دیگر ملل جهان نیز بلند آوازه شده، دارای مضامین اجتماعی، سیاسی، دینی و عرفانی است و دیوان شعر او نیز تاکنون به چند زبان دنیا از جمله انگلیسی، روسی و فارسی ترجمه و چاپ شده است.

درهمین پیوند مسوول دفتر فنی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: مجموعه گردشگری مختومقلی فراغی ابتدا چهار هکتار مساحت داشت که با تبدیل آن به منطقه نمونه گردشگری درسال ۸۶ وسعت آن به ۴۰ هکتار افزایش یافت.

مرتضی حسین قلی زاده افزود: تاکنون ۳۵ میلیارد ریال اعتبار از منابع استانی و ملی اداره کل میاث فرهنگی گلستان برای ایجاد زیرساخت مجموعه گردشگری مختومقلی فراغی هزینه شده و برای تکمیل زیرساخت‌های آن به ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز است.

وی بابیان اینکه اعتبارات دولتی برای تکمیل زیرساخت‌های این مجموعه محدود است، اضافه کرد: سال گذشته ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال برای تکمیل زیرساخت‌های این مجموعه و یک میلیارد ریال نیز برای تکمیل بازارچه صنایع دستی آن با زیربنای ۷۵۰ مترمربع هزینه شد.

حسین قلی زاده، از آمادگی جذب سرمایه گذار برای تسریع در تکمیل زیرساخت‌های منطقه گردشگری مختومقلی فراغی مراوه‌تپه خبر داد و افزود: در سفر ۱۳ اسفند پارسال رییس جمهور به گلستان ۴۰ میلیارد ریال برای ایجاد زیرساخت‌های این پروژه مصوب شد.

مسوول دفتر فنی اداره کل میراث فرهنگی گلستان ادامه داد: در طرح مطالعاتی منطقه نمونه گردشگری مختومقلی فراغی امکانات مختلف رفاهی، پذیرایی، اقامتی، ورزشی، بوستان کودک و بازارچه صنایع دستی پیش بینی شده که هر کدام قابل واگذاری به بخش خصوصی است.

همچنین رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مراوه‌تپه نیز به خبرنگار ایرنا گفت: از ۲۷ اسفند پارسال تا پایان روز ۱۳ فروردین امسال، ۱۷۲ هزار و ۲۰ مسافر و گردشگر نوروزی از ۱۰ جاذبه‌ طبیعی، فرهنگی و تاریخی این شهرستان مرزی دیدن کردند.

سعید گرگانلی دوجی افزود: پس از سایت گردشگری و آرامگاه شاعر و عارف شهیر ترکمن مختومقلی فراغی مراوه تپه که ۴۵ هزار و ۱۵۵ بازدید کننده داشت، ۳۰ هزار و ۲۹۳ نفر در جنگل سوجق و ۲۶ هزار و ۸۲۱ مسافر و گردشگر در جنگل کمرلی حضور یافتند.

وی اضافه کرد: در این بازه زمانی همچنین ۱۹ هزار و ۳۵۴ نفر از آبشار شارلوق گوگلان، ۱۳ هزار و ۵۵۵ نفر از آبشار بالی قایه، ۱۰ هزار و ۹۰۰ نفر از زیارتگاه آل خان بابا، ۹ هزار و ۴۰۰ نفر از زیارتگاه ابوالقاسم جرجانی، هشت هزار و ۸۵۰ نفر از آبشار گوندر، هفت هزار و ۱۵۰ نفر از غار قیزلر قلعه و ۵۴۲ نفر از مدرسه دینی و تاریخی کریم ایشان مراوه‌تپه دیدن کردند.

به گفته گوگلانی در تعطیلات نوروزی امسال چهار هزار و ۷۷۸ مسافر و گردشگر در اقامتگاه‌های بوم گردی، خانه مسافر، مدارس و مهمانسراهای متعلق به ادارات و نهادها و برخی اقامتگاه‌های موقت مراوه‌تپه سکونت داشتند.

رییس میراث فرهنگی مراوه‌تپه ادامه داد: امسال ستاد هماهنگی خدمات اجرایی سفر این شهرستان برای اسکان مسافران نوروزی ۲ واحد بوم گردی، یک خانه مسافر، ۲ آموزشگاه، ۲ خوابگاه دانش آموزی با امکانات مورد نیاز و چند واحد مهمانسرا متعلق به ادارات و نهادهای این شهرستان مرزی را در ۲ شهر مراوه‌تپه و گلیداغ به همراه یک سالن ورزشی برای اسکان اضطراری آنها در زمان وقوع حوادث احتمالی غیرمترقبه پیش بینی کرده بود.

گرگانلی دوجی اضافه کرد: مسافران و گردشگران در سفر به مراوه‌تپه توانستند از برنامه‌های مفرح فرهنگی و هنری جشن‌های نوروزی و نمایشگاه صنایع دستی در سه نقطه روستایی و شهری این شهرستان مرزی از جمله موسیقی سنتی، بازی‌های بومی و محلی، طبخ انواع غذاها، نان و شیرینی سنتی و معرفی آداب و رسوم قوم ترکمن بهره ببرند.

فرماندار: آرامگاه مختومقلی فراغی ظرفیت توسعه گردشگری مراوه‌تپه است

به گزارش ایرنا، زیبایی طبیعت بکر و منحصربفرد شهرستان مرزی مراوه‌تپه که سه هزار و ۶۰ کیلومتر مربع وسعت و حدود ۷۰ هزار نفر جمعیت دارد در فصل بهار دوچندان می‌شود و بدون تردید حضور در این عرصه‌های خدادادی و تماشای فرش سبز طبیعت، آب جاری در نهرها، جویبارها و رودخانه‌ها و نیز جوشش چشمه‌های زلال و  شُرشُر آب آبشارها تاثیری شگرف بر آرامش و آسایش جسم و روان آدمی دارد.

در کنار این جاذبه‌های طبیعی، تماشای سیاه چادرهای عشایر اکراد و کوچنده استان خراسان شمالی و آلاچیق‌های عشایر ترکمن و گله‌های گوسفند و بز و بره و بزغاله‌های تازه متولد شده آنها در مراتع سرسبز و وسیع شهرستان مراوه‌تپه خالی از لطف نیست و لذت خاص خود را برای علاقمندان دارد.

همچنین وجود برخی اماکن تاریخی در مراوه‌تپه از جمله "آرامگاه مدرسه تاریخی علوم دینی کریم ایشان، آرامگاه ابوالقاسم جرجانی و آل خان بابا، تپه‌های باستانی و آرامگاه شاعر و عارف شهیر ترکمن مختومقلی فراغی" و طبیعت زیبای اطراف این بناهای تاریخی می‌تواند ساعاتی مفرح و خاطراتی شیرین را برای مسافران و گردشگران نوروزی به این شهرستان فراهم کنند.

رودخانه اترک، آبشارهای بالی قایه، شارلوق، گوندر و دامدامی، چشمه ساوه، قیزلر قلعه، دشت‌های شقایق، منطقه بالقی بابا، امام چشمه، حاجی داغ و سونگی داغ، جنگل‌های پسته، انار، انجیر و زرشک وحشی از مهمترین جاذبه‌های طبیعی شهرستان مراوه‌تپه به شمار می‌روند که تماشای این مناظر طبیعی می تواند ساعاتی مفرح را برای مسافران و خانواده آنان فراهم کند.

همچنین در کنار جاذبه‌های طبیعی و ابنیه تاریخی مراوه‌تپه، رویش انواع گیاهان دارویی خودرو در مراتع و دشت‌های این شهرستان در فصل بهار، مزارع سرسبز گندم و جو و نیز گل‌های زرد رنگ مزارع کلزا، طراوات و زیبایی خاصی به این شهرستان مرزی داده است ضمن اینکه دیدن برخی صنایع دستی و هنر انگشتان مردمان این دیار مانند قالی ترکمن، نمد، گلیم بافی و پوستین دوزی خالی از لطف نیست.

شهرستان مراوه‌تپه ۲ نقطه شهری و ۱۰۸ روستا دارد و از قسمت شمال به کشور ترکمنستان، از شرق به استان خراسان شمالی، از غرب به بخش داشلی برون شهرستان گنبدکاووس و از قسمت جنوب به شهرستان کلاله و پارک ملی گلستان محدود می‌شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار