مدیر جهاد کشاورزی آزادشهر گفت: ۲ هزار و ۴۳۲ قطعه زمین کشاورزی این شهرستان به مساحت بیش از ۲ هزار هکتار بعد از انجام مراحل انطباق و مستندسازی در قالب اجرای طرح کاداستر و قانون تعیین تکلیف اراضی فاقد سند دارای سند مالکیت می‌شود.

۲ هزار و ۴۳۲ قطعه زمین کشاورزی آزادشهر سنددار می‌شود

به گزارش گلستان ۲۴؛ حسین ممشلی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: اجرای طرح جامع حدنگاری(کاداستر) و سنددار شدن اراضی کشاورزی از اواخر سال گذشته در آزادشهر آغاز و نشست‌های مختلفی برای رفع تداخلات اراضی ملی و مستثنیات (زمین‌های کشاورزی در اختیار مردم) بر اساس نقشه‌ها و عکس‌های هوایی برگزار شد.

وی ادامه داد: ۳۷ پلاک ثبتی برای ۵۲ روستای آزادشهر به منظور سندکار کردن اراضی کشاورزی تعیین شد و در مرحله نخست حدنگاری ۱۰ پلاک ثبتی در دستورکار قرار گرفت.

مدیر جهاد کشاورزی آزادشهر اضافه کرد: حدنگاری و نقشه برداری اراضی کشاورزی در پنج پلاک ثبتی شامل روستاهای "مرزبان، سرکهریزا، خاندوز سادات، فاضل آباد، تیلان و کومیان" انجام و پرونده انطباق و مستندسازی ۲ هزار و ۴۳۲ قطعه زمین کشاورزی به مساحت بیش از ۲ هزار هکتار تشکیل شد.

ممشلی افزود: مالکان حدود ۲۰۰ قطعه از این زمین‌های کشاورزی پیگیر مراحل قانونی برای سنددار کردن اراضی خود هستند و تاکنون هشت فقره سند کاداستری ۶ دانگ به صورت رایگان صادر شده است.

وی یادآور شد: در گذشته کشاورزان برای دریافت سند مالکیت باید مبلغ زیادی خرج می‌کردند که در برخی مواقع به دلیل موانع قانونی به نتیجه نمی‌رسیدند در صورتی که اجرای طرح جامع حدنگاری فرصت بسیار خوبی برای سنددار کردن رایگان اراضی به وجود آورده است.

مدیر جهاد کشاورزی آزادشهر اظهارداشت: سنددار شدن اراضی کشاورزی علاوه بر قانونی شدن حق مالکیت کشاورزان، آثار مثبت دیگری چون اخذ مجوز تغییر کاربری اراضی کشاورزی در راستای طرح‌های سرمایه‌گذاری دارد و همچنین اختلاف بین کشاورزان با هم و با دولت را به حداقل می‌رساند.

سرپرست فرمانداری آزادشهر هم پیش از این در جلسه ساماندهی سنددار کردن اراضی کشاورزی روستاهای شهرستان، اعلام کرد: با اجرای این طرح زمین‌های کشاورزی سطح شهرستان از حالت مشاعی خارج شده و با مشخص شدن حدود اربعه، دارای سند می‌شوند و تمام مشکلات اداری کشاورزان اعم از دریافت تسهیلات بانکی و انتقال اسناد برطرف خواهد شد.

سید جواد کریمی با تاکید بر ضرورت همکاری کشاورزان با اداره‌های ثبت اسناد و املاک و جهادکشاورزی در فرآیند صدور سند مالکیت اراضی کشاورزی، اظهارداشت:‌ با اطلاع‌رسانی گسترده توسط دهیاران و شوراهای اسلامی روستاها و اعلام آمادگی و اقدام کشاورزان برای تحویل مدارک به اداره ثبت اسناد و املاک امیدواریم همه زمین‌های کشاورزی آزادشهر تا پایان سال ۱۴۰۲ سنددار شود.

به گزارش ایرنا، اختلاف بین مالکیت زمین‌های کشاورزی و ملی موانعی را به‌ویژه برای کشاورزان ایجاد می‌کند و در برخی موارد کشاورز به‌ دلیل نداشتن سند و ناتوانی در اثبات مالکیت، قادر نیست در زمین آبا و اجدادی خود به کشت و زرع بپردازد، لذا سنددار شدن زمین‌های کشاورزی (کاداستر) انگیزه فعالیت کشاورزان را بیشتر می‌کند و از سوی دیگر، آنان می‌توانند با سند زمین خود از تسهیلات بانکی بهره‌مند شوند.

شهرستان آزادشهر با جمعیت تقریبی ۹۵ هزار نفر، ۲۹ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد که به گفته کارشناسان تا پیش از اجرای این طرح فقط برای حدود سه هزار هکتار از این اراضی سند مالکیت صادر شده است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار