مبصری، دبیر انجمن تولیدکنندگان زنجیره‌ای گوشت مرغ کشور گفت: چند مولفه توزیع مرغ منجمد، افزایش تولید طیور و منع صادرات منجر به ورشکستگی تولیدکنندگان این حوزه می‌شود.

احتمال ورشکستگی تولیدکنندگان طیور | صادرات آزاد شود

به گزارش گلستان ۲۴؛ رضا مبصری در گفتگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: مقدار زیادی جوجه‌ریزی در دو ماه سال گذشته انجام شد که با واردات مرغ منجمد این باعث مازاد تولید شد.

وی با بیان این نکته که تولید مرغ مازاد در چند ماه گذشته اتفاق افتاده، افزود: واردات مقدار قابل توجهی مرغ منجمد از ترکیه و برزیل هم مزید برعلت شدند.

این فعال اقتصادی ضمن یادآوری این مطلب که پیش بینی مازاد مرغ برای این دوره شده بود، اضافه کرد: متاسفانه امکان صادرات به دلیل ممنوعیت دولت مهیا نیست.

وی ادامه داد: البته دولت از طریق شرکت پشتیبانی و امور دام برای خرید این محصول از تولیدکنندگان وارد شده اما بعید می‌دانم که ظرفیت کامل این کار را داشته باشد.

مبصری خاطر نشان کرد: از قبل به دولت پیشنهاد کرده بودیم که امکان صادرات را فراهم کند اما به رغم تاکید بخش خصوصی در این حوزه این اتفاق هنوز نیافتاده و ادامه این روند ظرف دو ماه آینده باعث ورشکستگی تولیدکنندگان طیور می‌شود.

وی یادآور شد: همیشه همین روند بوده در یک بازه زمانی تولید مازاد داریم که پس از آن تولیدکنندگان آسیب می‌بینند و پس از چند ماه کاهش عرضه و در نهایت گرانی محصول در بازار اتفاق می‌افتد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان زنجیره‌ای گوشت مرغ کشور افزایش هزینه دستمزد نیروی انسانی، هزینه حمل و انرژی را باعث تورم دانست و گفت: به رغم نامه نگاری تولیدکنندگان در این حوزه، هنوز دولت قانع نشده که تغییری در قیمت مصوب مرغ ایجاد کند.

وی ادامه داد: همه این موارد در آینده نزدیک تبدیل به بحرانی خواهد شد و من پیش بینی می‌کنم ظرف سه ماه آینده بحران شدیدی در بخش افزایش قیمت خواهیم داشت. ضمن اینکه این بار شکست شدید مالی تولیدکنندگان طیور را هم شاهد خواهیم بود.

این فعال اقتصادی از کاهش عرضه نهاده‌های طیور انتقاد کرد و گفت: از دو ماه پایانی سال گذشته عرضه نهاده طیور به شدت تضعیف شد و حتی آن میزانی که فروخته شده هم حمل نشده است.

وی خاطر نشان کرد: بالغ بر دو ماه است که این روند مختل شده و خیلی قطره چکانی مقادیری نهاده‌ها تخصیص داده می‌شود.

دبیر انجمن تولیدکنندگان زنجیره‌ای گوشت مرغ کشور بلاتکلیفی دولت در حذف ارز دولتی را یکی دیگر از معضلات اقتصادی دانست و یادآور شد: این شرایط باعث سرگردانی بخش تولید شده و بسیار آزاردهنده است؛ در مجموع امسال سال بسیار بدی را برای تولید پیش بینی می‌کنم چراکه شروع آن بسیار سخت و دشوار بود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار