مدیر قطب علمی ارگانیک کشاورزی کشور گفت: سرمایه‌گذاری برای تولید محصولات ارگانیک کشاورزی باهدف پایداری تولید و تامین سلامت غذایی جامعه ضروری بوده و باید توجه بیشتری به این بخش شود.

سرمایه‌گذاری برای تولید محصولات ارگانیک کشاورزی در کشور ضروری است

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، محمدرضا رضاپناه روز سه شنبه در نشست خبری مشترک با اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گلستان افزود: ۷۵ میلیون هکتار زمین کشاورزی در ایران وجود دارد که در ۱۲ هزار هکتار آن محصولات کشاورزی ارگانیک از جمله پسته، زعفران و انار تولید می‌شود و این سطح پوشش بسیار ناچیز است.

وی ادامه داد: علاوه بر این، در  ۳۰ هزار هکتار اراضی جنگلی کشور عسل و انواع گیاهان دارویی تولید می‌شود.

وی گفت: با وجود برخورداری از برنامه راهبردی برای سرمایه گذاری در حوزه تولید محصولات کشاورزی ارگانیک برای عملیاتی شدن آن دچار چالش هستیم.
به گفته وی در این برنامه راهبردی، پوشش یک تا ۲ درصدی اراضی کشاورزی برای تولید محصولات ارگانیک برنامه ریزی شده است.

رییس اتحادیه انجمن های علوم گیاه پزشکی ایران تاکید کرد: برای سرمایه گذاری در این حوزه باید برنامه تولید محصولات کشاورزی ارگانیک کشور را در ۱۰ درصد برنامه ریزی کنیم و یک درصد از بازار ۱۲۵ میلیارد یورویی صادرات محصولات کشاورزی ارگانیک در جهان از به دست آوریم.

رضاپناه افزود: برای افزایش تولید محصولات کشاورزی ارگانیک کشور، فرهنگ سازی از جمله معرفی الگوهای تولید در میان بهره برداران و همراهی دستگاه مرتبط در حمایت از بهره برداران این بخش ضروری است.
لزوم همراهی رسانه ها

رییس انجمن ارگانیک کشاورزی گلستان هم گفت: سرمایه گذاری در تولید محصولات کشاورزی ارگانیک یکی از موضوعات مهم در راستای امنیت و سلامت غذایی به شمار می رود که برای تحقق این مهم و فرهنگ‌سازی در مصرف آن همراهی رسانه های نوشتاری، دیداری و شنیداری موثر است.

رضا مبصری افزود: علاوه بر این، توجه به اقتصاد بهره بردار برای سرمایه گذاری و حمایت بیشتر باید مد نظر قرار گیرد که اجرای طرح کشاورزی قراردادی یکی از راهکارهای حمایتی از گسترش تولید محصولات کشاورزی ارگانیک است.

وی همچنین بر استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان در ماندگاری محصولات کشاورزی ارگانیک تاکید کرد.

به گفته وی برای تولید محصول باغی و زراعی ارگانیک در مزرعه به ترتیب به سه و پنج سال وقت نیاز است تا این محصول مطابق استانداردها تولید و روانه بازار شود.

 نایب رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران هم گفت: ظرفیت مناسبی برای تولید محصولات کشاورزی ارگانیک کشور وجود دارد و باید از این ظرفیت برای تولید این محصولات استفاده کرد.

امیر یوسفی افزود: اقلیم کشور به گونه ای است که محصولات کشاورزی تولیدی دارای طمع ویژه و مشتری پسند در بازارهای خارجی از جمله کشورهای اروپایی و همسایه است که این ویژگی امکان سرمایه گذاری برای تولید محصولات کشاورزی ارگانیک را دوچندان می کند.

همچنین در این نشست تعدادی از تولید کنندگان محصولات کشاورزی ارگانیک گلستان بر حمایت دستگاه های حاکمیتی از بهره برداران در تولید این محصولات و فرهنگ سازی در میان بهره برداران برای تولید و مصرف کنندگان تاکید کردند.

گلستان با بیش از ۲۰ هزار کیلومتر مربع وسعت و جای دادن هفت اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیا در همسایگی سه استان مازندران، خراسان شمالی و سمنان و کشور ترکمنستان قرار دارد و در تولید محصولات کشاورزی از جایگاه ممتازی در کشور برخوردار است به طوری که بخش کشاورزی این استان با ۲۲۰ هزار خانوار بهره بردار معادل ۳۸ درصد اشتغال خالص را به خود اختصاص داده است.

استان گلستان با این جمعیت بهره برداران کشاورزی، در تولید ۱۵ محصول راهبردی کشور شامل دانه‌های روغنی کلزا، سویا و آفتابگردان، هلو، توتون و گوشت مرغ رتبه اول، گندم، چغندرقند و خرمالو مقام دوم، شلتوک(برنج)، پیله تر ابریشم، میگو و پنبه رتبه سوم، ماهیان پرورشی و خاویاری رتبه چهارم و جو و زیتون رتبه پنجم کشوری را دارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار