قیمت انواع گوشت قرمز امروز نسبت به روز گذشته با تغییرات کمی همراه شد. مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به بررسی دلایل نارضایتی تولیدکننده و مصرف‌کننده گوشت قرمز پرداخت.

قیمت گوشت ۲۱ فروردین ۱۴۰۱/ دلایل نارضایتی از بازار گوشت

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از تحلیل بازار، قیمت انواع گوشت قرمز در ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ به شرح زیر است:

قیمت‌ها به تومان است :

راسته با استخوان گوسفندی
۱۵۹,۰۰۰

ران کامل ممتاز گوسفندی
۱۷۲,۰۰۰

کف دست گوسفندی با ماهیچه
۱۵۸,۰۰۰

ران پاک کرده گوساله
۱۶۶,۰۰۰

سر دست پاک کرده گوساله
۱۶۵,۰۰۰

گردن گوسفندی
۱۳۳,۰۰۰

قلوگاه گوساله
۱۴۷,۰۰۰

گردن گوساله
۱۲۹,۰۰۰

قلم گوساله
۱۶,۰۰۰

سردست گوسفندی
۱۳۱,۰۰۰

ماهیچه گوساله
۱۶۳.۰۰۰

دمبالیچه گوسفندی
۸۹,۰۰۰

نیم شقه سردست گوسفند
۱۲۸.۰۰۰

شقه لاشه گوسفندی
۱۲۹,۰۰۰

نیم شقه ران گوسفندی
۱۳۵,۰۰۰

دلایل نارضایتی از بازار گوشت

 

به نقل از فارس، با اینکه قیمت گوشت گران است اما حتی تولید کنندگان هم از این وضعیت ناراضی‌اند و می‌گویند هیچ حاشیه سودی ندارند، گزارشات از استان‌های کشور حاکی از آن است که خیلی از آنها تعداد دام های خود را به دلیل فشاری که هزینه نهاده و خوراک به آنها تحمیل کرده کم کرده‌اند.

دامداران استان گلستان گفتند که خانوارهایی وجود داشت که ۱۰۰ راس گوسفند نگه می‌داشتند، برخی دامداری را تعطیل کرده و برخی تعداد دامشان را به حداقل رسانده‌اند تا بتوانند خوراک مورد نیاز را تامین کنند.

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به بررسی دلایل نارضایتی تولیدکننده و مصرف‌کننده گوشت قرمز پرداخت و تاکید کرد که «سیاستگذاری دستوری» نتیجه‌ای جز نارضایتی تولیدکننده و مصرف‌کننده به دنبال نداشته است؛ به‌گونه‌ای‌که از یکسو مصرف‌کننده هیچ‌گاه شاهد کاهش ملموس و پایدار قیمت گوشت قرمز نبوده و از سوی دیگر، تولیدکننده با شکاف هزینه تمام‌شده تولید و قیمت گوشت در بازار به‌دلیل کمبود نهاده دست به گریبان است.

در این گزارش همچنین عنوان شده است کاهش میزان بارندگی در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ و بروز خشکسالی فراگیر در کشور، با کاهش میزان تولیدات گیاهی مراتع و مزارع همراه بود.

شدت خشکسالی به حدی بود که میزان بارندگی در سال آبی مذکور ۳۴ درصد نسبت به میانگین بلندمدت و حدود ۵۱ درصد نسبت به سال آبی گذشته کاهش داشت.

کاهش تولیدات گیاهی با افزایش قیمت نهاده‌های دامی و بالطبع افزایش هزینه‌ های تمام شده تولید دام، به ویژه در بخش دام سبک، همراه بود. عدم انجام اقدامات مناسب در حمایت از تولیدکننده داخلی، مدیریت بازار و ایجاد همگرایی بین منافع مصرف‌کننده و تولیدکننده، آثار منفی فراوانی به‌ خصوص بر تولید و معیشت دام داران بر جای گذاشته است.

صنعت دام سبک کشور به دلیل سوء تدابیر، در سال ۱۴۰۰ دچار تکانه‌های اساسی شده است که عدم رفع آنها، آینده نامناسبی را برای این صنعت راهبردی و پرورش‌ دهندگان پرتلاش آن ترسیم خواهد کرد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار