رییس دانشگاه پیام نور گنبدکاووس گفت: تحقق راهبرد تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین مد نظر رهبر معظم انقلاب برای کمک به رشد و شکوفایی بیشتر ایران اسلامی مستلزم مجهز شدن به دانش روز است.

استاد دانشگاه: دانش روز لازمه تحقق تولیدات دانش‌بنیان است

به گزارش گلستان ۲۴؛ رضا یازرلو روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: رهبر معظم انقلاب در نامگذاری سال‌ها همواره بر حل مشکلات حوزه اقتصاد و تولید تاکید دارند و هر سال از زاویه دید و تحلیلی جدیدی به این مهم می‌پردازند و امسال هم رویکرد شعار انتخابی تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین است که برای تحقق آن باید بر علم روز تکیه کرد.

وی با مهم دانستن تولید راهبردی، تصریح کرد: در صورت راهبردی نبودن تولید علاوه بر اینکه اشتغالی شکل نمی‌گیرد بلکه منابع و ذخایر هم هدر خواهد رفت به عنوان مثال کاشت هندوانه، گندم، جو و حبوبات هر کدام نوعی تولید با سودآوری برای کشاورز است اما باید دقت کرد تولید به صورت واقعی و نه ظاهری اشتغال آفرین باشد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: برای تحقق اهداف رهبری در نامگذاری سال ۱۴۰۱ باید در گام نخست دولت بر کنترل تورم تمرکز کند چرا که در زمان حاضر بزرگترین بهانه برای افزایش قیمت‌ها، بالا رفتن هزینه تمام شده در بخش تولید است لذا می‌طلبد گلوگاه‌های خطرساز اقتصادی به‌خوبی شناسایی، رصد و کنترل شود و به‌طور جدی با مظاهر مفاسد اقتصادی به هر شکل آن برخورد قاطع و مستمر صورت گیرد.

یازرلو افزود: تولید دانش بنیان ریشه علمی دارد و برای تحقق آن پیوند صنعت و دانشگاه ضروری است چرا که این نوع از تولید سبب افزایش علم و ثروت، توسعه اقتصادی بر پایه دانش و تحقق اهداف علمی و اقتصادی با هدف گسترش اختراع و نوآوری در کشور می‌شود.

وی بیان کرد: جهاد تبیین برای معرفی شغل‌های تولیدی با بازدهی کوتاه مدت یا میان مدت به مردم با هدف اشتغالزایی و البته هدایت منابع بانکی به سوی کارگاه‌های تولیدی و راه اندازی کارگاه‌های تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل از دیگر الزامات تحقق شعار سال است.

رییس دانشگاه پیام نور گنبدکاووس اضافه کرد: از طرفی باید توجه داشت که تولید دانش‌بنیان و اشتغال آفرین یکی از مهم‌ترین راهکارهای غلبه بر تحریم است لذا پیوند نزدن تولید به برجام یکی از بهترین روش‌های مقابله با جنگ تحریمی دشمن به حساب می‌آید.

یازرلو استفاده از ظرفیت نخبگان را گامی در جهت اشتغالزایی و توسعه تولید ملی دانست و بیان کرد: افراد تحصیل‌کرده سبب توسعه فناوری و طرح‌های کارآفرینی در سطوح ملی، منطقه‌ای و در نتیجه پیشرفت کشور می‌شوند.

وی افزود: مسوولان باید از تمام امکانات و ظرفیت‌های لازم برای رشد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری استفاده و موانع تولید و اختراعات شرکت‌های دانش بنیان را برطرف کنند و حمایت همه جانبه از شرکت‌های دانش بنیان را در صدر اقدامات خود قرار دهند چراکه سرمایه‌گذاری روی جوانان برای تامین آینده کشور مهم است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی سال ۱۴۰۱ را سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نامگذاری کردند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار