با وجود تلاش گسترده برای فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای اجرای طرح طبیعت‌گردی آشوراده، همگرایی مناسبی بین دستگاه های متولی وجود ندارد و همین امر تحقق آرزوی دیرین اهالی گلستان را ابتر کرده است.

تلاطم تصمیمات طرح گردشگری آشوراده ابتر کرد/ ساحل نشینان در انتظار آرزوی دیرین

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان، گردشگری از جمله بزرگترین و متنوع ترین صنایع در دنیا به حساب می آید. اگر هر منطقه یا استانی بتواند با استفاده از جاذبه های فرهنگی، طبیعی یا تاریخی خود به درستی استفاده کند، شاهد رشد و شکوفایی حوزه اقتصادی آن منطقه خواهیم بود.

 

گلستان یکی از استان های شمالی و گردشگری ایران بوده که در جوار دریای خزر، کشور ترکمنستان، استان های خراسان شمالی، سمنان و مازندران واقع شده و در ایام سال میزبان مسافرانی است که برای اقامت یا ادامه سفر این استان و مسیرهای آن را انتخاب می کنند. جاذبه های گردشگری سرزمین هیرکان بسیار متعدداست از دیوار تاریخی گرگان، برج قابوس و میل رادکان گرفته تا جنگل های سر به فلک کشیده هیرکانی.

 

ولی به زعم بسیاری از کارشناسان و اهالی گردشگری جزیره آشوراده سوگلی صنعت گردشگری گلستان است و سالهاست متولیان و مدیران استان در تلاشند با رونق صنعت گردشگری در این منطقه اقتصادمنطقه و استان را متحول کنند.

 

ظرفیت های فراوان جزیره آشوراده در جذب گردشگر و تاثیر مستقیم و غیر مستقیم این صنعت بر بخش های مختلف اقتصادی از چندین دهه قبل به عنوان یکی از راهکارهای مهم رشد و توسعه پایدار گلستان مد نظر قرار دلسوزان استان قرار گرفته است.

 

اجرای طرح گردشگری جزیره آشوراده حدود دو دهه قبل بر سر زبان ها افتاد واعلان مصوبه این طرح جرقه امیدی در بین حدود صدها هزار بومی سواحل گلستان به وجود آورد.

 

یکی از فعالان تورهای گردشگری گلستان در گفتگو با خبرنگار شبستان اظهارداشت: پروژه گردشگری آشوراده در سفر رئیس جمهور وقت به تصویب رسید شامل ساخت اسکله، مسیر دسترسی، آلاچیق، رستوران و دیگر زیرساخت های مورد نیاز حضور گردشگران بود.

 

سیدرضا هاشم نژاد افزود: قرار بود با سرمایه گذاری چهارهزار میلیارد ریالی بخش دولتی و خصوصی طی زمان بندی سه ساله به بهره برداری برسد اما موانع متعدد بر سر اجرای آن به خصوص از سوی دستگاه های دولتی، از شتاب اجرای کامل این پروژه کاست.

 

وی افزود: در حالیکه برای اجرای چنین طرح هایی در سایر استان ها سخت گیری های بی جهت دردستور کار قرار نمی گیرد اما در طرح گردشگری آشوراده شاهد انجام چندین طرح مطالعات زیست محیطی بودیم ولی بازهم مخالفت  می کنند.

 

هاشم نژاد گفت: این جزیره قبل از وقوع سیل سال ۱۳۷۲ با امکاناتی همچون پاسگاه ژاندارمری، شرکت تعاونی روستایی، مدرسه، مغازه، مسجد و حسینیه بیش از یک هزار نفر سکنه داشت که به مشاغل دامداری، کارگری، پیشه وری و ماهیگیری مشغول بودند اما با طغیان رود ولگا در روسیه و وقوع سیلاب این جزیره ایرانی خالی از سکنه شد.

 

فرماندار بندرترکمن افزود: براساس آمارهای موجود، ایران دهمین کشور برتر دنیا از نظر بهره مندی از آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی است اما نقشه راه اصولی متناسب با این ظرفیت ها در توسعه بسترهای گردشگری، اشتغالزایی و تولید ثروت وجود ندارد.

 

سیدصادق شیرنگی ادامه داد: سالهاست که برای اجرای طرح گردشگری آشوراده تلاش های گسترده ای در حال انجام است و همه ملاحضات محیط زیستی آن برطرف شده است و انشاالله در ماه های آینده اجرای طرح گردشگری را در سواحل بندرترکمن شاهد خواهیم بود.

 

وی گفت: امور اجرایی بخش سایت پشتیبان طرح گردشگری در سواحل بندرترکمن شروع شده است و این بخش از پروژه برای تکمیل بخش طبیعت گردی در دداخل جزیره بسیار ارزشمند است.

 

شیرنگی ادامه داد: ‌سایت پشتیبان به عنوان محلی برای احداث و ساختن برخی از سازه‌های موردنیاز در جزیره آشوراده مورد استفاده قرار خواهد گرفت و این مصالح و سازه ها با شناور (بارج) از طریق  پهنه آبی خزر به جزیره آشوراده منتقل خواهد شد.

 

نماینده مرم شهرستان های کردکوی بندرگز ترکمن و گمیشان در گفتگو با خبرنگار شبستان گفت: بر اساس مجوز محیط زیست امکان حضور و طبیعت گردی ۵۰۰ نفر به صورت روزانه و ۸۰ نفر به صورت شبانه وجود دارد.

 

عبدالجلال ایری تاکید کرد که در اجرای طرح گردشگری آشوراده تمام عملیات اجرایی بر اساس ملاحظات محیط زیست انجام خواهد شد.

 

وی افزود: موضوع دیگر مرتبط با طرح گردشگری آشوراده احداث زیرساخت های لازم در بخش سایت پشتیبان این پروژه در منطقه ساحلی بندرترکمن است که در این بخش روند کار مطلوب بوده و سازمان همیاری‌های گلستان مقدمات لازم برای تهیه بسته‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را در دستور کار قرار دارد.

 

نماینده مردم غرب گلستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ‌برخی دغدغه های موجود در خصوص آزادسازی مسیر دسترسی با همکاری شهرداری بندرترکمن و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) بر طرف شده تا سرعت اجرای عملیات در سایت پشتیبان افزایش یابد.

 

نماینده ولی فقیه در گلستان و امام جمعه گرگان هم معتقد است که اجرای کامل طرح گردشگری جزیره آشوراده سکوی پرش اقتصادی گلستان به سمت توسعه پایدار است.

 

آیت الله سیدکاظم نورمفیدی اظهار داشت: اجرای این طرح یکی از خواسته های دیرینه مردم این استان است و می تواند بخش زیادی مشکلات مربوط به اشتغال این استان را برطرف کند.

 

وی بیان کرد: اجرای کامل این طرح در کنار توجه بیشتر به فراهم کردن زیرساخت های کافی می تواند گلستان را به قطب گردشگری تبدیل کرده و درهای توسعه و سرمایه گذاری داخلی و خارجی را به روی سرمایه گذاران باز کند.

 

اما به رغم همه پیگیری های مددیران استان، خبرهای واصله از پایتخت چندان خوشایند نیست.

 

معاون دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست درباره فعالیت منطقه گردشگری آشوراده گفت: منتظر صدور حکم مراجع قضایی برای منطقه گردشگری آشوراده هستیم.

 

علی بالی افزود: با توجه به اینکه پرونده گردشگری جزیره آشوراده در مراجع قضایی مفتوح است از این رو سازمان محیط زیست تا تعیین تکلیف فعلا اقدامی نمی کند و منتظر هستیم تا رای صادر شود، مکاتبات آنرا با معاون حقوقی ریاست جمهوری انجام دادیم، مدارک و مستندات ارائه شده و اکنون منتظر صدور رای هستیم.

 

وی با تاکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست با جدیت پیگیر موضوع است، اظهار داشت: موضوع طبیعت گردی یکی از مواردی است که باید به آن توجه ویژه داشته باشیم و سیاست سازمان این است که موضوع طبیعت گردی را در جاهای مناسب توسعه دهد اگرچه موانع زیادی وجود دارد اما سیاست ما توسعه طبیعت گردی است چون یکی از روش هایی است که منافع آن می تواند به جوامع محلی برسد. البته در این فرایند بر رعایت تمام ضوابط و اصول تاکید داریم. 

 

اجرای طرح گردشگری در تنها جزیره ایرانی دریای خزر از اصلی‌ترین مطالبات مردم و مسئولان گلستان است و تا به حال بلاتکلیف مانده است.

شکوفایی ظرفیت های بی بدیل گردشگری به ویژه در بخش دریایی و آشوراده نیازمند تهیه نقشه راه علمی است که کارشناسان امیدوارند با اهتمام مدیران جهادی دولت سیزدهم زمینه رونق همه جانبه این صنعت نوپا در استان گلستان فراهم شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار