جلوه ای تماشایی پرواز زیبای دلیجه در آسمان استان گلستان فرصتی برای جذب گردشگر و پرنده نگری است.

پرواز دلیجه در آسمان گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از خبرگزاری صدا وسیما مرکز گلستان، رئیس اداره  محیط زیست بندر ترکمن  گفت: پرندگان شکاری شاهین  ۳۷ گونه دارد که یکی از آنها دلیجه یا قوش است و در سرشماری جمعیت آن در منطقه حدود پنج هزار قطعه تخمین زده شده است.

علی بیانی افزود: دلیجه سه تا شش تخم در لانه می گذارد ، یک ماه بعد جوجه ها متولید می شوند و دوماهه جوجه ها بزرگ شده و به پرواز در می آیند.

شهرستان بندر ترکمن و مناطق اطراف آن از اسفند تا شهریور پذیرای این پرنده شکاری است و این زمان بهترین فرصت برای تماشای پرواز زیبای دلیجه هاست.

این فرصت برای جذب گردشگران می تواند بسیار اقتصادی باشد.

شاهین نام عمومی ۳۷ گونه  پرنده شکاری است که در سردهٔ Falcon قرار می‌گیرند و در تمام قاره‌های جهان به جز قطب جنوب زندگی می‌کنند. شاهین‌ها با چشمان کاملاً سیاه، بدن لاغر، بال‌های نوک‌تیز و منحنی، وجود یک پلکان در منقار بالا، توانایی پرواز با سرعت بسیار بالا و تغییر جهت ناگهانی از دیگر پرندگان شکاری متمایز می‌شوند.

شاهین‌ها در سال اول عمر خود شهپرهایِ پروازِ بلندتری دارند که مشابه پرندگان شکاری چندمنظوره است (شاهین‌ها از نظر نوع شکار و تکنیک شکار یک شکارچی تخصصی محسوب می‌شوند) تا به این شیوه بهتر بتوانند پرواز را بیاموزند و در سال‌های بعد با تغییر شهپرها تکنیک‌های پروازی خاص شاهین را می‌آموزند.

شاهین‌ها در شکار پرندگان در حال پرواز تخصص دارند و با منقار خود شکار را می‌کشند درحالیکه پرندگان شکاری دیگر تکنیکهای متنوعی در این کار دارند و با پنجه‌های خود طعمه را می‌کشند. 

شاهین بحری که بیشترین پراکندگی را در بین شاهین‌ها دارد با رکورد سرعت ۳۹۰ کیلومتر در ساعت سریعترین جاندار روی کره زمین است. بالابان ،ترمتای و لاچین از دیگر انواع معروف شاهین هستند.

شاهین‌هایی که بال‌های باریکتر و درازتر دارند به لیل معروف هستند این نوع بال‌ها برای شکار پرندگان بسیار مانور پذیر همچون پرستو و بادخورک مناسب است.

شاهین‌های نسبتاً کوچک و چاق تری که به پرواز درجا علاقه دارند نیز به  دلیجه معروف هستند.

لینک فیلم

ارسال نظر

آخرین اخبار