موضوع اقتصاد استان گلستان کلاف سردرگم زیادی دارد که شاید این کلاف با سررشته سرمایه گذاری به ویژه جذب سرمایه های خارجی باز شود به شرط آنکه بتوانیم از مزیت های استان به درستی استفاده کنیم.

سهم توسعه گلستان از سرمایه گذاری خارجی تقریباً هیچ

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از گلستان ما، تقریباً سهم گلستان در سال های اخیر از سرمایه گذار خارجی هیچ بوده و در حالی که مسئولان این مسئله را به تحریم ها گره می زنند در بسیاری از استان ها سرمایه گذاری خارجی اتفاق افتاده است.

استان گلستان در تولید 15 محصول کشاورزی رتبه های یک تا 6 را در بین استان های کشور دارد، علاوه بر آن ظرفیت های زیادی از جمله معادن و مواهب طبیعی، ریل، همسایگی با کشورهای حوزه سی.ای.اس و دریای خزر بستری را به وجود آورده است ولی با این وجود سرمایه گذاری خارجی در استانی با این همه فرصت و ظرفیت در سطح مطلوبی نیست.

همیشه بحث سرمایه گذاری خارجی در گلستان مطرح بوده و صدای واگذاری و اجرای پروژه های مشارکتی با سرمایه گذاران خارجی در استان به گوش رسیده است ولی می توان، گفت که سهم ما از سرمایه گذاری خارجی در طول سال های اخیر تقریباً هیچ بوده است.

حتی واگذاری پروژه های گردشگری مثل سواحل بندرترکمن به سرمایه گذاری عمانی برای مدت 45 سال که تقریباً هیچ عملیات اجرایی نداشته باعث دلسردی بسیاری از گلستانی ها از موضوع سرمایه گذاری خارجی شده است.

عدم استقبال سرمایه گذاران خارجی در حالی است که در سال های اخیر شاهد حضور هیئت های اقتصادی و سفیران زیادی از کشورهای مختلف اروپایی، آسیای شرقی و میانی بودیم ولی به نظر می رسد این تبادل نظرات و گفتگوها باعث نشده که طرف های خارجی برای سرمایه گذاری در گلستان متقاعد شوند.

همچنین حتی استان گلستان نتوانسته آنگونه که باید از فرصت همسایگان خود بهره ببرد، تقریباً از آن چیزی که از صادرات و واردات مرزی در استان گلستان یاد می شود، می توان گفت سهم استان ما یک پنجم هم نیست و بهره و مزیت این همسایگی برای استان آنگونه که باید منفعتی نداشته است.

شاید بتوان یکی از دلایل این موضوع را به مسئله اختلاف مالی بین کشور ترکمنستان و ایران عنوان کنیم، موضوع بدهکاری ایران به ترکمنستان به مسئله واردات گاز بر می گردد و این مسئله یک زخم کهنه ای شده که باعث برهم خوردن تعادلات و برنامه های اقتصادی استان گلستان شده است.

از سویی دیگر گرچه فعالان اقتصادی عنوان می کنند که مسئله تحریم ها به عدم استقبال سرمایه گذاران خارجی در استان اثرگذار بوده ولی شاهد آن بودیم که در همین سال ها برخی از استان های کشور موفق به جذب سرمایه گذار خارجی شدند و این مسئله نشان می دهد که بخشی از عدم جذب این سرمایه گذاری به نگرش و کوتاهی مسئولان استان بر می گردد.

برخی اعتقاد دارند انتخاب سفیر ترکمنستان و قزاقستان از منطقه استان گلستان که میزبان هزاران قزاق است و همچنین تقریباً 40 درصد جمعیت استان نیز از اقوام ترکمن تشکیل شده این فرصت را به وجود می آورد که بتوانیم ترکمنستان را برای روابط تجاری به مرزهای اینچه برون بیشترعلاقمند کنیم.

 
همچنین در سال های اخیر نیز قزاقستان تمایل بیشتری برای ایجاد روابط تجاری با قزاق های مقیم ایران نشان داده و این مسئله نیز بیانگر آن است که می توانیم از این بستر برای توسعه تجارت و ایجاد فرصت سرمایه گذاری بهره ببریم و کافی است در این راستا استانداری گلستان و مسئولان اقتصادی جلسه هم اندیشی با این تجارت و سرمایه گذاران قزاق برگزار کنند.

البته در استان گلستان به دلایل مختلف از جمله عدم توسعه شهرک های صنعتی روند واگذاری زمین به سرمایه گذاران بسیار به کندی پیش می رود.

این در حالی است که شهرک های صنعتی استان گلستان تقریباً در فضای 2 هزار هکتاری در نظر گرفته شده و اگر مسئولان بتوانند در راستای تامین زمین و زیرساخت ها اقدام کنند قطعاً رغبت برای جذب سرمایه گذاری نیز بیشتر می شود.

از سویی دیگر برای چنین سرمایه گذاری بانک ها نیز باید توان حمایت از سرمایه گذاران را داشته باشند ولی شاهد آن بودیم که در سال های اخیر  در حوزه تسهیلات ضعیف  هایی وجود داشته و بانک ها معتقد هستند که  تعادل بین مصارف و منابع آنها برهم خورده و این مسئله باعث محدودیت پرداخت اعتبار به واحدهای صنعتی و تولیدی در استان شده است.

علاوه بر آنکه باید تفویض اختیارات از بانک مرکزی به بانک های استان در حوزه پرداخت تسهیلات به سرمایه گذاران بیشتر شود ومسئولان نیز باید نظارت بیشتری داشته باشند تا این تسهیلات هدفمند و در راستای چشم انداز توسعه استان عرضه شود.

البته موضوع اقتصاد استان گلستان کلاف سردرگم زیادی دارد که شاید این کلاف با سررشته سرمایه گذاری به ویژه جذب سرمایه های خارجی باز شود به شرط آنکه بتوانیم از مزیت های استان به درستی استفاده کنیم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار